MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - mobilvennlige sider
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

mobilvennlige sider

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: mobilvennlige sider
    Posted: 16 januar 2011 at 11:56
Jeg tester nå en mer mobilvennlig utgave av forumet på http://forum2.Mjf.no
Disse sidene er koblet mot samme database, men kan avvike fra forumet på andré områder. På de nye sidene er det mulig å poste innlegg fra smarttelefoner. Dette innlegget er postet fra min Htc desire. For tiden ser norske tegn litt rare ut, men jeg jobber med saken. Kom gjerne med kommentarer til ting som ikke fungerer eller som bør endres utover dette.

Hvordan fungerer sidene på Ipod, iPad og andre telefoner?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 13:40
Klarer ikke å skrive noe på Ipaden enda her på forumet.
(Skrevet fra PCen)
Eirik
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 14:24
Det funker fra iPhone, men fungerer æøåÆØÅ?

Edited by AndreR - 16 januar 2011 at 17:24
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 15:12
Ser til å fungere på windows phone 7 også med de samme issues med norske tegn.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 19:09
Pelle: Du må sette riktig tegnsett (charset) i meta-taggen på forum2.mjf.no. Du har satt utf-8, men databasen ser ut til å være iso-8859-1. Dette er satt riktig på forum.mjf.no. Det vil nok være en fordel å konvertere databasen til utf-8 ved en passende anledning.
Truls Slevigen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 19:26
Takk for svar. Jeg er klar over dette med tegnsettet og skal løse det når jeg er ved en pc igjen. Hadde vært fint om vi fikk til å bruke iPad også, men det virker som at dette ikke er klart ennå.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 23:23
Dette er skrevet fra iPhone. Virker ok bortsett fra det med tegnsettet som Truls påpeker. Her fra iPhone ser Pelles siste innlegg ok ut men ikke Truls sitt. Sett fra stasjonær Mac er det omvendt.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 23:26
Men hva er egentlig forbedringen? Nå er jeg fortsatt på iPhone, men på den ordinære URL og da ser alt slik ut som fra stasjonær maskin

Edited by ses - 16 januar 2011 at 23:27
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2011 at 07:07
Tegnsettet er nå fikset, dvs at æåø virker. De første innleggene blir da feil fordi tegnsettet er endret. Den største og viktigste forbedringen er at man kan skrive innlegg fra smarttelefoner og at tekstfeltet er mer tilpasset mht bredde og at noen elementer er fjernet for mobilisering som f.eks toppfeltet.

Jeg jobber med å fjerne og rydde på mer, men forumet er litt låst så alt er ikke mulig uten store endringer. Visningen for pc og MAC forblir den samme. Dette er en trend som yr.no, nettaviser og mange andre har innført da skjermbildet på mobile enheter er annerledes og krever større skrift etc.

På min telefon er f.eks forumet til Njk nærmest uleselig på en mobil. Selvfølgelig kan man skalere opp sidene, men da blir dette nullstilt da man klikker på en link og det blir mye sidelengs scrolling fordi det er mange forstyrrende elementer man ikke trenger fra en mobil. De proffe har fjernet nesten alle linker slik at man konsentrerer seg om innholdet.

Edited by Pelle - 19 januar 2011 at 07:15
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2011 at 07:35
 
Originally posted by Pelle Pelle wrote:



På min telefon er f.eks forumet til Njk nærmest uleselig på en mobil. Selvfølgelig kan man skalere opp sidene, men da blir dette nullstilt da man klikker på en link og det blir mye sidelengs scrolling fordi det er mange forstyrrende elementer man ikke trenger fra en mobil. De proffe har fjernet nesten alle linker slik at man konsentrerer seg om innholdet.

Det lå vel et sterkt hint i dette, Pelle. Wink Jeg ser du har løst dette med egen URL til mobilvennlig side, men finnes det en måte man kan detektere mobiltelefonbrowsere på? Det virker jo faktisk som dette forumet gjør det allerede, siden jeg får den samme siden opp på mobilen enten jeg bruker den ene eller andre URL hit, og den visningen virker tilpasset mobilen.

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2011 at 20:23
Det er ingen URL til egne sider, men et tag som detekterer håndholdte enheter. Sjekk kildekoden rundt ha handheld.css. I de siste ukene har imidlertid dette scriptet ikke fungert. Mulig det er en oppdatering av mobile enheter som ikke tar hensyn til dette
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.