MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bachman dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bachman dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bachman dekoder
    Posted: 25 juli 2010 at 00:09
Hei, jeg sliter med en Bachmann dekoder som ikke vil virke i EL 17. Jeg har tatt ut dekoderen i Roco El16 og satt inn, den virker fint. Satt inn Bachmann decoderen i El 16 og den virker der. Bachmann dekoderen er litt for stor til å få plass i EL 16. Jeg får 24volt fra skinnene når den står i EL 17. Sliter med å finne ut hva som er problemet. Håper på litt hjelp etter en frusrerende lørdagSmile.
Ville hatt en Zimo MX 63 eller 64 men de var utsolgt.
 
Rune
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 00:36
Vi må ha litt mer presis informasjon for å kunne hjelpe: Hva er nøyaktig modellnummer til den Bachmann dekoderen du skal bruke i i E17. Hva betyr at den ikke virker i El 17; virker f.eks lysene, flytter loket på seg i det hele tatt. ER alt dødt? 24 volt fra skinnene til dekoderen virker jo urovekkende mye, kanskje du har svidd dekoderen.  Hvordan er spenningen målt og med hva? Hvilken DCC-sentral bruker du? Har El 17 holder for NEMs 8pkt plugg. Fungerer EL17 greit i analog modus, dvs uten plugg?

Edited by Terje Storjord - 25 juli 2010 at 00:40
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 08:19
Hvis du trykker på Bachmann er det link til dekoder på Nmj. Det er ingen ting som virker. Ikke lys, ikke bevegelse. Multimanus.
 Dekoderen kan ikke være svidd siden den virker i EL 16 og dekoderen som står i EL 16 virker i EL 17, men ikke motsatt.
Rune


Edited by Basic71 - 25 juli 2010 at 08:48
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 11:32
Det høres kanskje ut som et dumt spørsmål men er pluggen montert riktig vei? Jeg har en  Bachmann 36-552 i min El17 og det fungerer utrolig fint.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 11:42
Jeg har montert rød ledning som det står i heftet som fulgte med. Samme vei som El 16 dekoder virker . Jeg synes også det er rart den ikke virker i EL 17 men virker i El 16 til Roco.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 12:39
Om pluggen settes feil vei, virker loket men uten lys. Derfor er et "dødt lok" ikke symptomer på at dekoderpluggen er satt inn feil vei.
I og med dekoderen virker fint i et annet lok, er trolig dekoderen OK?
 
Da er neste spørsmål; virket loket analogt uten dekoder?? Sjekk alltid dette før digitalisering.
Det er temmelig mye elektronikk i en El17 med mange plugger. Det er således lett at kaldloddinger oppstår og at plugger løsner (eller ikke blir satt korrekt på plass).
 
Jeg har brukt Bachman 36-553 i mine 3 El17 og dette er en utmerket dekoder for dette loket, prisen tatt i betraktning. Dekoderen er egentlig en ESU Basic til en langt lavere pris.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 12:42
Lokket virker analogt og med Roco El 16 dekoder.Hva kan gjøre att den ene dekoderen virker i begge lokk mens Bachmann virker bare i Roco EL 16. Bachmann er for stor til å passe i Roco El 16 mellom hjulene.


Edited by Basic71 - 25 juli 2010 at 12:53
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 12:54
Da burde det også virke med Bachmann-dekoderen.
Er du sikker på at det ikke virker nå? - Sjekk med demontert kåpe slik at ingen ledninger kommer i klem. Prøv også Bachmanndekoderen i Roco-loket for å forvisse deg om at alt fortsatt er OK.
 
Egentlig skal El17 "kreve mindre" av en dekoder enn El16. Dette pga. lysdioder og klokkeankermotor (som har lavere strømtrekk enn Roco´s konvensjonelle løsning).
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 12:56
Ja, det er prøvd flere ganger i dag. Har ikke hatt på kåpen siden i går



Edited by Basic71 - 25 juli 2010 at 12:57
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 13:25
Prøv å ikke stikke pluggen helt i bunn av kontakten. Det kan hende pinnene i dekoderpluggen "stikker igjennom" kontakten og lager plunder i bunnen. Mener å huske en gang i verden at dette var et problem på noen Heljan Di3-lok.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 13:39
Har allerede prøvd det. Hjelper ikke noe.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 18:16
Jeg har også denne dekoderen som jeg kjøpte forrige helg, og der fungerer helt utmerket.
Har hørt at noen av lokene ikke er helt som de skal, så man må levere dem tilbake.
Hør om forhandleren du kjøpte den av tror jeg er det beste.
Eirik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 12:41
Jeg er kjent med at siste leveranse av El17 hadde noen lok der hjulene ikke var skikkelig sentrert. Lokene dette gjelder har derfor en noe ujamn og vaggende gange. Enkelte lok hadde dessuten problemer med lysdiodefeil. 
Dette skal ikke ha noe å si for det problem med at Bachmann-dekoderen ikke virker i loket.
 
