MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Plassering av dekodere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Plassering av dekodere

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Plassering av dekodere
    Posted: 07 oktober 2010 at 00:41
Hei, jeg lurer på om noen vil dele sine erfaringer når det gjelder plassering av dekodere til styring av penser, signaler m.m? Selv bygger jeg et modul/seksjonsanlegg med ytre mål ca5x3m. Modulene varierer i lengde fra 0,6 til1,4m, noen har flere penser og signaler og noen har få eller ingen.

Beslutningen om å bygge modulært ble tatt fordi det gir en forhåpning om at anlegget enkelt skal kunne tas fra hverandre og settes sammen igjen om det skulle bli nødvendig.

Spørsmålet er derfor om man bør montere dekoderne i modulene m.a.o. i nærheten av de installasjonene de skal betjene (veksel/signal) eller om man skal trekke kabel til en sentral plassering der man samler alle dekodere og moduler i en slags modulær, sentral enhet som igjen har kort vei til betjeningen enten det er PC`n eller en annen form for periferutstyr. Vil sistnevnte plassering vil tillate omrokkering av modulene og gjøre anlegget mer fleksibelt?

Dette synes jeg er vanskelig og jeg bebreider ingen dersom de mener at spørsmålet er uklart formulert.

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2010 at 07:45
Det beste ville vel, særlig når du eventuellt skal omrokkere seksjonene, å ha mest mulig av dekoderne i den seksjonen de brukes, dvs at hver seksjon er mest mulig komplett. Dermed blir det bl.a. mindre ledningsdraging. Bakdelen er at det trengs noen flere dekodere, om ikke antallet utganger går opp med antallet av utstyr på hver modul, om en da ikke kobler til utstyr fra andre nabomoduler på en dekoder med ledige utganger. 
Ved en sentral plassering, bør en jo ha multikabler med plugger i endene mellom "sentralen" og den enkelte modul, slik at det blir lett å koble de til og fra ved eventuell flytting. En slik multikabel kan være en enkel flatkabel med påmonterte 25 pins plugger(som parallell printer kabel), som er en enkel og billig løsning. Flytter man en seksjon, kan enten kabelen være så lang at den rekker til neste plassering, eller man setter inn skjøtekabler. 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2010 at 13:13
Hei Jørgen, forstår godt din problemstilling, jeg har også fundert endel på dette.
Svein Martin har belyst både fordeler og ulemper med utplasserte og sentrale dekodere godt synes jeg.
Da en av fordelene med et digitalt anlegg bør være å redusere kablingen  har jeg kommet frem til at kjørestrøm/digitale beskjeder skal være en kabel mellom modulene og at analog spenningsforsyning til f.eks. lys skal være en annen kabel mellom modulene.
Jeg plasserer dekoderene ut på modulene slik at kabling til veksler og signaler blir internt på den modulen, da er jeg kun avhengig av digitalstrøm for å få den til å fungere.
Når det gjelder PC styring og tilbakemeldingsmoduler har jeg valgt en sentral plassering av tilbakemeldingsdekoderene med "skjøteledning" ut til modulene der hvert sporfelt er lagt ut på en fastmontert kontakt, da beholder jeg prinsippet om internkoblingen på modulen.
Dette prinsippet synes jeg fungerer bra med tanke på å flytte rundt på modulene.
 
Mvh helgeb
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2010 at 00:05
Hei Svein Martin, takk for veldig godt svar. Når det forklares slik virker det opplagt fornuftig å se på hver seksjon som en komplett enhet, det er det som gir fleksibiliteten. Dess mer komplett en modul er dess mer uavhengig er den av plassering og endringer på anlegget. Selvom det innebærer at jeg får noen ubenyttede utganger på enkelte dekodere ser jeg nå at det er den beste løsningen.

Til Helge: Takk også for dine synspunkter som betryggende nok understøtter Svein Martins. Jeg har noen spørsmål til det du skriver om at du har valgt å plassere tilbakemeldingsmodulene sentralt. Jeg lurer på om du kan forklare meg det en gang til? Blir det ikke mange ledninger ut fra tilbakemeldingsmodulen(e) til den eller de faste kontaktene? Og mange ledninger fra kontakten(e) til sporene?

Hilsen Jørgen


H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2010 at 16:23
Hei Jørgen
Prinsippet er å holde kobling fra sporfelter til et felles tilkoblingsfelt internt på modulen og at det blir en kabel (med flere leninger i) til hver modul.
Da er det bare å bytte ut kabelen mellom de sentrale S88 modulene og hver MJ modul med en kortere eller lengre ettersom hva som passer best når du bytter om modulene.
Har sendt deg en PM
Mvh Helgeb
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 11:29
S88-buss-systemet er meget følsomt for støy. Märklin har derfor "gitt det opp".
Til et modulanlegg trenger du vel noe som er funksjonssikkert og enkelt å koble opp?
 
