MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sporplan
    Posted: 10 mars 2005 at 21:34

hei nå har jeg laget sporplan (ikke i skala) men jeg er fortsatt ganske grønn. så jeg lurer på om noen har noen inspill til planen?

 


Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2005 at 22:08

__________________
MARKLIN ER BEST!

(HENRIK)

::::::::::

Ikke så helt uenig med deg i den påstanden, under noen forutsetninger!

Det minner ikke så rent lite om et av mine MÄRKLIN anlegg, fra for mange år siden.  Det ga endel muligheter for rangering, men lite spennende kjøring.  Jeg hadde løse selvlagede tuneller og løse hus.  Disse ble benytta i mange sammenhenger på ulike anlegg,  det hjalp noe.

Det spørsmålet du bør stille deg ganske tidlig er hva slags kjøring vil du ha?  Svein Sando har en artikkel om "Å finne seg selv som MJ"er".  Denne artikklen finnes på nettet og i en av MJ-bladet spesial, som kom for noen år siden.

Lenke til denne siden: http://www.dmmh.no/~ses/www-mj/paanorsk/finndegselv.html

Ellers skriver han mye interessant for mange på sine MJ sider: http://www.dmmh.no/~ses/www-mj/

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2005 at 22:11
jo jeg har funnet inspirasjon på nettet og den er litt "typisk marklin". min mening med anlegg er egeltlig detaljering og da også rangering...

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2005 at 23:42
Originally posted by crasyhh crasyhh wrote:

Hei Henrik,

Sporplanen ser grei ut den.

Eneste jeg kunne tilføye, var kanskje et forbikjøringsspor øverst også (en sporskifter til fra rundbanen, ut til banegården øverst, men i motsatt retning). Slik anlegget nå er tegnet, må loket kjøre helt rundt (hele rundbanen) hvis du skal ha vogner både til høyre og venstre på banegården øverst. Hvis du da ikke har et lite skiftelok parat på motsatt side av banegården der oppe.

Jeg vil også anbefale at du lager en sving på sporet med den svarte bygningen (midt på), slik at den ikke kommer helt fram til de gule bygningene! (stasjonen?)

I tillegg kan jeg anbefale at du lager en "synshindring" mellom bygningene øverst og bygningene nederst - et fjell, noen høye bygninger, eller ganske enkelt en "himmel" (en loddrett plate). Da kan du ikke lenger se toget på hele runden, og anlegget vil virke større.

Lykke til med planlegging (og bygging)!

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "Efter ankomsten till bestämmelsestationen tvättas vagnarna på uppställningsspåret."

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.