MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner trenger råd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner trenger råd

 Post Reply Post Reply
Author
Villa View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Villa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner trenger råd
    Posted: 04 juli 2010 at 23:50
Hei! Er en nybegynner som har arvet et Lima togsett fra 70-tallet. Det jeg lurer på er om de skinnene som selges i dag er av samme type som de var for 30 år siden eller kan jeg ikke kjøpe nye tog og skinner som passer til mitt togsett?
 
Mvh, Terje
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 00:22
har du bilde av det? Jeg ville unsett kasert skinnene! kjøp deg heller et roco startsett fra nmj du.
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_208&osCsid=8759cd22f383a59129648c914cbe5509
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 08:22
Velkommen til forumet Terje!Smile

Er enig med Stian, skinner er såpass rimelig at det kan være enklere å bare bytte de ut. Nå har ikke jeg særlig kjennskap til gammelt Lima-materiell, men hvis hjulene har veldig høye flenser (a la "pizzahjul") kan det bli problemer med de lavere skinneprofilene som har kommet de senere årene. Det finnes imidlertid nye hjulsett å få tak i til mange vogner, men er usikker på lokomotivet.

Kjekt med bilder ja, så ser vi hva det er snakk omWink

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Villa View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Villa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 22:16
Har ikke mulighet til å ta bilde, men legger til en link til tilsvarende type togsett som selges på finn.no.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 22:28
samme lok og vogner du har?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Villa View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Villa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 22:49

Ja:) Har litt mere enn det der da. Har en del vogner og 2-3 lok. En damp lok blant annet.

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2010 at 07:55
Hei
 
Er forsåvidt enig i at det kan være lurt å starte på "nytt". Men det kommer jo litt an på om du vil kjøre digitalt som Stian viser til eller om du skal kjøre med ordinær trafo. Går du for et av de startsettene som Stian viser til må du sette inn dekodere i dine gamle lok om du skal/kan fortsatt benytte dem.
 
En annen ting du kan prøve ut er om Peco sine kode 100 skinner passer med dem du allerede har.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2010 at 11:06
Det går veldig fint å kjøre gammelt Lima materiell på Peco code 100 skinner og sporveksler. Hvis du finner ut at dette er en hobby du vil fortsette med er det faktisk veldig enkelt å montere dekodere i de gamle Lima lokene også.

Edited by rosenblad - 06 juli 2010 at 11:11
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Villa View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Villa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2010 at 21:16

Ok. Tusen takk for alle tips og råd. Tipper det blir et start sett og at jeg bytter ut lokene siden de mest sannsynelig mått repareres uansett. Noen som har erfaring med dette startsettet? Er dette noe jeg kan bruke? http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2350&osCsid=2fe6a27a4752c6b274a4db0e31aeb47a

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2010 at 10:00
Hei igjen
 
 
Om du kjører tysk, kan dette absolutt benyttes. Har selv dette ICE1 settet om enn en litt eldre versjon. Har kjørt jamt og trutt i mange år.
 
Litt forenklet utgave men er helt ok. Har du tenkt deg inn i digitalverdenen (anbefalesWink) bør du gjøre som Stian skriver, kjøpe et digitalt startsett. Det blir en billig inngangsbillett..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2010 at 10:03
Hei. Jeg har også hatt liggene gammet Lima matriell, kjøpte Roco EL16 startkit fra NMJ og piko code 100 skinner og veksler fra www.alvalia.no, de har startsett med skinner. Jeg køpte dekoder til Lima lokkene og monterte inn, det var veldig enkelt.
Lima lokkene går ikke så fint som de nye. De hakker ved lav hastighet. Kan heller ikke trekke så mange vogner som de nye. Håper dette kan være litt til hjelp

Rune

Edited by Basic71 - 10 august 2010 at 10:03
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2010 at 11:24
Originally posted by Basic71 Basic71 wrote:

Hei. Jeg har også hatt liggene gammet Lima matriell, kjøpte Roco EL16 startkit fra NMJ og piko code 100 skinner og veksler fra www.alvalia.no, de har startsett med skinner. Jeg køpte dekoder til Lima lokkene og monterte inn, det var veldig enkelt.
Lima lokkene går ikke så fint som de nye. De hakker ved lav hastighet. Kan heller ikke trekke så mange vogner som de nye. Håper dette kan være litt til hjelp

Rune
Det at de hakker med lav hastighet, kan vel så langt lille meg vet ha med at det er gamle motorer uten svinghjul.
Det med trekkkraften er eg ikke sikker på... Håper det er da litt til hjelp...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2010 at 23:19

Dårlig strømopptak på Lima-lokene gjør dem veldig utsatt for skitt på skinner og hjul. Prøv å rense disse best mulig og se så om det hjelper.

Drift på bare en boggi gir dårlig trekkraft.
 
Petter


Edited by traiNman - 16 august 2010 at 23:20
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.