MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spor fra Micro engineering forhandler tips?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spor fra Micro engineering forhandler tips?

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spor fra Micro engineering forhandler tips?
    Posted: 15 september 2010 at 22:59
Tips til forhandler av N skala Fleksi spor fra Micro engineering?

Stavanger Lokomotiv & Vogn Fabrikk hade ikke.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 23:31
Hobby Train i Drammen importerte ihvertfall det som fantes i Waltherskatalogen, men om Morten H. har videreført det, vet jeg ikke. Micro Engineering står ihvertfall i Waltherskatalogen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 01:17
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 02:02
Å handle noen få slike skinner fra USA ser hvertfall ut til å bli dyrere enn å stikke innom en norsk butikk etter et par peco-skinner i stedet. Linken til Lars Erik viser jo en pris på rett under 4$ pr. skinne, og legger man på frakt fra USA, moms og postens fortollingsgebyr skal man kjøpe en del skinner for å komme under prisen på Peco her i landet.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 17:26
ME er finere en Peco. Derfor! Peco har en dobbel skinne profil, og plast festene er store. Har sett veldig fine eksemplarer på ME fleks spor i N skala. 
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 17:46
Det spørs jo hva slags forbilde du skal modellere også. Peco har europeisk svilleavstand. ME amerikansk (mye tettere).
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 18:46
Men ME sine her ikke den dobble skinne profilen. Da går det an og flytte svillene.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 20:29
Men den nederste delen av Peco-skinnene ligger jo nede i svillene. Du ser ikke at de er doble? 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 21:50
Hei!
 
I likhet med Peco, produserer også Micro Engineering N-skala skinner i kode 55. - MEN i motsetning til Pecos geniale løsning hvor skinneklippsene er utelatt på svillene på denne, for skalaen, meget lave skinnekode, har Micro Engineering skinneklipps/spiker på sine. Jeg vil anta at dette påvirker hvor dype hjulflenser (som uansett ikke er små i N-skala) man kan trafikkere ett Peco kode 55 spor uten klipps, kontra ett ME kode 55 spor med klipps.
 
Nå leverer jo Micro Engineering N-skala skinner i kode 70, 55 og 40 (!), tilsvarende 11"", 9"" og 6"" skinnehøyde respektive. Kode 40 sporet leveres med skinnespiker/klipps, og jeg vil anta at dette begreser hva man kan trafikkere på ett slikt spor. - På mye av det europeiske N-skala materiellet vil nok hjulflensene utvilsomt treffe både skinnespiker/klipps og/eller svillematta. MEs kode 40 spor i N-skala er utvilsomt litt "finescale", men jeg synes at det begrenser seg hvor finescale man kan gå i en skala som N.
 
Husk at et smusset spor med malt skinnestreng, gjør skinnestrengene optisk lavere, og derved vanskelig å anslå. Dersom dette er skinner du skal benytte til din "Indre Vinter Bane", skal jo skinnene legges i snø, og da er det vanskelig å se hvor høy eller lav en skinnestreng er uansett.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 22:56
Noen av dere som har lagt N skala spor med Peco sine skinner og penser? 

Jeg må fil vekk den dobble skinne strengen for at jeg skal få sviller under overgangen mellom fleks spor og veksler! 

For og etterlingne den lite trafikerte sidebanen som jeg prøver og lage en ""fiksjon"" av, så vill sville avstanden på Peco spor bli for mye. Derfor ME. Disse har ikke den dobble profilen. Da er sville flytting mulig og gjøre. Selv synes jeg at ME er finere og vill ta seg bedre ut. Hvis jeg trenger og skifte hjul på loket for og kjøre der, så gjør det ingen ting. Dette er et diorama på 2x0,5 M! 

Den modulen som er bygges til ""Indre Vinter Bane"" hadde peco sine spor, men jeg hadde ikke nok kunnskap om skinne legging så det ble dårlig. 

Senere har jeg justert sporunderlaget på modulen. dette gjorde at jeg kunne legge skinner på nytt mye penere og driftsikkert(om det er nødvendig for et diorame som prosjektet har blitt er vell heller tvilende)
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 23:09
Hva mener du med og file fleksin mot vekslen??
Har monter ca 20 veksler og fleksi uten og måtte file.
Bruker code 55 Peco

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2010 at 02:18
Jeg har lagt massvis med Peco code 55 i N-skala og skjønner knapt problemet... Så jeg drister meg til å definere problemet som "brukerfeil" og ikke produktfeil.
 
For å få sviller til å passe mellom fleksiskinnen og sporvekselen bruker man jo de ekstra svillene som er støpt med på vekselen, eventuellt de man får kjøpt løst fra Peco. Får man problem med å få dem til å passe er det jo vesentlig lettere å bruke papirkniven til å grave litt ned i svillen enn å sette seg til å file skinneprofilen...
 
Jeg kan være enig i at det nok er lettere å flytte enkeltsviller på en ME skinne, men hvor stort er egentlig det behovet til vanlig?
 Forøvrig trodde jeg at lett trafikkerte baner hadde lengre avstand mellom svillene jeg, ikke tettere med sviller slik Øystein skriver?
Og hvor stor forandring er det egentlig i svilleavstand i denne skalaen? 1mm? 2mm? Hvor synlig blir det egentlig når skinnegrusen er på plass?
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2010 at 09:30
Originally posted by eika eika wrote:

Og hvor stor forandring er det egentlig i svilleavstand i denne skalaen? 1mm? 2mm? Hvor synlig blir det egentlig når skinnegrusen er på plass?
 


Synlig nok i Z-skala, så da må det bli enda mer synlig i så stor skala som N. Wink
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2010 at 15:34
Mente motsatt Erik.

Det skal også brukes en ganske så lys ballast (chamotte trur jeg) 

Da vill svillene senes bedre og! Men nå er skinnene bestillt. Så jeg kan nå vente i spenning!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.