MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3 dager på tur i Sverige og Norge
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3 dager på tur i Sverige og Norge

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 dager på tur i Sverige og Norge
    Posted: 07 juli 2010 at 17:43
DAG 1


Jeg og to kompiser (Hermann og Ståle) har siden før jul snakket om og planlagt en lengre tur denne sommeren. Vi har vært innom mange alternativer både Ofotbanen, Dovre og Nordlandsbanen har vært nevnt. Vi endte på Norra Stambanan i Sverige.

Vel turen ble planlagt til avgang Drøbak tirsdag kveld 22. juni klokken 20:00. Med Hermann som kart og GPS ansvarlig, Ståle som administrator og togkordinator og meg med min kjære Transporter som sjåfør var vi ved 20:30 tiden på vei ut mot E18 og satte kursen mot Ørje. Etter en burger på sjåføren og annet usunt på de andre reisende pån Ørje fant vi fort frem til 5 giret og et behagelig tempo innover på flotte svenske veier. Etter litt dieseltanking i Västerås og ca. 600 km igjennom natten med kun en og annen lastebil på veien ankom vi Ockelbo kl. 0354. Og vi kunne stoppe motoren og slippe skravla fra den svenske damen på GPS"en, da första höger, deretter kjør inn i rundellen osv.... Dama ble senere døpt "krekket" i en ikke posetiv forstand av Hermann. I løpet av natten hadde vi sett mye av det som ventet oss, flotte fotoplasser og mange tog ble oppdaget med store forventninger til det som onsdagen skulle bringe.

Men like før Ockelbo tok vi en stopp for å dokumentere soloppgangen. Ikke bare togbilder på denne turen.




Så etter ankomst Ockelbo stasjon viste vi det skulle ankomme et godstog klokken 04.13. Det var med andre ord bare å innta fotoposisjon. Railcare Euro 4000 ble første toget vi knipset på denne turen.




Men vi hadde ikke dratt så langt for å ta bilder kun på stasjoner. Vi fortsatte derfor videre nordover. Etter som behovet for frokost dukket opp fant vi en fin plass som egnet seg for både nordgående og sørgående tog mellom Kilafors og Holmsveden. Her ble stoler og bord plukket frem, sammen med kaffe, ferskt brød og pålegg fikk en fin frokost.

Deretter var det tid for et sørgående ARE tog. Dobbel Rc 4 og godt lasta, ikke mye finanskrise igjen i dette toget.




Deretter fulgte et nordgående ARE tog.




Turen gikk videre for 3 trøtte tryner fra Norge.

Neste stop ble nærmere Bollnäs for et forsinket tog 93 fra Narvik til Stockholm.




Nytt stopp denne gangen litt lenger nord. Vognlasttog av denne typen er ikke noe vi ser lenger fra det norske Cargonet, dog sutrer stadig Cargonets eiere staten over at det finnes så mange lastebiler på veiene, hva de egentlig mener kan man undres over, ikke vil de ha lastebiler og ikke vil de ha noe annet enn containere og tømmer på skinner, mye som ikke går inn i en container eller som ikek lar seg laste på en lps tømmervogn med hjullaster.... Er i hvertfall lov å håpe noen får øya opp for noe annet enn snakk...




Som sjåfør er det ikke mye man får knipsa på veien, men derimot er man tydeligvis et fotomotiv, mener det er Hermann som er skyld i dokumentasjonen av det småtrøtte trynet her etter en natt og halv dag på veien???




Mat må man ha, det ble derfor lagt ann til en stop ved en stasjon jeg ikke husker navnet på, tungt trafikkert som Norra Stambanan er kom det selvfølgelig et godstog på vei nordover for å hente stål.




Så bestemte vi oss for å finne en plass som fungerte som fotoplass begge veier og som potensiell plass og overnatte. Etter litt kjøring fant vi en fin plass.


Første tog ble et sydgående ståltog. Mye dobbellok på Norra Stambanan, men også mye lange og tunge tog.




Neste et Hector 142 med GC vogner, litt spesiell kombinasjon, omtrent som en sosialistisk FRP"er???




Neste tog, underlig nok en Rc, ble nok av dem på turen....