I-og-med loket hverken kjører eller lyser med denne dekoder, er trolig "problemet" å søke i strømtilførselen til loket/dekoderen? Da det virker med en annen dekoder, ville jeg først og fremst ha mistenkt NEM652-pluggen og svart/rød ledning til dekoderen. Det kan være at en pinne ikke treffer i pluggen, det kan fort skje? - Eller at det er brudd/kaldlodding i en av ledningene mellom plugg og dekoder? (Har erfart at ledninger har vært "loddet" i selve isolasjonen med vakkelfeil som resultat).
Når dekoderen "settes anderledes" inn i et annet lok, oppstår kontakt og alt virker.
En siste mulighet å sjekke, er selve NEM652-pluggen i loket. De små kontaktene kan være dårlig loddet og det er ikke sikkert at hullene i printplaten der de er loddet fast, er gjennomplettert (slik at man må lodde på begge sider av kontakten/komponenten for å få sikker forbindelse)?
Når forskjellige plugger (dekodere) monteres, vil disse belaste/bøye ut kontaktene ulikt slik at man risikerer således dårlig kontakt med enkelte plugger.
Flere tips har jeg ikke på sparket.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2010 at 20:53
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2010 at 21:56

Hei Rune.

Fint at alt endelig virker som det skal. Når du målte spenningen brukte du DC eller AC innstillingen på mulitimeteret ? Husk at digital strøm er tilnærmet lik vekselspenning så det er viktig å stille inn på AC. Spenningen som du måler med AC innstillingen vil ikke være helt riktig men gi en indikasjon på spenningen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2010 at 22:22
Når jeg monterte dekoderen i min EL17, hadde jeg ingen problemer. Men det er lurt å bruke den dekoderholderen som følger med i godterposen, for da har du en plass dekoderen ligger uten å komme i kontakt med noe annet.
Har prøvd uten den dekoderholderen, men det synes jeg ikke ble noe bra. Var vanskelig å sette på kåpen, måtte vite at ikke noen kabler kom i klem.
Eirik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2010 at 11:24

Fint at alt virker hos deg nå!?

Slik jeg oppfattet det, var problemet ikke Bachmann-dekoderen  men dårlige loddinger i printplaten på El 17?
 
Mht. spenningsmåling av "digitaltrøm" med multimeter, så viser nok de fleste rimelige multimetere feil effektivverdi? Denne feilen kan være betydelig. Dette skyldes at "digitalstrømmen" har et komplekst utseende. Bare instrument merket med "true RMS" går an å stole på. Slike ligger i det øvre prissegment. "True RMS"-instrumenter skal regne ut effektivverdi av andre vekselstømmer enn er rein sinus ( alle digitalstrømmer er slike komplekse bølgeformer). Det er en øvre frekvens for slike instrument, der de ikke klarer "å følge med". Da er oscilloskop nødvendig.
Man kan derfor, selv ikke med et "true RMS"-instrument være helt sikker på at målingen er 100% korrekt  men som oftest er den god nok til "hobbybruk".
 
Som en håndregel, kan man vurdere kvaliteten på målingen ved å se på displayet på multimeteret. Står dette "som spikret" på en verdi, er trolig målingen (og instrumentet) OK? Varierer tallene på displayet er ikke målingen sikker.
En bilpære er kun god nok til å se om det er digitalstrøm eller ikke.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2010 at 20:08
Hva som er feil med dekodere eller El 17 vet jeg ikke, det var ingenting med lodding. Er fremdeles ett mysterie hvorfor bachman dekoderen ikke virker i El 17. Det var lysdiodene som sluttet å virke pga dårlig lodding, og av og på med kåpa. Ledningene har ikke vært i klem etter det jeg kan se.
Når det gjelder spenningsmåling brukte jeg AC, hver gang og hadde konstant spenning. NMJ sa att de kontrollerte spenningen alltid med lyspære fra bil, jeg vet ikke hvorfor de bruker det som kontroll.

Rune


Edited by Basic71 - 28 august 2010 at 20:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.