MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TB kopling på passvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TB kopling på passvogner

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TB kopling på passvogner
    Posted: 28 mars 2005 at 16:00
Jeg har sport om det før men fikk ikke noe bra svar.
Hvordan har det fungert med tb kopling mellom boggipassagervogner? Jeg ser på bilder fra de seneste treffene at det ble brukt tb koplinger på ihvertfall teakvogner.
Hvordan har det fungert på B3 og B5 vogner? Noen spesielle hensyn man må ta? Skal begynne å montere nye koplinger på mine vogner og lok.
Hvordan klarer seg et tb koppel mellom lok og en vognstamme med 8-9 passvogner?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2005 at 16:42

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Hvordan klarer seg et tb koppel mellom lok og en vognstamme med 8-9 passvogner?

For å ta dette spørsmålet for seg:

Bildet under viser en El14 med 22 passasjervogner + et par godsvogner på slep.  Mellom loket og første vogn er det TB-kobbel samt mellom en del av de andre vognene også.  De eneste koblingene som ikke likte denne belastningen var faktisk originalkoblingene.  Kortkoblingskulissene trakk koblingene helt ut til den ene siden og der ble de så lenge belastningen var der.  Så mellom vognene med "vanlige" kobbel ble det en unaturlig stor avstand...

 En 8-9 passasjervogner bør derfor være en lett match

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 08:19

Hej Claes!

För länge sedan prövade jag TB-koppel. Dessvärre fick jag en för mjuk tråd och kopplen såg "roliga"  ut efter ett drag med 80 vagnsaxlar

Nu har jag skaffat bättre tråd  och har TB-koppel på "modellvagnar". För trafikvagnar använder jag Kadee - Hur går nu detta ihop  ?

Alla vagnar har en TB-bygel  och bygeln är mycket bra när du skjuter vagnar genom S-kurvor  

 

Urban Johansson
Sverige


Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 10:23

Hei Claes.

Jeg har montert TB kobbel på en Superline B2, og det fungerer rimelig bra. Problemer kan oppstå med alle typer vogner med lang avstand fra aksel (eller boggisenter) til bufferbjelken. Da svinger vognenden langt ut i kurver, og dersom nest vogn har en kortere avstand vil det kunne oppstå problemer med sideveis bevegelighet. Men stort sett går det bra. Det verste er å skyve vogner gjennom vekselgater hvor det ofte vil forekomme S-kurver.

En ting som er viktig med TB-kobbel er at bøylen mellom bufferne ligger litt lenger ute enn bufferflatene. Dermed unngår man at bufferne hekter seg i hverandre ved sideveis bevegelse gjennom S-kurver.

En annen ting er at bruk av TB-kobbel forutsetter relativt store kurveradiuser. Mindre enn ca. 60 cm vil ofte skape problemer, og stiller i alle fall større krav til riktig justerte koplinger og lengre kroker.

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.