MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flytting av forumet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flytting av forumet

 Post Reply Post Reply
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flytting av forumet
    Posted: 20 oktober 2010 at 12:59
Nå er det andre dagen etter flyttingen av forumet at det er oppe og går igjen, men siden det ikke er noe aktivitet her ennå, forsøker jeg med denne lille tekst for å sjekke om innlegg er mulig ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 13:03
Javel, ja, det gikk jo greit (og samtidig oppdaget jeg den andre tråden om at 'uleste-tråder-infoen'  ikke er aktiv ennå  Embarrassed

En annen sak er at jeg ikke finner mulighet til å redigere det forrige innlegget mitt ......
Bjørn Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 20:24
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:


En annen sak er at jeg ikke finner mulighet til å redigere det forrige innlegget mitt ......
Det skal ligge "endre innlegg" under fanen "instillinger for innlegg" øverst til venstre i hvert innlegg.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 23:34
Takk.
Sånn går det for gamle folk når det går lenge mellom hver gang  .. Embarrassed

Edit: .., men den avataren jeg er blitt til del, lurer jeg på hvor kom fra ... Confused


Edited by b e pedersen - 20 oktober 2010 at 23:36
Bjørn Egil
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 21:22
.. og "Aktive tråder"-knappen er fremdeles et savn ... 
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2010 at 23:54
Denne er hentet fra et innlegg i en annen tråd (Kai Solvei):
 
Et eller annet i oppgraderingen har vel ikke gått helt bra. Jeg ser ut til å ha fått signaturen til SveinR Smile
Mvh
-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 11:22
Gamle tråder vises nå som begivenheter, mens nye tråder vises som tråder.

Det begynner å bli en del å få orden på, og det bør vel gjøres snart, før en ender opp med en voldsom manuell oppryddingsjobb i databasen.
Truls Slevigen
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 10:44
Jeg har ikke sett et eneste inlegg siden flytting når jeg bruker muligheten for å se inlegg siden "tidspunkt"
Er det noen feil på forumet eller hos meg? Hvem vet noe om dette problemet?

Mvh, Frans

Hilsen, Frans
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 14:32
Hva problemet skyldes, vet jeg ingenting om, men det at knappen 'aktive tråder' ikke er virksom (eller som du sier, ikke viser noen nye innlegg) er det jeg har nevnt et par ganger ovenfor.
Men, som ses også er inne på, kan du gå inn på forumets forside hvor dagsferske innlegg er merket med uthevet 'i dag'
Der vil du også se at 'aktive tråder' vises med en gul stjerne helt til venstre, samt en gul trekant ute til høyre ...
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 22:19
Jeg tror akkurat nå at mange MJ'ere sitter litt på gjerdet på forumet. Når forumet ikke virker som det burde, så uteblir dessverre også mye av aktiviteten og innleggene.

Jeg skjønner at noen som må gjøre noe, og flere lurer sikkert på om det skjer noe ... ?

(Jeg håper ikke dette tolkes som noe slags kritikk av de som jobber frivillig for MJF's forum - for det er ikke meningen fra min side.)
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 23:11
Men det skrives faktisk innlegg på forumet, og jeg synes ikke det virker som antall nye innlegg er så veldig forskjellig fra hva det pleier å være.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 13:14
Hei!
 
Det later til at "søk-funksjonen" ikke har klart flyttingen til nytt forum.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 13:51
Det er liv her jo. Smile Trodde alle hadde funnet seg en annen hobby. I følge Active Topics (som jeg og sikkert mange andre har direktelinket til i favorittene) har det ikke vært noen nye innlegg på en god stund... Håper dere får fikset den, for uten er det rimelig tungvindt å følge et slikt forum med så mange undergrupper.

Mvh Heine
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 14:13
Klikk "forumets forside" oppe til venstre, så ser du fort hvor det er nye innlegg hen. De framstår med fet skrift. Denne metoden er litt langsommere enn "Aktive tråder", men forskjellen kan telles i noen få sekunder.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 17:07
Originally posted by ses ses wrote:

Klikk "forumets forside" oppe til venstre, så ser du fort hvor det er nye innlegg hen. De framstår med fet skrift. Denne metoden er litt langsommere enn "Aktive tråder", men forskjellen kan telles i noen få sekunder.


