MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fall/stigning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fall/stigning

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fall/stigning
    Posted: 27 september 2010 at 23:32
Hei, jeg er fortsatt i oppbyggingsfasen av nytt anlegg og føler at jeg har vært det i evigheter. Underveis har jeg endret planer og jeg vil nå ha en skjult bane under det synlige nivået. Arbeidet med dette er veldig godt igang og nå er jeg der hvor jeg skal føre traseen opp/ned mellom etasjene. Plassbegrensninger gjør at jeg vil måte stige 10cm på 140cm strekning noe som vel tilsvarer ca. 8%.

Spørsmålet er om jeg vil komme til å angre på en så bratt stigning? Bør jeg om mulig endre dette nå, mens jeg er i en tidlig fase?

NB! Da jeg har kommet ganske langt vil jeg helst ha svar som går i retning av "det er ikke noe problem".
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 00:02
Det er ikke noe problem så lenge du kjører et lok alene eller med 1-2 korte toakslede vogner og har såpass med plass før stigningen at du kan ta fart for å komme oppWink
 
Skal du forsøke deg med 5-6 vogner eller mer og kanskje 4-akslede vogner med lys så bør du nok hvertfall halvere den stigningen...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 00:24
Hei Eirik, takk for et godt innspill som faktisk startet med "det er ikke noe problem..."
Jeg tar dine betenkeligheter når det gjelder lengre tog og mulighet for å kunne ta "rennafart" til etterretning.

Stigningen starter rett etter en sving så farten vil nok være moderat og jeg vil gjerne kunne fremføre tog med 4-5 passasjervogner og malm/godstog med opp mot 12 vogner.

Dersom det ikke kommer veldig mange andre innspill som starter og slutter med at dette ikke er noe problem tror jeg at jeg vil forsøke å redusere stigningen noe.

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 08:39
8 % stigning er veldig bratt. Det fordrer helt sikkert lok med hefteringer, og kanskje har du det på alt. Er det kurve i tillegg blir det enda vanskeligere å komme opp. 4 % er også ganske bratt, men selvsagt langt bedre. Den gang jeg drev med Märklin der alle lok hadde hefteringer og anlegget ikke var større enn at 5-6 vogner begynte å bli et langt tog, brukte jeg 1 cm per rett-skinne (5106) som standard. Den er 18 cm lang, så det ble 1:18, som er det samme som Flåmsbana på det bratteste, altså 5,5 %. Siden har jeg holdt meg til 2,5 % som maks, unntaksvis 3 %. Men da tillates også lok uten hefteringer.
Svein S
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 11:27
Hei !
 
Jeg har selv prøvd ganske bratte stigninger, og kan ikke anbefale brattere enn 4%. Har prøvd lok med både med og uten hefteringer, og med ulike antall vogner. Skal du kunne kjøre rolig og "naturtro" og slippe bekymringer, anbefaler jeg ikke over 4% !
Lykke til !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 20:39
Takk også til de to siste bidragsyterne for deres klart uttrykte bekymring til en så sterk stigning og deres gode råd og erfaringer. Jeg har mest Roco og Heljan lok og de er vel uten hefteringer.

Det ser så langt ut til at 4% er max dersom man ikke ønsker å plage seg selv i unøde. Bekymringer er det erfaringsmessig nok av fra før med veksler, moduloverganger, elektrisk opplegg og rullende materiell så jeg tror jeg vil se om jeg kan finne en annen løsning. Enten ved å forlenge strekningen på bekostning av spor, vei og andre installasjoner på overflaten eller ved å bygge inn en (plasskrevende) spiral på siden av anlegget.

Hver gang jeg bygger nytt mener jeg at jeg har planlagt bedre enn forrige gang. Likevel så endrer det meste seg underveis. Mitt nye anlegg ligner etter et halvt års arbeid lite på de opprinnelige planene, men det er kanskje litt av moroa.

Det blir nok 4% uansett hva som må ofres. Takk for gode råd og erfaringer.

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 22:18
Jeg synes 4 % uten hefteringer høres mye ut det også. Da skal du ha tunge lok skal du få med deg noe særlig vogn opp.
Svein S
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2010 at 00:50
Da har jeg funnet frem en godt lagret spiral fra forrige anlegg og jeg har brukt kvelden på innlemme den i det nye. Den gir mulighet til å gå under 4% og jeg tror det blir en berikelse selv om den tar opp snaut 1,5m2 av den plassen jeg hadde satt av til fri bevegelse inne i anlegget.

Om jeg passer vekten vil jeg fremdeles kunne passere spiralen og komme til de fleste steder.

Synd bildeopllastingen er ute av funksjon.

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 10:17
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:


Synd bildeopllastingen er ute av funksjon.
Du kan jo bruke bildeopplastingen på Norsk MJ Forum om du trenger et sted å legge bildene:
 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.