MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnekoder og veksel-#
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnekoder og veksel-#

 Post Reply Post Reply
Author
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnekoder og veksel-#
    Posted: 11 januar 2011 at 16:00
Hei,
I min lille "intro-tråd" kom Roger med noen gode kommentarer mht skinnekoder, kurvatur i veksler, mm.  Siden da har jeg brukt mye tid på å "dypdykke" litt i dette.  Jeg har fortsatt et plassproblem, men fant mye spennende.  Noen spørsmål har jeg:
 
- Jeg målte Piccolo skinnestreng til å være ca 2 mm høy, det blir vel (vanvittige) 32 cm i 1:1???
 
- Hvilken veksel-# tilsvarer Piccolovekslene sånn ca, er det noen som vet det?
 
- I og med at jeg holder meg til -60-tallet vil vel kode 80 eller kanskje kode 55 passe bedre?
 
- Har noen her noe erfaring med Fast Tracks vekseljigger? Har studert en rekke av videoene deres, og det ser jo besnærende ut!  Rakk såvidt å prøve litt selvbygg selv, før "dvalen" inntraff for 10-15 år siden.  Som sagt, jeg er takknemmelig for all info!
 
Mvh
Fred
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2011 at 17:51
Hei
 
Så kjekt at det er flere enn meg som driver med N-skala. nå driver ikke jeg med norsk men, lenkene under viser hvordan jeg har gjort det.
 
 
Jeg bruker utelukkende Peco code 55, både av utseende og funksjonalitet, mine piccolo-skinner sluttet jeg å bruke for mange år siden.
 
 
 
 
 
Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2011 at 20:16
Hei Tormod,
Det var en overbevisende serie bilder, gratulerer med flott annlegg!  Det ser unektelig bedre ut med Code 55 enn Piccolo, ja! Smile  (Spesielt bra ble det jo med smussing/maling av skinnene, virkelig bra!)
 
Har du måttet bytte hjul på noe av materiellet ditt pga for høye flenser til Code 55?
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 06:54
Hei og takker for rosen!
 
Har ikke måttet bytte noen hjul, code 55 tåler relativt grove flenser, så det skulle ikke by på noen problemer.
 
 
Hilsen Tormod
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 09:34
 "kurvatur i veksler"
 
Har samme problem i HO. Mj rommet har ein gitt størrelse. Ein prøver å få til størst mulig radius og korleis finne veksler som passar inn i "eigendefinerte kurver". Enten hadde kjøpevekslane for små eller for stor radie. Itillegg kjem dette med overgangskurve.
 
.
 Ein fast jigg gir samme problemet. Eg kjøpte kun "file"jiggen til skinnetunge/kryss, printplatesviller, tresviller og skinner.
 Så laste eg ned og printa ut malen som ligg nærmast radien eg skal lage. Limer malen  på ei plate, printplatesvillene limast oppå papirmalen og lodder vekslen. Løsner vekselen frå loddejiggen og monterer vekselen inn i anlegget.
Hugs at du kan lage kva veksel du vil.
 
Dette gir samme friheit som å gå over frå faste skinneradier(og masse tilpassingsbiter) til å bruke fleksiskinner
AT
Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 22:45
Det var en kreativ og fleksibel løsning på pens-bygging Smile  Takker for det tipset, men det spørs om ikke mine begrensninger samt størrelse på en N-pens gjør at jeg nok velger å prøve hele jiggen.  Men takk uansett!
 
Og takk til alle inspill mht code 55!  Idag var jeg i "godtebutikken" til NMJ og anskaffet litt Peco Streamline. Laget et kjapt testoppsett her hjemme ikveld av de 3-4 østre pensene på Larvik st. Sjekket både at alle lok funker samt kurveføring for boggivogner.  Alt er helt topp!! Clap
 
Takk for alle tipsene!  Selv den lille Køf'en stortrives gjennom pensene.  Så prosjektgruppa her (meg) har blitt enige med bane-styret her (meg) at Larvik st. skal bygges med code 55!!  Får heller kutte litt i de rette sporpartiene, for å holde grunneier (Hun Som Alltid Har Rett Her Hjemme) i godt humør Wink  (Egentlig er hun litt "med" hun også, for hun kommer også fra Stavern/Brunlanes Smile)
 
Mvh
Fred
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 12:50
Gratulerer med kjøpet og valget, du vil neppe angre!
 
Apropos hun som alltid har rett, samboeren min har fått mer og mer sansen for min lidenskap, og deler min begeistring for store lok og lange tog, hun har sågar fått opplæring i bruk av mobile station som jeg bruker, og det hender at noen lok flytter på seg når jeg ikke er tilstede...
 
Lykke til med byggingen, Larvik stasjon er en virkelig stilig stasjon å bygge!
 
 
Tormod.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,035 seconds.