MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp med "gjenkjenning" av gammelt togsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp med "gjenkjenning" av gammelt togsett

 Post Reply Post Reply
Author
Ariston View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariston Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp med "gjenkjenning" av gammelt togsett
    Posted: 17 august 2010 at 03:40

Hei. Vi fant et gammelt modelltogsett tidligere. Har brukt lang tid på å få tatt bilder og få sendt dem fra mobil til bærbar til iMac. Tar sin tid det der :P

Men poenget er. Er det noen som kan si meg hvilken type dette er? Firmaet, eller hva jeg skal si, er Märklin. Og jeg vil tro at dette togsettet er fra 1960-1970 tallet. Broren til mamma fikk det når han var liten, og 1970 så var han 10 år, og vil ikke tro at han kan ha vært mye eldre/yngre enn 10 år, så rundt 1970-tallet. Her kan dere se bildene jeg har tatt. Jeg brukte ikke særlig tid på og vaske dem osv, så det er en del støv på noen av dem LOL Og beklager om noen av bildene er dårlige, brukte mobilkameraet :)

Håper noen av dere klarer å finne utav noe. På esken står det ikke noe annet en Märklin, og ingenting på togene utenom "Märklin made in Germany" eller noe sånn. Bakpå kontrollboksen står det "7072" om det sier noe, og på lokomotivet "3000" og rett under "89005". Kanskje noen av dere kan finne en pris på dette også? Ledninger må fikses, diverse småting på ting må også fikses. Ikke mye, og det som er er nok lett å fikse. Også må de tørkes av for støv ^^

Håper på hjelp :) Og ja. Dette skal selges om verdien er høy nok.



Edited by Ariston - 17 august 2010 at 04:12
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 08:10
Disse enkle startsettmodellene ble masseprodusert i store antall, og har nok ingen annen verdi enn den nostalgiske for de som eier de.

Mvh Heine
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 08:16
Hei,
 
Jeg vil anta, ut i fra nr. på lokomotivet, at dette er et av de mest vanlige startsettene på 60 tallet, og har således ingen høy verdi, med mindre det er i mint condition, dvs som nytt/strøkent, og således spesielt.
Jeg vil ikke gjette på pris. Men det er sikkert noen "Märklinister" her på forumet som kan det. Sett flere startsett av Märklin til salgs på messer, og de blir ikke akkurat revet vekk...  Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Ariston View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariston Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 19:22

Takker for svar!

Vel.. Jeg fant selve lokomotivet for 500kr på ebay. Og med alt ekstra jeg har her, kunne jeg vel fått en del? Mamma tenkte på det at det sikkert ikke er så altfor mange igjen, at kanskje mange kaster/kasta dem før i tiden osv. Men 500kr for kun lokomotivet er da ikke så galt? Tror ikke det er ødelagt akkuratt. 

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 20:02
Hei Ariston, og velkommenSmile

Jeg liker ikke å si det, men så sant du ikke kommer over en entusiast (eller det er noe veldig spesielt og sjeldent med det loket ditt) tviler jeg sterkt på at du får 500kr for det. Det loket der (artikkelnr 3000 tidligere, nå 30000) er et av Märklins mest solgte lok i billigklassen, og har vært produsert i en årrekke (siden 50-tallet tror jeg), i dag får du det samme loket med deltadekoder for 790kr hos Amundsen Hobby.

Du har endel vogner, men ingen av disse ser særlig spesielle eller eksklusive ut, jeg kjenner igjen flere fra mine egne Märklin startsett jeg hadde som guttunge. M-skinnene dine ser ut til å være i god stand, men jeg tror ikke det er særlig marked for slike skinner lenger annet enn for spesielt interesserte.

Jeg ville nok heller laget et lite retroanlegg ut av dette og lekt med selv, enn å legge det ut for salg til en kunstig høy pris.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 20:35
Min oppfordring:
 
Finn en eller annen organisasjon som driver med hjelpesendinger til barnehjem i f.eks. tidligere østblokkland, og gi slike startsett til dem.
Det gjorde jeg og begeistringen var stor!
Kanskje man legger grobunn for utbredelse av hobbyen i framtiden ogsåWink
 
Edit: Så først nå at det du er en yngre kar som har dette settet.Embarrassed
Er nok ikke så aktuellt å gi bort daSmile
 
Men for godt voksne som tror de skal gjøre penger på et gammelt togsett de har kommet over eller som de har fra sine yngre dager, så gjelder oppfordringen min fortsattSmile


Edited by jevistad - 17 august 2010 at 21:15
Back to Top
Ariston View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariston Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 21:00
Svein: Hmm. Jeg kunne da prøvd å satt det opp her hjemme, men jeg vet ikke hvor kablene skal settes i, hvordan jeg får loko-et i gang osv. Slik har jeg rett og slett ikke peiling på :P
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 21:51
Märklinsystemet er egentlig veldig enkelt. De kjører på vekselstrøm, med den ene tilkoblingen til skinnene (begge skinnestrengene har samme polaritet) og den andre ledningen til midtkontaktene (derav slepeskoen under loket, den er for strømtilførselen).

Bak på transformatoren (regner med du har en slik også?) er det en rød, en brun og en gul utgang. Koble rød og brun utgang til skinnene som beskrevet over, hvilken som går hvor spiller ingen rolle. Det finnes egne tilførselsskinner med rød og brun ledning, vet ikke om du har en slik?

Den gule utgangen er til lys og annet tilbehør, som f.eks elektriske sporveksler, da kan du bruke den kontrollboksen du har til å betjene vekslene, men slike ting kan komme senere.

Anbefaler at du lager en enkel skinneoval i første omgang, kobler til transformatoren og tester om loket funker. Så kan du ta resten derfra. Lykke til!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ariston View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariston Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2010 at 23:59
Transformator? Nei det har vi ikke sett..
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 07:46
Da blir det litt vanskeligere, du trenger en trafo for å få liv i loket. En brukt Märklintrafo kan du få kjøpt ganske billig dersom du ønsker å beholde togsakene, men da bør du jo først få sjekket om loket faktisk virker.
 
Du kjenner ingen som har Märklin da, så du kan ta med loket og teste det hos dem? Evt ta en tur til en hobbyforretning som fører Märklin, de kan sikkert også hjelpe deg med det.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ariston View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariston Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 11:57

Kjenner ingen som driver med modelltog, nei. Og hobbyforretning blir også litt vanskelig. Det bor ca. 3,300 her, og den eneste sånn hobbyklubb jeg kjenner til er for RC fly/helikopter. Ellers finnes det nok noe lengre borte, men.. Vi finner nok utav hva vi skal gjøre. Blir sikkert tatt vare på en stund til.

Takker for hjelpen ;)
Bare å si ifra om det er noe mer.



Edited by Ariston - 18 august 2010 at 15:12
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.