MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Esu loksound decoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Esu loksound decoder

 Post Reply Post Reply
Author
alfroger View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote alfroger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Esu loksound decoder
    Posted: 22 oktober 2010 at 16:01
Hei,
Jeg er rimelig ny innen temaet digitalstyring, da jeg tidligere bare har hatt analoge anlegg.

Er på jakt etter en Di3 som jeg kan kjøre med min digitale Marklin trafo, en som har standard dreieskive for hastighet, og med en bryter man kan velge mellom 4 lok, eller avslått.

Vil denne kommunisere med et slikt ombygd analogt lok:

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-mrklin/mrklin-3605-diesel-nsb-med-esu-loksound-decoder/v/an622332572/

Det er mulig jeg er på villspor, men er takknemlig for svar.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 17:29
Du har trolig en DeltaControl fra Märklin?
 
Problemet ditt er at du ikke får aktivert lyden da DeltaControl støtter kun 1 funksjon (med litt selvbygging) - nemlig lys av/på.
Du må ha mulighet for å kunne aktivere flere funksjoner skal du få noen glede av en LokSound-dekoder.
Trolig er det enklest og billigst å kjøpe en Mobile Station fra Märklin? De finnes i de fleste startsett nå og er sikkert å få kjøpe løst på nettauksjoner?
Back to Top
alfroger View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote alfroger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 18:11
Ja, du har nok rett! Jeg må nok over på en slik mobile station skal det bli noe mer moro og avanset etter hvert. Men til å begynne kan jeg i hvertfall regne med at min delta control kan styre dette loket - sånn uten videre? Den finner adressen til loket automatisk , og tilordner det på en ledig plass (en av de fire)?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 18:18
Nå er det en stund siden jeg hadde Märklin med Delta, men mener å huske at de fire ulike loktypene angitt på Delta Control tilsvarer fire ulike adresser. Med andre ord kunne du omprogrammere et digitallok til å matche en av adressene, eller du kunne kjøpe et lok med Deltadekoder(som var ferdig programmert på en av adressene, og med skyvebrytere/-switcher på dekoderkortet for evt adresseendring. I tillegg til de fire lokene kunne du også kjøre et femte lok med en løs håndkontroll, men en slik hadde ikke jeg.

Hvilke adresser det er snakk om skal du kunne finne i en eller annen Märklin Digital-håndbok, husker ikke i farta hvilken.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 21:19
Det du husker, er i alle fall rett, Svein_A Smile
Jeg kan jo bidra med følgende tilleggsinfo om Deltaboksens adresser:
- El-lok symbolet = 24
- Skinnebuss = 60
- Diesel-lok = 72
- Damp-lok = 78
- Håndkontrollen = 80
(Sistnevnte er forresten den jeg synes det er mest artig å kjøre med .. Wink)

Men problemet ditt er at dersom du får nevnte lok i hus, er det sannsynligvis ikke innstilt på noen av disse adressene. Du bør i tilfelle be selgeren om han har mulighet til å sette det opp med fx adresse 72. Alternativt få det gjort hos en du kjenner som kan. Da vil det kunne kjøres som du er vant med.
Men som Kjell H nevner, vil du ikke kunne gjøre noe annet enn å kjøre ...
.. dersom du ikke har en av de nyere Deltaboksene med lys-av-på-knapp Wink

Jeg har hatt Mobil Station v.1 og nå også MS v.2. Selv om du med MS v.1 kan styre inntil 8 digitale funksjoner (+ lys), synes jeg det er all grunn til å hoppe rett på MS v.2 dersom du har mulighet til det. Denne er en langt mer fullverdig digitalstyring som du vil kunne ha mye glede av (og med) Smile

Nå er det jo snart jul, så et startsett med den nye MS'n kan jo settes øverst på ønskelista LOL
Bjørn Egil
Back to Top
alfroger View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote alfroger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 08:13
Takker så meget for meget nyttig info. Læringskurven går bratt oppover. Jeg ser absolutt nytten av å skaffe en mobil stasjon, og da siste versjon. Og faktisk er jo ikke prisen på en ny mobil stasjon så avskrekkende heller - selv om man får mer for pengene i et startsett.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.