MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - tgreen's blogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

tgreen's blogg

 Post Reply Post Reply
Author
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: tgreen's blogg
    Posted: 14 desember 2010 at 15:25
Hei!
 
Tenkte at jeg kunne legge ut her under dette del forumet om hva som jeg driver med her i gården.
 
Holder på med et annlegg i et rom på 3,8 * 3,0m.
Holder på å bygge det om slik at det blir mere annvendlig en det var tidligere.
Bruker Peco code 75 skinner med tre og betong sviller. Pense motorer er Tortoise saktegående.
Lager selv stillverk.
Anlegget skjøres med DCC av merke "Power House Pro" foreløpig til bare togstyring, men kan hende  resten blir digitalisert også.
 
Som nevnt så er det meste revet av det gamle, og nytt under oppbygning.
 
Har derfor begynt med en pense seksjon på innskjørsel til den ene stasjonen.
 
Får ikke lagt inn noen bilder, så jeg får finne ut av det først.
 
Kommer tilbake med mer.
 
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 20:02
peco code 75 skinner og tortoise motor er noe av det beste du kan bruke. godt valgt
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 23:45
Jepp. Har funnet det ut etter en del prøving å feiling.
 
Hadde tidligere et Marklin annlegg av mindre størrelse, men når jeg flyttet så ble det til 2R og DCC.
Har ikke angret, men må si at Marklin er mye enklere når det gjelder kobling av det elektriske.
 
Men har nå kommet godt i gang og får faktisk til å koble opp penser etc slik at det blir korstslutnings sikkert og med optimalt strøm opptak (tror jeg daLOLWinkEmbarrassed).
Virker bra i hvert fall det jeg har testet til nå.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 19:56
det som er gjort her er en ganske bra måte   Cool http://home.online.no/~bjornrl/sikring.htm
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 22:39
Kortslutningssikring kan også ordnet med en 12V blinklyspære for bil som kobles i serie med skinnekrysset. Ved kortslutning ser man også hvor den er siden lampa da lyser opp.
Svein S
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 23:14
Er det en sånn "en gangs" sak eller er det sånn at den bare slår seg av når den blir varm og på når den blir "avkjølt"?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 00:09
Takk for gode råd alle sammen.
 
Kortslutningssikring blir nok gjort som SES sier med lyspære i serie med krysset i vekselene. Som han nevner så er da også lett å se hvor kortslutningen er.
Har også tenkt på den som er nevnt på linken som Ludvig viser til, men det er enklere å få tak i lyspærer på f.eks Biltema. Mener den "bryteren" som er nevnt er på og av og slår seg automatisk på igjen når den er avskjølt igjen.
Ellers så blir vekslene gjort om slik at det bestandig er gode elektriske forbindelser i vekslene slik nevnt i linken det vises til.
 
Har problemer med å få lastet opp bilder for å få vise hva jeg driver med.
Får feilmelding at det mangler "Persits AspUpload Component" og at denne må installeres på maskina mi.
Feilmeldingen er som følger: -err_mySQL_create_AspUpload_progress_object
 
Kan noen hjelpe meg med dette og si hva jeg må gjøre slik at jeg får lagt inn bilder på forumet.
 
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 02:16
Hei, det er kanskje en avsporing, men jeg er nødt å spørre fordi jeg har ganske mange Peco veksler som jeg har bestemt meg for å frita fra videre tjeneste. Hvorfor, fordi de kortslutter eller fordi de mangler spenning når toget kommer fra den ene eller den andre kanten.

Som beskrevet over finnes det to løsninger, enten skal du til å skjære i sporet for å isolere og lage en krets, eller så skal du bygge inn en relativt sett stor 12v lyspære tilvirket for biler. Jeg leker med tog og mitt spørsmål blir da: Hvorfor i huleste har ikke produsenten på forhånd, enten foretatt de enkle kuttene og loddingene, eller lagt ved et komponent som kan gjøre jobben for lyspæren?

Det skal tilføyes, at jeg nylig har konvertert fra Marklin til toskinnedrift og at jeg ellers ikke har spesielle forutsetninger for å mestre det elektriske rundt kobling av penser i toskinnedrift. Derfor spørsmålet...

Vennlig julehilsen, Jørgen!


Edited by GeorgII - 23 desember 2010 at 02:56
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 08:13
Hei Jørgen,
 
Foreslår at du oppretter en egen tråd under Modelljernbane og elektronikken, så slipper vi å "kapre" tgreen's blogg her.Wink Peco har ord på seg for å være bra veksler av høy kvalitet, og det kan nok være flere årsaker til at de oppfører seg som de gjør hos deg, fint om vi kan diskutere det i en egen tråd.
 
Svein


Edited by Svein_A - 23 desember 2010 at 08:14
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 23:10
Kan jo si at det er viktig om vekslene er INSULFROG eller ELECTROFROG.
Kort fortalt så må man kutte selv skinnene på INSULFROG, mens på ELECTROFROG så må man "bare" fjerne to tynne ledninger under på pensen.
 