Innimellom må man jo finne på noe å fordrive tiden med, her er Ståle i full gang med å telle et par millioner fluer, mygg og andre skapninger som endte sitt liv i fronten på en firkanta kloss av tysk stål i løpet av natten....




Et vognlasttog passerte nordver like etter Hectoren.




Så et SJ lokaltog til Ljusdal.



Og deretter nok et Green Cargo tog.



Utover dagen duppet vi av hele gjengen, dog ble det kun 10 minutter på Ståle og meg før et tømmertog ble vekkerklokka, Hermann som er den som egentlig hører best av oss alle sov som en stein, mens vi døvhørte våkna brått :-}

Nytt ståltog passerte nordover like etter tømmertoget.




Dere synes kanskje de siste bildene ble vel mye av det samme, det syntes vi også, derfor ble overnattingsplassen fortkastet og en ny plass ble prøvd ut litt lenger syd.

Lokaltog passerer:



Vi begynnte å håpe på at det snart skulle dukke opp noe annet enn Rc lok, og jaggu fikk vi rett. TGOJ Ma ble trekkrafta i neste tog....




Sugen på nye fotoplasser kjørte vi videre nordover, egentlig hadde vi allerede passert langt lenger enn det som opprinelig var planen for dag 1, men disse planene vår går alltid føyken uansett, så derfor fortsatte vi forbi Ljusdal og videre mot Hennan.

Sør for Hennan fant vi tilfeldigvis en knallplass. Ståltog med trippel Rc 4 passerte akkurat i det vi kom, ble blide dog, ikke det beste, men toget ble dokumentert!




Neste tog, kom 5 min etter i andre retningen.



Deretter kom det nok et tog i andre retningen, et ARE tog fra Narvik til Oslo.




Planen var egentlig å overnatte første natta i telt og i bilen, dog fant vi ut at trøtte som vi var fristet det med å leie hytte første natta, derfor trilla vi de siste meterne ned til Hennan camping hvor vi fikk en fin utleiehytte for 400 svenske kroner. Trivelig plass med hyggelige ansatte, samt utsikt til Hennan stasjon.

Middagen ble karbonader og potetstappe som Hermann ordna på alldeles super måte.

Etter middagen ble det kun et bilde av et loktrukket persontog for min del, her i kveldsola ved Hennan stasjon.




Fortsettelse følger.....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2010 at 17:44
DAG 2

Ja da fortsetter turen. Første dag kjørte vi vi ifra Drøbak - Karlstad - Västerås og videre til Ockelbo så videre forbi Ljusdal til Hennan hvor vi tok natta. Dag 2 skulle ta oss fra Hennan videre nordover mot Ånge og videre mot Østersund, deretter videre inn over Storlien til Trondheim og videre sørover til Hjerkinn.

Hytta vi leide på Hennan Camping. Hyggelig plass med trivelige ansatte og utsikt til linja. Prisen på 400 SEK for en 4 manns hytte er det også lite å si på.




Vi kjørte først litt videre nordover og fant en fin plass til frokosten.

Mens vi satt der å døtta i oss ferskt brød med falukorv eller ost, med en kopp kaffe og juice passerte det flere tog.

Lastet Ståltog på vei sørover.



Et tog nordover, dobbel Rc er standard på de fleste godstogene til Green Cargo på Norra Stambanan.




Jaggu møtte vi på Carglinks biltog i fra Narvik også, toget kjører av TÅGAB, med et innleid Green Cargolok. 3 operatører i et tog, litt artig egentlig.




Turen gikk videre mot Ånge. Hvor det ble stopp på Ånge stasjon for noen bilder. Her fant vi blant mye godsvogner, et Green Cargo Re lok og 2 Rc"er som stod klare med godstog sørover.






Etter litt dieseltanking og isspising (sabla gode is) gikk turen videre på E14 med kurs for Østersund.

Men på veien ble det stopp underveis for noen tog.






Vi tok turen innom Østersund stasjon for noen bilder:








Resten av kvelden gikk med til kjøring. Turen over fjellet til Trondheim bød på mye fine opplevelser. Vel annkommet Trondheim sørget vi for å skaffe oss grafer for Dovrebanen. Deretter gikk turen videre til Hjerkinn.