Men det hender det er flere tråder i samme forum, så jeg har begynt å klikke på forumet for å sjekke om det er noen flere enn den "fete" tråden.
Men tungvint er det jo, så håper dette kan bli rettet.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 18:03
Jeg kan informere om at RSS-feeds heller ikke fungerer etter flytting.  Personlig synes jeg RSS er den beste måten å følge med på.  Håper den funksjonen også kommer på plass igjen snart.  Men jeg har full forståelse for at slike ting tar tid å rette.
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2010 at 01:18
Hei!

På vegne av nettgruppen vil jeg baklage at det har vært stille fra vår kant.

Vi er klar over alle problemene/ulempene som har oppstått etter konvertering av forumet, og jobber med å løse dem. Dessverre er "rallarne", dvs. Pelle og jeg, svært opptatt frem til mandag, men da har vi begge fri og kan hive inn en real arbeidsøkt.

Hvis vi ikke klarer å fikse feilen med dette forumet vil vi flytte alle data over til et annet forumprogram, og innen vi er ferdige skal også bildeopplasting være på plass.

Takk for tålmodigheten dere har utvist - det setter vi pris på!

Vennlig hilsen
Stein
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2010 at 20:25
Dette er kort den terkniske historikken: Vi har siden 2004 hatt dette forumet på en MSSQL database. Dette har både vært dyrt og ustabilt. Siden forumet også støtter MySQL database som er gratis, har jeg forsøkt å migrere over til denne type database. Enkelte datafelter som dato og "Bit"-format overføres ikke helt som det skal, og må derfor konverteres.

I tillegg er det andre rekkefølger på feltene, i tillegg til at det er flere felter i MSSQL-versjonen i forhold til MySQL versjonen

Jeg har derfor laget et script som konverterer over alle data rått mellom databasene. Det viste seg å være 46.000 innlegg i dette forumet, så det tok tid å flytte over alt.

Jeg har en annen installasjon som fungerer som den skal, og prøver å sammenligne hva som er forskjell på dette og forumet.

Finner vi ingen god løsning innen 2 uker, forsøker vi å flytte til et nytt forum. Dette vil også by på problemer dessverre, men vi skal ha mulighetene oppe.

Bildeopplastingen skyldes en komponent som ikek lenger fungerer da den er 5 år gammel. Dette er midlertidig fikset og vil være oppe innen utgangen av mandag 1/11-2010.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2010 at 21:46
Har dere vurderte å starte fra nytt med blanke ark og fargestifter? Et forum blir jo etterhvert ganske fullt, og kanskje kan det være greit å nullstille seg av og til, særlig hvis hovedproblemet er å få migrert ordentlig over det gamle. Man bør selvsagt beholde det gamle som et rent leseforum, men man kan da ta den tid man trenger til bare å få gamleforumet som leseforum tilstrekkelig funksjonabelt, samtidig som et nytt forum er operativt uavhengig av denne fiksen. Jeg vet ikke om dette er noen god ide for dette foruemts del, men tenkte bare jeg ville nevne det som en mulighet. 
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2010 at 13:26
Takk for innspill. Jeg har selv svært dårlig erfaring med å ha et lukket og et åpent forum, men det kan jo hende at man ender med det.
 
Har nå flyttet forumet til http://forum.mjf.no for at bildeopplastingen skal fungere igjen. Det kan ta litt tid før DNS er oppdatert hos alle før adressen er synlig, men da skal det være mulig å bruke bilder i forumet nå.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 07:18
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Denne er hentet fra et innlegg i en annen tråd (Kai Solvei):
 
Et eller annet i oppgraderingen har vel ikke gått helt bra. Jeg ser ut til å ha fått signaturen til SveinR Smile
Mvh
-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Dette er nå fikset. Jeg har funnet feilen og lager et script for å oppdatere alle signaturer som er duplikater.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 12:33
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Takk for innspill. Jeg har selv svært dårlig erfaring med å ha et lukket og et åpent forum, men det kan jo hende at man ender med det.
 