Skulle gjerne vist det på noen bilder, men det er forklart i linken fra B. R. larsen sin side som Ludvig la ut i et tidligere innlegg på tråden her. Bare vær OBS på at det er INSULFROG han har brukt som eksempel.
 
Ingen som hat peiling på hvorfor jeg ikke får lastet ned bilder på forumet?
Feilmelding jeg får opp nevnte jeg i mitt forrige innlegg.
 
Gjør ikke noe om tråden blir "kapret" litt, men en egen tråd angående PECO veksler hadde hvert fint ja.
 
God Jul til alle forresten


Edited by tgreen - 23 desember 2010 at 23:11
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 23:22
Originally posted by tgreen tgreen wrote:

Skulle gjerne vist det på noen bilder, men det er forklart i linken fra B. R. larsen sin side som Ludvig la ut i et tidligere innlegg på tråden her. Bare vær OBS på at det er INSULFROG han har brukt som eksempel.
Nei, det er Electrofrog som er brukt i eksemplet i linken. Skinnen ble kuttet i stedet for å benytte plastlasker, som jeg ikke er særlig begeistret for.
 
Artikkelen står forresten på min liste over ting som bør skrives påny. I de åtte år som har gått siden artikkelen ble skrevet har jeg bygget om et stort antall slike Peco-veksler og fått det noe mer "i fingrene".Smile
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2010 at 03:07
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by tgreen tgreen wrote:

Skulle gjerne vist det på noen bilder, men det er forklart i linken fra B. R. larsen sin side som Ludvig la ut i et tidligere innlegg på tråden her. Bare vær OBS på at det er INSULFROG han har brukt som eksempel.
Nei, det er Electrofrog som er brukt i eksemplet i linken. Skinnen ble kuttet i stedet for å benytte plastlasker, som jeg ikke er særlig begeistret for.
 
Artikkelen står forresten på min liste over ting som bør skrives påny. I de åtte år som har gått siden artikkelen ble skrevet har jeg bygget om et stort antall slike Peco-veksler og fått det noe mer "i fingrene".Smile
Javel. Da tok jeg feil heldigvisLOL.
Men uannsett B. R. Larsen så har jeg lært veldig mye av det du skrev i den artikkelen.
Men en oppdatering gjør IKKE noe i det hele tattLOLWinkSmileClap.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2010 at 12:39
I det siste MJ-bladet er det en artikkel om forbedring av Pecos veksler, jeg mener at det electrofrog som er benyttet.
EivindPT
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2010 at 00:17
Ja det ser ut som det er Electrofrog som er benyttet i artikkelen.
Korrigerer meg hvis jeg har feil igjenEmbarrassedOuchConfusedLOL
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2010 at 03:39
Peco code 75 har bare electrofrog på de ordinære vekslene sine. Electrofrog er i utgangspunktet koblet slik at det kan brukes rett fra eksen uten noe ekstra elektriske koblinger. Det er imidlertid visse ulemeper med denne måten over tid, så de fleste som kjører digitalt og bruker disse vekslene, polariserer krysset etter vekselstillingen. Dette er imidlertid Pecos Electrofrog forberedt for. Man må fjerne to jumperer på undersiden slik at krysset blir helt isolert, og så må man koble krysset til en bryter eller relé som skifter i takt med vekselstillingen.

Jeg har skrevet mer utførlig om alt dette på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel, gå til punkt 4 om "strømtilkobling for 2R".
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2010 at 13:44
Originally posted by ses ses wrote:

Peco code 75 har bare electrofrog på de ordinære vekslene sine. Electrofrog er i utgangspunktet koblet slik at det kan brukes rett fra eksen uten noe ekstra elektriske koblinger. Det er imidlertid visse ulemeper med denne måten over tid, så de fleste som kjører digitalt og bruker disse vekslene, polariserer krysset etter vekselstillingen. Dette er imidlertid Pecos Electrofrog forberedt for. Man må fjerne to jumperer på undersiden slik at krysset blir helt isolert, og så må man koble krysset til en bryter eller relé som skifter i takt med vekselstillingen.

Jeg har skrevet mer utførlig om alt dette på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel, gå til punkt 4 om "strømtilkobling for 2R".
Men du har hekt glemt anbefalingen om samtidig å legge to små ledningsbroer som jumpere på undersiden for å sikre bedre strømopptak i tungen... Om du ser på ditt eget bilde av vekselen fra undersiden på mjwiki så vil du se tre sviller til høyre for jumperene du har piler på at svillematten er helt delt nettopp med tanke på at man der kan legge to små jumpere, en mellom de to høyre og en mellom de to venstre skinneprofilene for å sikre bedre strømgjennomgang uavhengig av tungespissens kontakt.
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 18:09
Originally posted by tgreen tgreen wrote:

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by tgreen tgreen wrote:

Skulle gjerne vist det på noen bilder, men det er forklart i linken fra B. R. larsen sin side som Ludvig la ut i et tidligere innlegg på tråden her. Bare vær OBS på at det er INSULFROG han har brukt som eksempel.
Nei, det er Electrofrog som er brukt i eksemplet i linken. Skinnen ble kuttet i stedet for å benytte plastlasker, som jeg ikke er særlig begeistret for.
 
