MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Undervegetasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Undervegetasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Undervegetasjon
    Posted: 20 desember 2010 at 13:09

På flere svenske moduler og anlegg så brukes det høytalerteppe som undervegetasjon. Den limes på underlaget (gips, kryssfinér o.l.) for å så males grønn. Oppå denne bestrøes det med annen vegetasjon fra Noch, Woodland osv. Jeg synes det ser veldig bra ut men er det noen som har prøvd dette her i landet med godt resultat?

Biltema selger slik teppe for 109,- for et stykke på 200X142 cm. Det rekker jo en stund.

"Hakang" har lagd en bra byggebeskrivelse på hvordan han lager landskap.
http://hakang.zmn.se/index/37127.html

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2010 at 20:50
Jeg synes slike løsninger ser bra ut på bilder (spesielt svart/hvitt), men i virkeligheten er det lite overbevisende etter min mening. Jeg anbefaler bruk av Hekis "Wildgras"-serie. Den ser meget bra ut, og finnes i flere farger og størrelser på mattene.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
hakang View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 mars 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 09:13
Jag håller med Mr Bridger om Hekis Wildgras-serie. För undervegetation/högt gräs är det, tillsammans med Silflor, det jag använder mest. Statiskt gräs har jag använt väldigt lite men det kan säkert bli bra med lite övning.

Jag har sett exempel på högtalarmatta som efter målning ser bra ut som kortare gräs, men jag använder den egentligen bara som en grund för landskapet. Ett alternativ till att täcka landskapet med gips. Mycket mindre kladdigt.

H
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 11:09
Eksempel på bruk av Heki Wildgras (Heki nr. 1575) i midten av bildet.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 15:18
Så veldig bra ut. Er det samme du har brukt til venstre for sporet herSmile: http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad/graphics/kjorekveld2/2.jpg. Har brukt en del statisk gress, men føler ofte det blir litt "glissent" - men det kan kanskje også ha med at jeg bruker en hjemmelaget "gressmaster (tesil og fluesmekker) - noen som har prøvd begge deler og vet om fabrikkutgaven gir bedre resultat?
 
Mvh John
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 15:28
Originally posted by Jolsen Jolsen wrote:

Har brukt en del statisk gress, men føler ofte det blir litt "glissent" - men det kan kanskje også ha med at jeg bruker en hjemmelaget "gressmaster (tesil og fluesmekker) - noen som har prøvd begge deler og vet om fabrikkutgaven gir bedre resultat?
 
Mvh John
Jeg har prøvd begge deler, laget meg en av tesil og fluesmekker, men den blir ikke særlig brukt.
Føler at det er mer "futt" i grasmasteren.
 
Ulempen med statisk gress er at det fort blir litt monotont, men jeg bøter på det med å lage ujevnt uderlag.
Slik sett blir det mer "liv" med disse mattene, men de blir jo endel dyrere føler jeg.
Dessuten synes jeg ofte det er enklere å smøre på noe lim og gå over med grasmasteren enn å klippe til disse mattene.


Edited by jevistad - 21 desember 2010 at 15:28
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 16:28
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg har prøvd begge deler, laget meg en av tesil og fluesmekker, men den blir ikke særlig brukt.
Føler at det er mer "futt" i grasmasteren.
 
Ulempen med statisk gress er at det fort blir litt monotont, men jeg bøter på det med å lage ujevnt uderlag.
Slik sett blir det mer "liv" med disse mattene, men de blir jo endel dyrere føler jeg.
Dessuten synes jeg ofte det er enklere å smøre på noe lim og gå over med grasmasteren enn å klippe til disse mattene.
 
Takker for kjapp respons!
 
Da skal jeg prøve meg med noen matter + se om det ikke blir innkjøp en gressmaster etter hvert!
 
mvh John
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 16:40
Originally posted by Jolsen Jolsen wrote:

Så veldig bra ut. Er det samme du har brukt til venstre for sporet herSmile: http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad/graphics/kjorekveld2/2.jpg. Har brukt en del statisk gress, men føler ofte det blir litt "glissent" - men det kan kanskje også ha med at jeg bruker en hjemmelaget "gressmaster (tesil og fluesmekker) - noen som har prøvd begge deler og vet om fabrikkutgaven gir bedre resultat?
 
Mvh John


Det er det jeg har brukt der også ja, bare en litt annen nyanse. Jeg har også eksperimentert med Grassmasteren, men foretrekker faktisk disse Heki-mattene fremfor den.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 18:45
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er det jeg har brukt der også ja, bare en litt annen nyanse. Jeg har også eksperimentert med Grassmasteren, men foretrekker faktisk disse Heki-mattene fremfor den.
 
Takker for svar! Da får det bli litt eksperimentering med slike matter fra Heiki etter nyttår.
 
mvh John
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2010 at 15:49
Heisan.
Ta en titt på bildene på slutten av min weblogg Mitt lille prosjekt
Her er det ikke brukt matter. Bare statisk gress og små busker og annet morro.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.