Har nå flyttet forumet til http://forum.mjf.no for at bildeopplastingen skal fungere igjen. Det kan ta litt tid før DNS er oppdatert hos alle før adressen er synlig, men da skal det være mulig å bruke bilder i forumet nå.


Det er nå gått et døgn siden denne meldingen. Fortsatt virker ikke adrssen over hos meg. Tar DNS-ednring så lang tid før den sprer seg utover innen Norge? Og hvis vi bruker gamleadressen, kommer vi da til et annet forum enn med den nye? Mistes innlegg skrevet her i det på den nye adressen? (Antagelig ikke, siden man vel forholder seg til samme databasen.) Men vi mangler kanskje noe funksjonalitet her? Fortsatt virker ikke Aktive innlegg.
Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 13:54
Originally posted by ses ses wrote:

Fortsatt virker ikke Aktive innlegg.


Nå ser det ut til å virke som det skal igjen. Bra!

Å flytte forumet til en annen adresse er ikke ideelt, i forhold til lenker til gamle innlegg - både internt og i søkemotorer og på andre forum. Uansett ser ikke forum.mjf.no ut til å virke enda, mulig Pelle ombestemte seg.
Truls Slevigen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 14:32
Ja, sannelig! Og det på den gamle nettadressen også! Flott!
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 17:08
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Fortsatt virker ikke Aktive innlegg.


Nå ser det ut til å virke som det skal igjen. Bra!

Å flytte forumet til en annen adresse er ikke ideelt, i forhold til lenker til gamle innlegg - både internt og i søkemotorer og på andre forum. Uansett ser ikke forum.mjf.no ut til å virke enda, mulig Pelle ombestemte seg.

Det er tatt hensyn til søkemotorer og at man finne rigjen gamle tråder. Men det virker som at det er noe trøbbel med DNS. Vi flyttet domenet for en liten stund siden, men ingen av dns-panelene ser ut til å virke. Har tatt kontakt med leverandøren og bedt dem sjekke dette.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 17:28
Originally posted by trulss trulss wrote:

Gamle tråder vises nå som begivenheter, mens nye tråder vises som tråder.

Det begynner å bli en del å få orden på, og det bør vel gjøres snart, før en ender opp med en voldsom manuell oppryddingsjobb i databasen.


Dette skal nå være fikset.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 17:30
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Takk for innspill. Jeg har selv svært dårlig erfaring med å ha et lukket og et åpent forum, men det kan jo hende at man ender med det.
 
Har nå flyttet forumet til http://forum.mjf.no for at bildeopplastingen skal fungere igjen. Det kan ta litt tid før DNS er oppdatert hos alle før adressen er synlig, men da skal det være mulig å bruke bilder i forumet nå.


Det er nå gått et døgn siden denne meldingen. Fortsatt virker ikke adrssen over hos meg. Tar DNS-ednring så lang tid før den sprer seg utover innen Norge? Og hvis vi bruker gamleadressen, kommer vi da til et annet forum enn med den nye? Mistes innlegg skrevet her i det på den nye adressen? (Antagelig ikke, siden man vel forholder seg til samme databasen.) Men vi mangler kanskje noe funksjonalitet her? Fortsatt virker ikke Aktive innlegg.


Vi bruker samme database, så ingen innlegg blir slettet! Har meldt fra til leverandøren om DNS. Vi samler i disse dager alt til en leverandør for å unngå slike problemer i fremtiden.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2010 at 08:48

Som kanskje noen har merket er forumet nå flyttet til http://forum.mjf.no. Da virker opplasting av bilder igjen. Grunnen til at det tok litt lengre tid enn vanlig er todelt:

  1. Domenet var ikke flyttet til ny leverandør pga feil oppklysninger i Norid's database
  2. Den nye serveren hadde ikke åpnet for det nye domenet, og tilkobling til MJF's database var ikek klarert

Dette fungerer nå, og samme database benyttes som siden oppgraderingen.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.