Artikkelen står forresten på min liste over ting som bør skrives påny. I de åtte år som har gått siden artikkelen ble skrevet har jeg bygget om et stort antall slike Peco-veksler og fått det noe mer "i fingrene".Smile
Javel. Da tok jeg feil heldigvisLOL.
Men uannsett B. R. Larsen så har jeg lært veldig mye av det du skrev i den artikkelen.
Men en oppdatering gjør IKKE noe i det hele tattLOLWinkSmileClap.

Ikke for å kuppe bloggen din, men siden det ble nevnt lenger oppe...

Litt fritid i romjulen har gjort at jeg har fått skrevet artikkelen om kortslutningssikring av Peco-veksler påny. Den ligger her.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 18:45
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Peco code 75 har bare electrofrog på de ordinære vekslene sine. Electrofrog er i utgangspunktet koblet slik at det kan brukes rett fra eksen uten noe ekstra elektriske koblinger. Det er imidlertid visse ulemeper med denne måten over tid, så de fleste som kjører digitalt og bruker disse vekslene, polariserer krysset etter vekselstillingen. Dette er imidlertid Pecos Electrofrog forberedt for. Man må fjerne to jumperer på undersiden slik at krysset blir helt isolert, og så må man koble krysset til en bryter eller relé som skifter i takt med vekselstillingen.

Jeg har skrevet mer utførlig om alt dette på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel, gå til punkt 4 om "strømtilkobling for 2R".
Men du har hekt glemt anbefalingen om samtidig å legge to små ledningsbroer som jumpere på undersiden for å sikre bedre strømopptak i tungen... Om du ser på ditt eget bilde av vekselen fra undersiden på mjwiki så vil du se tre sviller til høyre for jumperene du har piler på at svillematten er helt delt nettopp med tanke på at man der kan legge to små jumpere, en mellom de to høyre og en mellom de to venstre skinneprofilene for å sikre bedre strømgjennomgang uavhengig av tungespissens kontakt.
Eirik


Glemt og glemt. Det berører ikke selve prinsippet om hvordan mate krysset. Men siden Peco-veksler omtales spesifikt, så bør det vel sies noe om dette også, samt om det å mate direkte til tungerot også. Dette er lagt til, pluss et nytt bilde, på MJwiki.
Svein S
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 22:16
Da får jeg endelig lagt inn bilder her.
 
Viser her den ene innskjørs seksjonen til den ene (av 4 planlagte) stasjonen.
De neste bildene viser prøvekjøring av modulen for å se at koblingene virker som de skal
Det Neste bildet viser koblingene jeg har gjort foreløpig under plata.
Det mangler fortsatt kortslutnings sikringene til hjerte stykkene til pensene, men det kommer.
Måtte teste for å se at det fungerte, og jeg hadde koblet riktigWink.
Alt fungerte som det skulleBig smile. Nå er det bare resten igjenConfusedWinkTongue.
 
Dette er ordinære ELECTROFROG veksler unntagen den ene "Engelskmannen" som var INSULFROG men som jeg bygde om slik at den fungerer som en Electrofrog veksel.
Betong svillene er malt selv, hvis det er noen som lurer på det.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 22:22
Legger også ut et par bilder av annlegg rommet slik det ser ut i dag.
Kommer til å bli en del forandringer her etter hvert.
 
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 13:23
Da er jeg i gang med innkjøringen på andre siden av stasjonen som den første seksjonen jeg har laget.
 
Dette er et spor kryss som forgreiner seg videre til 5 gjennomskjørings spor for denne stasjonen.
 
Foreløpig så er det sporkrysset jeg holder på med. Har malt de 4 vekslene, men mangler krysset og to skinner. Der etter så skal tre venstre buede penser males slik at det blir betong sviller og forberedes for kortslutnings sikring.
Dette krysset skal bli drevet av to stk. Torteoise motorer koblet opp med fjern drev.
Oppkoblingen av dette kan dere se på bildet under.
Bildet under viser åssen piano tråden for vekseltungen er laget på oversiden. Er vist dårlig på bildet, men jeg skal ta noen flere å legge ut her når jeg har fått dette sammen.
 
Kommer tilbake med mer. Nå må jeg ned i kjellern og få gjort mere på denne seksjonen.
Er noen timer igjen med maling, kobling etc.LOLWinkShocked 
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.