MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM87 "modifikasjon" ???
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM87 "modifikasjon" ???

 Post Reply Post Reply
Author
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM87 "modifikasjon" ???
    Posted: 29 juni 2010 at 20:02
Hei,
 
Åpnet min BM87 etter NMJ"s modifikasjon i dag for dekodermontering. Skuffet ser jeg at sluttlysene er røsket ut og ikke satt på plass igjen/uteglemt. Ved montering av dekoder virker ikke kupebelysningen i det hele tatt. Noen andre som har fått modellen i retur hvor alt er i orden eller ikke?
P.S. har sendt spørsmål til NMJ og venter på svar.
 
"Superline i 2010"??Confused
 
Arne
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2010 at 20:53
Høres ut som en genial løsning. Hva gjør du med en motorvogn der elektronikken ikke tåler  lysbelastning og begynner å blunke. Vekk med lyset og vips så blunker det ikke. LOL
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2010 at 16:23
Jeg har sagt det tidligere på en annen tråd.
"Eneste direkte fabrikkfeil" på BM87 er at innvendig lys belaster 1,5V-regulatoren for mye (spesielt ved digitalkjøring) slik at denne går varm etter en tid - og kobler derfor ut av sikkerhetsmessige årsaker (egensikring). At F-utgangene ellers krever mye strøm, slik at ikke alle dekodere passer - kan vel ikke kalles en fabrikasjonsfeil? Dette gjelder andre modeller og andre fabrikat også.
NMJ har sagt at de vil løse dette ved å bygge om lyset til 14 V-pærer for innvendig lys. Derved minimaliseres strømtrekket med den ulempe at analogkjørere ikke får glede av innvendig lys før modellen nærmer seg full fart. Dette er jo som på andre modeller (skjønt av rimeligere art).
På 87b-utgaven vil de fjerne de feilaktige sluttsignaler over midtvinduet i fronten. Således blir 87b lik "sin eldre søster" 87a som ikke har slike sluttlanterner. Dette reduserer også strømtrekket for de 2 øvrige spenningsregulatorer. (Jeg har ikke kjørt så lenge med min modell at jeg har merket problemer med varmgang i disse regulatorer - ennå, så dette er kanskje OK selv med "ekstra sluttlanterner"?
 
Det kan være en ting å merke seg:
Blindpluggen i NEM651-kontakten er følsom på hvilken vei den står - og ikke alle dekodere har F1-utgang - eller den er ikke tilkoblet pluggen. Sjekk derfor dette - dersom det innvendige lyset ikke virker.
 
Ellers er mine modeller ombygget til diodelys innvendig. Da oppnår jeg "tidlig lys" ved analogkjøring og den originale spenningsregulatoren går ikke varm.
Jeg har derfor valgt å få modellen levert "as is" da dette gir meg minst arbeid.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.