Jeg vil derfor anbefale å bruke R/C-servoer som drivmotorer til sporvekslerene og bruke den eksisterende DCC-bussen til styring. Man kan da velge om man vil ha en "egen" DCC-buss for styring - eller la alt gå på samme buss
 
Har selv god erfaring med dekodere fra MB-Tronik. http://www.mbtronik.de/
Disse dekodere kan man få ferdigbygd eller bygge selv. Man kan selv bestemme mye av funksjonalitenene som:
- Valg av 1 eller 2 reléer som styrer polarisering av hjertestylle og event. tilbakemelding av posisjon.
- Valg av ekstra hardwired styringssignaler (der man kan bygge et lite stillverk lokalt på modulen). Da er man ikke avhengig av DCC-bussen mht. styring - og man kan lese av over DCC-bussen "manuelle" inngripen lokalt.
- Det er mulig å individuelt bestemme endepunkt for bevegelsen til R/C-servoen og hastigheten til bevegelsen.
 
Jeg ser at trenden nå går i retning R/C-servoer, så det finnes flere produsenter av slikt utstyr, bla. Uhlenbrock og ESU.
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 00:25
Hei og takk for flere gode råd og innspill både her og på PM.

Kjell H: Jeg er overbevist om at du har et poeng når du sier at servoer er fremtiden. Jeg kjøpte flere Esu Switchpilot + SW Extension for et par år sien siden og kan bekrefte at de fungerer godt med alle typer mekanismer, servoer, skilpadder og andre styringselementer.

Jeg forstår likevel ikke helt hvordan bruk av servoer kan gi en fordel ved at alt kan gå over samme "buss". Det er vel uansett mulig og å koble alt til "digitalstrømmen" helt uavhengig av motor og dekodertype? Det er ikke usannsynlig at jeg misforstår, forklar gjerne nærmere hva du mener.

Spørsmålet mitt gikk egentlig ikke så mye på valg fabrikat/system/drivenhet, men mer på hvor det kan være praktisk og fornuftig å installere elektronikkmoduler/dekodere dersom man ønsker en fleksibel og langsiktig løsning.

Jørgen

P.s. Langsiktighet er som kjent et relativt begrep i vår hobby.


Edited by GeorgII - 13 oktober 2010 at 00:47
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 11:03

at S88-bussen var nevnt som et alternativ til bussløsning.

Når kravet ditt var funksjonalitet og fleksibilitet mht. å ta ut og sette inn moduler, så ville denne bussløsning kanskje være mer sårbar enn andre løsninger mht. variabel fysisk lengde på bussen og antall dekodere som belaster den? - Når man i tillegg ser at de fleste store produsenter forlater denne løsningen, så er den kanskje ikke særlig fremtidsrettet?
Årsaken til at jeg anbefalte DCC, er at dette er universell mht. fabrikat (stort utvalg) og vil være lenge på markedet.
Du kan velge mellom å benytte egen DCC-buss til styringen - eller bruke felles buss med togstyringen. Utfordringen er her tilbakemelding (om du krever det?).
Av mer moderne løsninger, ser jeg at CAN-buss er en løsning som stadig flere bruker (Märklin, Zimo, ESU m. fl.) Den er heller ikke proprietær (som LocoNet) og har derfor fremtiden for seg.
 
Bruk as servoer er selvsagt ikke avhengig av valg av bussløsning. Når jeg tenkte på DCC og MB-Tronik, var dette for å få en enkel mulighet til å koble opp frittstående moduler som ikke trenger egen strømforsyning og en liten, lokal stillpult for modulen. Her kan alt taes fra DCC-signalet - eller man kan installere eget separat power. Mange muligheter - altså.
Servoløsningen er også fleksibel mht. tilbakemelding - både til lokal stillpult på modulen - og et sentralisert styringssystem. Manuelle, lokale inngripen, vil da kunne oppfanges av sentralsystemet og man får da heller ikke initialiseringsproblemer om spenningen blir borte.
Man har uten videre også tilgang på styring sentralt over DCC-bussen for flere moduler når dette er aktuelt.
Med et slikt system blir modulene ganske fleksible (f.eks. i Fremo-sammenheng) samtidig som de ellers kan utgjøre en del av et større anlegg.
Som lokale, løse moduler trenges vel ikke denne sentrale tilbakemelding da man har egen stillpult for modulen? - Vil man derimot ha slik tilbakemelding, kreves egen buss til dette som da bare brukes når modulene utgjør et større "fast" anlegg (men er strengt tatt ikke nødvendig for funksjonen) og brukes heller ikke når modulene er oppstillt separat.


Edited by Kjell H. - 13 oktober 2010 at 11:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.