Ukjent godstog passerer i mørket.



Middag på Hjerkinn, Hermann ble kokk på turen, spaggeti og kjøttsaus har aldri smakt bedre enn det gjorde den kvelden.



Været hadde forverret seg betraktelig og værmeldingene så ikke akkurat bra ut, så det ble vurdert å kjøre de siste 450 km"ene hjem, men med tanke på at vi da ville ende opp med kjøring på over 1200 km den dagen ble sjåførens tanker avist den kvelden.... 

Det skulle vise seg å lønne seg, da på tross av dystre værutsikter våknet vi til bedre vær neste morgen.


Fortsettelse følger....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2010 at 17:45
DAG 3


Da fortsetter turen. Vi tok som sagt natta i bilen på Hjerkinn stasjon. Våknet utallige ganger av tog som passerte eller som stoppet for kryssning i løpet av natta, men det var litt av sjarmen. Utover morgenen ble det liv i de to bak i bilen også og turen gikk videre.

Første stopp ble like sør for Otta for gt. 5732 som vi hadde bommet akkurat på Dovre. 14 2187 trekker.



Tog 42 kom etter frokost på samma plassen.




Mellom Sjoa og Kvam møtte vi gt. 5704 med 14 2164




Turen gikk videre til Losna. Hvor Tog 45 ble først ut.




Deretter gt. 5734 med 16 2204.




Vi stakk også en tur innom Sørli, hvor vi traff på Baneservice skd. 226.




Jeg fikk også tatt litt bilder av annet, fotografering av gravemaskiner er også en hobby. Tilbringer også mye tid på jobb i alt fra minigravere til 24 tonnere.



FIkk dokumentert et langskinnetog på tur nedover langs Mjøsa.




Baneservice MZ her ved Tangen.



Og til slutt dobbel El 16 ved Asper.



Turen gikk innom Herman i Drammen før Ståle og jeg kosta på opp Oslofjordtunnelen og var hjemme i halv 2 tia natt til lørdag. Triptelleren sa da 2052,5 km siden vi starta ut fra Ståle noen dager tidligere.

Takk for turen og takk for oppmerksomheten

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 00:49
Hei gutta, dette er BRA! Lenge siden jeg har sett så mange kvalitetsfotografier på en tråd. Liker lyset, komposisjonen, hele tog, at omgivelsene/landskapet er med m.m. Si fra når dere en gang kommer opp til oss på Ofotbanen, hadde vært artig å hilse på. Hm, trur æ må ut på tur æ åsså.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 10:23
Takk for det, TerjeSmile

Artig du skulle spørre om Ofotbanen. Går alt etter planen setter jeg meg i bilen på kvelden søndag 25. juli og kjører de 1400 km"ene til Kiruna igjennom Sverige, 3 dager fotografering langs linjen mot Narvik, så settes kursen videre sørover mot Nordlandbanen også blir det en svipptur innom Raumabanen før jeg fotograferer meg langs Dovrebanen og hjem....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 15:27
Flotte bilder Andreas!
 
Men er det bare meg som synes at godstogene i Sverige er mer spennende, men lokparken desto mer kjedelig?
Rc og Rc og ... (gjesp)Smile
Back to Top
Harpseal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 mars 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harpseal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 17:26
Hei.
Fantastisk ! Flotte bilder !
Jeg er også litt interessert i det fototekniske, ser at de fleste bildene er uten ( nesten) bevegelsesuskarphet, selv om det er litt dårlig lys. Hvilken ISO verdi brukte du?
Eksponert etter automatikk, eller manuell innstilling på alle ?
Skjønner at du har erfaring med mye sånn fotografering.
Gleder meg til Ofotbanen ! Smile
Hilsen Kjell
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 23:41
Du får si fra når du er i Narvik, befinner meg her oppe jeg også for tia Tongue
Christian L.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 23:58
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Flotte bilder Andreas!
 
Men er det bare meg som synes at godstogene i Sverige er mer spennende, men lokparken desto mer kjedelig?
Rc og Rc og ... (gjesp)Smile


Hehe kan ikke si meg uenig i den uttalelsen nei... Gjøre ikke noe at det etterhvert dukker opp en og annen Re, Ma, 441, 241, osv...

