MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Viessmann Power Module
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Viessmann Power Module

 Post Reply Post Reply
Author
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Viessmann Power Module
    Posted: 29 juli 2010 at 13:52

Hei.

Holder på å digitalisere mitt gamle Märklin anlegg bl.a. vha Ibox og PC som styring. Har blitt anbefalt å dele opp anlegget i flere seksjoner med hver sin trafo/booster. Dette har jeg kontroll på (tror jeg).
 
Jeg skal benytte decodere fra Viessmann - 5211 - og de anbefaler en liten Power Module - 5215 - (med egen trafo) for å likrette og stabilisere styrestrømmen til decoderene. Dette bl.a. for å spare mest mulig strøm til lokene.
 
Har testet denne 5215 mot en 5-6 decodere og problemet mitt er at den (5215) slår seg av etter noen minutter. Alt fungerer fint inntill dette og når den har hvilt litt (blitt kald) kjører den fint igjen i noen minutter. Har sjekket kablingen flerfoldige ganger uten at jeg finner noen feil. Har også målt strømmen til å ligge på ca 1 A hvor i manualen står at den skal klare 2 A.
 
Kobler jeg vekk 5215 fungerer alt helt ok, men da får decoderene ustabilisert vekselstrøm.
 
Er det noen som har erfaring med denne 5215 og har noen gode tips og/eller anbefalinger mottas de med takk.
 
Hilsen Kris - Nybegynner på Forumet.
 
 
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2010 at 14:49
Du har nok en feilkobling.
Så mye strøm skal ikke dekoderne m/sporskiftere trekke. (det er nesten ikke målbart)
Sporskifteren trekker kun strøm i det øyeblikket den legger over.

Hilsen NilsSmile

Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2010 at 16:10

Ja, det er vel en feilkobling, men problemet er å finne den. Jeg har gått igjennom kablingen utallige ganger uten å finne noe galt. 

Det rare er jo at alt fungerer som normalt dersom jeg kobler vekk power modulen. Det skal det vel egentlig ikke dersom jeg har en koblingsfeil.
 
Har du noen ide om hvor jeg bør begynne å lete eller skal jeg bare droppe å bruke modulen ?
Dersom det ikke går noen sikring kan jo ting brenne av dersom det virkelig er en feilkobling.
 
Og har du noen ide om det er nødvendig med egen strømforsyning til E på decoderne dersom strømforbruket nesten ikke er målbart ?
 
Jeg skal totalt sett bruke ca 14 decodere.
 
Mvh Kris
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2010 at 17:59
Er det M skinner du bruker, er problemet lyspærene.

Feilsøk med å koble ifra alle sporskiftere og signaler.
Så kobler du inn en etter en inntil strømtrekket øker. Da har du synderen.
Alle dekoderne kan være tilkoblet.

Det er viktig at du ikke har lasket mellom "rød" og E.
Og det er kun 5215 modulen som er tilkoblet E

Det beste er egen booster på sporskifterene.
Dette fordi en avsporing kan lage støy som gjør att en sporskifter legger over. Erfart på den harde måten.
Hilsen nils
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2010 at 20:55

Har K-skinner  - noen gamle med lys og noen nye med avtagbar spole. Mener du at det er de med lys som lager problemene ? Vil de forbruke mer enn 2 A ? Kan problemet løses ved å ta ut lyspæren ? Har målt strømmen til ca 1,2 A totalt når de gamle sporskifteren skifter.

Har også noen signaler, med spole, hvor det også er lys. Kan de også lage problemer ?
 
Har ikke lask mellom RØD og E på decoderene, og det er kun 5215 som er tilkoblet alle E"ene.
 
Men jeg har "jukset" litt ved å ta ut "gul" fra en sporsikftertilkobling på decoderen og koblet den til 2 sporskiftere. Kan det skape problemer ?
 
Hva mener du med egen booster til sporskifterene ? Jeg henter jo all strøm i fra Decoderne (gul, grønn og rød), hvor alle decodere får egen strøm i fra en dedikert trafo via 5215 og E.
 
Jeg henter også støm fra 5215 til ett par signaler som ikke har spole (VI4011) og som switches vha rele VI5552. Har målt at dette forbruker ytterst lite strøm. Og har også koblet fra dette uten at det hadde noen betydning.
 
Du skriver at jeg bør koble fra alle sporskifteren og koble til en etter en. Betyr dette at de vil forbruke mer enn 2A og 5215 vil slukke eller tror du det er en koblingsfeil (jordingsfeil) som lager problemene ?
 
Har akkurat koblet vekk 5215 og kjører ca 16,8 V AC inn på E på alle decoderne. Har også passet på felles jord (noe den ikke skal ha på primærsiden på 5215), og da kjøre alt helt perfekt. Trafoen jeg bruker er en fra Uhlenbrock som yter 70 VA, men har og prøvd med en 52 VA fra Märklin og det samme skjer med begge - altså at 5215 slukker.
 
Flere tips mottas med takk.
Kris
 
 
 
 
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2010 at 23:05
Begynn med å fjerne pærene og lys signalene. Disse lager problem for deg.
Du blander 2 "strømkretser"

Så lenge du jukser på samme dekoder er det ok.

Boosterkrets for sporskifterne er egentlig for selve dekoderne.

Koble ren trafo strøm inn på E med lyspærer på gamle sporskiftere er risikosport.
Jeg har sett noen brente sentraler pga av det.
Dog har siste progr.v av IB deteksjon på dette så utgangen ikke går, Hvis det står fremmed spenning på når den settes på. hilsen Nils

Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2010 at 08:51
Hei igjen.
Blander 2 strømkretser : Ser ikke helt for meg hvordan dette kan skje. Det må vel være galvaninsk skille mellom RØD og E på 5211 ? Finnes det en enkel tegning på hvordan dette ser ut - altså hvordan man IKKE skal koble ?
 
Holder det å koble signalene (med spoler) til en Märklin decoder som ikke har E-inngang ?
 
Holder det å benytte lask mellom RØD og E på de 5211 hvor sporskifterene har lys eller hvor det er signaler med spoler ?
 
Boosterkrets for sporskifterne er egentlig for selve dekoderne : Er det egen trafo inn på E du mener ?
 
Vet du siste prg.ver. av sw til Ibox ? 
 
Mvh Kris
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2010 at 09:49
Hei.
Da har jeg gjort følgende :
   - fjernet lyspærene i de gamle sporskifterne for de som bruker 5211 med E
   - flyttet sporskiftere med lys over på Märklin decodere (som ikke har E-inngang)
   - koblet lask mellom RØD og E på decodere som har signaler med spole
   - henter fremdeles strøm fra 5215 til releer/signaler (uten spoler) og noen få andre lamper 
 
Dette ser ut til å fungere veldig fint selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor det gikk galt i første omgang. 5215 har ikke slukket etter at jeg gjorde disse endringene.
 
Stor takk til Nils for gode tips.     Big smileBig smileBig smileBig smile
 
Mvh Kris
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.