MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Finnes baner med regn/ etter-regn i 1:87?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Finnes baner med regn/ etter-regn i 1:87?

 Post Reply Post Reply
Author
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Finnes baner med regn/ etter-regn i 1:87?
    Posted: 20 desember 2010 at 00:07
Hei!

Lurer på om det er noen som vet om noen modelljernbaner med regn eller fuktighet som tema. Bilder hadde vært topp!
Hva er eventuelt trikset og hvordan kan jeg gå frem?

Takker på forhånd, og God Jul!

Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 22:24
Dette høres interresant ut. Har selv vært inne på tanken og prøvd litt.
Vet ikke om du tenker at alt skal se fuktig ut eller bare se ut som det gikk en regnbyge for en stund siden?
Jeg laget huller i en grusvei og prøvde både med lakk og faller "vann" oppi.
Er ikke helt fornøyd med dette, da lakken har en tendens til å "krype" utover i grusen, mens faller "vannet" gjerne la seg som en dråpe i hullet.
Har ikke funnet noen måte å få gresset til å se fuktig ut.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 22:40
Jepp. Det blir å få det til å se ut som det har vært nyregn i så fall. Var på NMJ i dag og. Hr. Moe anbefalte lakk, noe jeg har tenkt på selv. Tror en halvmatt/ halvblank lakk, eller noe i den dur, kan lage gode effekter.

Eldre asfalt endrer ikke så mye tone, men får mer punktvise refleksjoner. Ny blir mørk og er mer jevn og refleksjoner over alt. Hvis man skal lage noe slikt, er nok ny enklest.. Kanskje det kan lønne seg med noe sorte pigmenter i lakken.

Gress blir noe mørkere og får masse dråper. Ved nyregn har det normal farge, men ser neste krystallisert ut med alle vanndråpene i sterk sollys.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 22:42
Det kan gå an å dusje på fixativ på gresset. Den lager en sidenmatt hinne der det vil kunne se fuktig ut fra visse vinkler.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 08:28

Her er et lite anlegg med flotte detaljer og en helt fenomenal "etter regn"-stemning, det er det eneste anlegget jeg kommer på i farta. Søk på "Prof Klyzlr" og "Brooklyn: 3AM", så får du flere linker.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 11:30
Hei!
 
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Lurer på om det er noen som vet om noen modelljernbaner med regn eller fuktighet som tema. Bilder hadde vært topp!
Hva er eventuelt trikset og hvordan kan jeg gå frem?
 
Jeg tror nok ikke det finnes noen enkel måte å modellere troverdig regn på, men løsningen  på dette bildet her finner jeg ganske elegant (den lokale bygen på og i bakgrunnen).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 12:56
I aprilnummeret av Model Railroader (side 42) står en fin artikkel (Weather: the final frontier in modeling) med mange gode forslag til hvordan en kan lage forskjellig vær på anlegget.  Vind lages med et dusin vifter fra gamle computere og regn lages med et spraysystem av samme type som finnes i frukt- og grønsaksavdlingene i supermarkeder. Osv osv.
 
For de som har adgang til artikkelen anbefales det å lese siste avsnittet. Wink
 
Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 15:09
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

I aprilnummeret av Model Railroader (...) For de som har adgang til artikkelen anbefales det å lese siste avsnittet. Wink
 
Det er kanskje en sammenheng her??? Wink
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.