MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mobile station, TRIX.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mobile station, TRIX.

 Post Reply Post Reply
Author
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mobile station, TRIX.
    Posted: 21 juli 2010 at 00:00
Heisann.
 
Kjøpte meg trix xin mobile station, og har i disse dager hygget meg med å kjøre flere tog i slengen, kjempegøy!
 
Men, av og til skifter lokene adresse, helt plutselig, det er to lok som har for vane å stjele adressen til ett tredje, dette skjer som regel om jeg har vært litt uheldig og laget en kortslutning eller to.
 
Har noen av dere andre erfart lignende? eller har jeg rusk i systemet? har skjedd ved ett par anledninger nå. forøvrig ikke noe stress, må bare programmere lokene igjen, men litt irriterende kan det dog være når man fremfører viktige tog på sin bane.
 
 
Hilsen Tormod
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2010 at 14:49
Det kan være at du er utsatt for "multiprotokollens forbannelser"?
Ikke alle DCC-dekodere "tåler" digitalstrøm i multiprotokollformat. MS til Trix skal vel sende ut både DCC- og Selectrix-protokoll. Vet ikke om du kan "slå av" ene formatet slik at MS-en kun sender ett format? (Regner ikke med at du har Selectrix-format-dekoder i noen av lokene.)
 
Det høres også litt merkelig ut at lokene forandrer adresse ved kortslutninger etc.? - Er det slik at lokene bare"raser ut" helt ukontrollert når dette inntreffer og blir OK når systemet startes på nytt - eller må de virkelig omprogrameres?
 
Det kan være at dekoderene oppfatter digitalstrømmen som likestrøm dersom dekoderen ikke kjenner igjen protokollen eller at spenningen er utenfor tolleranse? Ved kortslutning eller kontaktproblemer kan deler av protokollen "klippes av" slik at enkelte dekodere oppfatter dette som likestrøm og da hjeper det ikke at digitalsignalet blir "normalt igjen" etter en stund.
Jeg ville se på CV #29 Bit 2 på de lokene som "stjeler adresse". Om dette settes =0 (verdien reduseres med 4) vil lokene kun reagere på et digitalsignal de forstår. Som oftest er Bit 2 satt til "automatisk valg" når du kjøper et nytt lok/dekoder.
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2010 at 16:06

Takk for svar, det er selectrix dekodere jeg bruker, altså trix egne, funker fint hos meg, når dette inntreffer står lokene helt i ro, helt til jeg kaller dem opp med den nye adressen dem urettmessig har tusket til seg, så sånn sett skjer ikke noe galt, det er bare litt rart når tre lok begynner å kjøre av seg selv..

Har noen steder på anlegget som har en tendens til å kortslutte å lage krøll, så jeg får snuse litt på å få løst den floken.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2010 at 21:03

Siden du kjører Selectrix, er det jeg har skrevet over ikke direkte relevant for deg. Dette systemet kjenner jeg ikke i praksis.

De fleste som nå kjøper Trix, kjører DCC-format og siden du nylig hadde kjøpt digitalstyringen, trodde jeg mest sannsynlig at du hadde DCC.
Er det bare dekodere av en og samme type/fabrikat som oppfører seg slik, er kanskje dekoderbytte til DCC enkleste løsning?
Som sagt, kan det være enkelte gamle Selectrix-dekodere som "tuller" når de får multiprotokoll fra din nye MS?
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2010 at 14:26

Nå kjøpte jeg vel systemet for tre år siden men ikke kommet igang skikkelig før nå pågrunn av byggearbeider (man må jo ha ett anlegg for å bruke herligheten), det er versjon 0.34 om det sier noe, dekoderene er kun trix sine, og jeg har prgrammert dem i Sx-formatet om jeg har forstått det rett.

Dekoderene kjøpte jeg i fjor, så dem kan gjerne være ett par år gamle for alt jeg vet.
Som sagt, problemet er ikke nevneverdig plagsomt, og alt fungerer ellers fint, syntes det hele ble litt pussig, og lurte på om det kunne være en vedvarende feil eller noe. men så lenge togene går, er jeg fornøyd, må bare skaffe meg enda en kjørekontroller, slik at dama også kan kjøre sine egne tog, ikke bare se på at jeg har det gøy...
Takk for svar!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.