Takk for det Jon Einar!Smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 00:22
Originally posted by Harpseal Harpseal wrote:

Hei.
Fantastisk ! Flotte bilder !
Jeg er også litt interessert i det fototekniske, ser at de fleste bildene er uten ( nesten) bevegelsesuskarphet, selv om det er litt dårlig lys. Hvilken ISO verdi brukte du?
Eksponert etter automatikk, eller manuell innstilling på alle ?
Skjønner at du har erfaring med mye sånn fotografering.
Gleder meg til Ofotbanen ! Smile
Hilsen Kjell


Takk takk....

Bruker en Nikon D90 med et 18-105 mm VR objektiv.

Bruker stort sett ISO 200, sjelden jeg egentlig velger å gå opp noe særlig på ISO"en. Unntaket her er bildet fra Hjerkinn, hadde vel ISO 1600 for å få et bilde under de forholdene. Siste bildet med dobbel 16 hadde jeg også litt høyere, 450 omtrent. Men på de bildene som er tatt under mer utfordrende forhold hjelper nok bildestabilisatoren meg en del, merker stor forskjell ifra D40"en jeg hadde tidligere på dette. Svært sjelden jeg bruker stativ.

Bruker kun manuelle innstillinger, bruker gjerne auto for å få en antydning på forholdene, også justerer jeg lukker og blender etter forholdene, høyere blender hvis jeg for eksempel ønsker bedre dybdeskarphet i bildet. Til redigering, beskjæring bruker jeg gratisprogrammet Picasa.

Erfaring tjaaa... Fotografering er egentlig bare å bruke tid på det, har tatt noen tusen togbilder siden jeg starta med dette i 2007, hvis jeg går igjennom arkivet kan jeg se hvordan jeg har lært og utviklet meg underveis, det er jo litt artig å se. Mye handler også om å kjenne til de fine plassene langs linja, kan ikke en gang forestille meg hvor mange tog jeg har gått glipp av mens jeg har lett etter plasser.... Blir også noen bomturer, hvor man kanskje kjører 400 km for et bilde, men det er sånt man må regne med at skjer, særlig godstog er lett å bomme da de kan gå flere timer før og etter det grafen sier, eller for den sak skyld være innstilt.


Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 00:25
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Du får si fra når du er i Narvik, befinner meg her oppe jeg også for tia Tongue


Prøve på det, ble akkurat bestemt at avgang blir flyttet til onsdag 28.7. Da får jeg også med en kompis som reisefølge...Smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 02:47
Wilkommen zu Narvik, Andreas. Du havner i godt selskap med mange tyske jernbanefotografer i disse traktene. Skulle du få akutt småtog-abstinens her opp kan vi kurere det også.

Jeg har endel gjestefotgrafer pågalleriet Arctictrains.com, dvs jeg ber om å få bruke et bra bilde eller tre som nettvenner har tatt langs Malmbanen. Ønsket til dere herved meldt. Telefonnummer sendttil deg med meldingstjenesten

Og - lenka i signaturen din er råtten. Ingen bilder å se der


Edited by Terje Storjord - 09 juli 2010 at 02:52
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Harpseal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 mars 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harpseal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 22:41
Hei igjen.
Takk for at du tok deg tid til å svare på mine fototekniske spørsmål.
Det var interessant at du mest bruker manuell innstilling, og lar ISO være lav for det meste.
Nyttig å ta med seg dine erfaringer, jeg er en av dem som trenger masse praksis enda, og som du er inne på, kvaliteten kommer nok ikke uten erfaring og masse praksis.
Tusenvis av bilder ? Jøje meg, da er du et stykke foran ja, men det vises jo også.
Selv er jeg enda nede på rundt 200, vil jeg tro, så jeg har mye å lære enda.
En fascinerende hobby, men tidkrevende. Og, som du er inne på, det mest begredelige er å vente på et forsinket tog, og rett etter man oppgitt har satt seg inn i bilen, da kommer toget Angry !!
Har skjedd meg et par ganger.....Men, det hører vel til det også.
Så da var det bare ut og trene ..
Hilsen
kjell.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.