MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan skal vi plassere signalene?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan skal vi plassere signalene?

 Post Reply Post Reply
Author
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan skal vi plassere signalene?
    Posted: 22 november 2010 at 18:48
Hei, vi ønsker forslag til signalplassering,(se tegning)



Kan A+B og E+F være hovedsignal med forsignal
Kan C+D være stopp/kjør signal for forsignal A+B
Kan G+H være stopp/kjør signal for forsignal E+F
Signalene 1,2,3 og 4 stopp/kjør

A/C ytre spor tog kommer fra høyre
B/D indre spor tog kommer fra høyre
E/G ytre spor tog kommer fra venstre
F/H indre spor tog kommer fra venstre

Kan signalene 1,2,3 og 4 vise rødt når A,B,E OG F viser grønt.
Kan signalene 1,2,3 og 4 vise grønt når A,B,E og F viser rødt.

Område mellom C,D og G,H er et skifteområde på begge sider av hovedsporene.

Jeg regner med at vi skal gjøre det sånn at togene stopper når signalene A,B og E,F viser rødt.

Er det "smør på flesk" her eller?

mvh 2m
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 01:58
Det er litt uklart for meg hva dette er. Det er normalt å beksytte inn- og utkjør av en stasjon med signaler. Her virker det som om det er dobbeltspor. Men går dette videre, og går det videre noe fra avgreningene ved 1,2,3 og 4? Er det egne baner som kommer inn her, eller bare sidespor?
Er det norsk forbilde? Hvilken epoke? Svaret på det sier nemlig noe om signalantall og plassering. Du angir heller ikke retningen for signalene - hvis jeg ikke har oversett noe da.

Jeg har likevel gjort en skisse ut fra hvordan jeg tror sporene dine er og at du skal beskytte de kryssende/avvikende sporene. Hvis du har retningsstyrt dobbeltspor trenger du ikke mer enn to hovedsignaler og to forsignaler. Hvis det også hender at du vil kjøre på uriktig spor, så kan du doble antall signaler ved å plassere et på parallelsporet også. Muligens er dette omtrent det du har antydet selv også?


Svein S
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 15:58
Hei, du har helt rett, det er dobbeltspor i rundbane, avgreningene er til div. industri og staller. Slik du har skissert skal tog komme fra venstre å kjøre mot høyre på indre spor, og motsatt vei på ytre spor. Er det mest riktig?

A er forsignal til B
C er forsignal til D

mvh 2m


Et spørsmål til, dersom vi velger å bruke bremsemodul, skal nedbremsingen begynne før eller etter forsignalet?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 16:15

I Norge er det i hvert fall normalt med høyrekjøring på dobbeltspor. I Sveits, venstrekjøring.

Nedbremsing skal skje slik at man kan stoppe for stopp-signal for hovedsignalet. Forsignalet må derfor plasseres slik det er tid til nedbremsing fra lokfører ser et forsignal som viser stopp i hovedsignaler. Med lange tunge tog kan det vel da hende at nedbremsing starter allerede før forsignalet er passert. Hvordan man løse dette i modell, er en smaksak. Men du har jo ikke mange skinnelengder på deg mellom forsignal og hovedsignal, så her vil vel nedbremsingen måtte skje før forsignalet dersom du ikke skal få en urealistisk kraftig oppbremsing.

Svein S
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 17:27
Hei

Takk for informasjonen, jeg kan godt trekke forsignalet lengere fra hovedsignalet, tror jeg skal klare ca.2,5 meter mellom forsignalet og hovedsignalet.

Ny utfordring, skal det være stopp/kjør signal ut fra sidesporene mot hovedsporet?


mvh 2m
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 23:41
HVa slags forbilde brygger du etter? Norsk? VIktig å vite med tanke på hva slags signalering som er forbilderiktig.
Svein S
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 10:30
Hei

Banen er fantasi, men vi har en del norske togsett, så det er et ønske å bruke norske signaler.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 10:36
Da vil sidespor normalt ikke være utstyrt med signaler mot hovedlinjen, men sporsperre og kanskje høyt skiftesignal. Det finnes noen få store sidespor der man tar inn hele tog hvor man også finner hovedsignal. Sørli er et eksempel. Men da er dette egentlig å betrakte som en stasjon, vil jeg tro. Høyt skiftesignal er vel så vidt jeg vet snart i handelen.
Svein S
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 20:43
Hei, takk for svarene ses.
Vi begynner med forsignalene og hovedsignalene,
kommer det skiftesignaler kan jo det monteres senere.

mvh 2m
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.