MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Modelljernbane på norsk" av Svein Sando
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Modelljernbane på norsk" av Svein Sando

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Modelljernbane på norsk" av Svein Sando
    Posted: 17 juni 2010 at 07:51

Det blir stadig vekk referert til denne boka, som visstnok har vært utsolgt i lang tid. Jeg leste boka for første gang på biblioteket for mange år sia, og har i flere år vært på leting etter en bok å kjøpe. I går kom jeg over en antikvariatbokhandel i Danmark som hadde ett eksemplar av boka liggende, undrenes tid er ennå ikke forbi!Big smile

Det jeg lurer på er hvor mange andre som også er interessert i å få tak i denne boka, og hvor mange som ble trykket. Lurer også på om det er interesse for en revidert og oppdatert utgave, siden boka nå begynner å bli endel år gammel.
 
Ses, har du noen tanker rundt dette..?
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 10:13
Boka er på en del punkter ganske foreldet, så den må i tilfelle revideres grundig. Det er nok andre bøker jeg har vært involvert i som kommer høyere opp på listen i eventuelle revisjoner, for eksempel Damplokomotiver i Norge. Men det var med tiden da. Internett er blitt en tidsstyv, nemlig. Bruker alt for mye tid på diverse nettsamfunn..... Embarrassed
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 10:15
Man kunne jo vurdere en nettutgave av den på MJ-wiki for eksempel, så kan kompetente rette på innholdet der det er foreldet, eller utvide artiklene..... Ermm
Svein S
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 12:08
Hei Svein, det var en veldig god ide, om du har teksten elektronisk så overføringen kan gå lett, og endringer kan utføres.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 12:27
En nettutgave kan absolutt være en tanke ja, så lenge forfatteren selv er med på notene og det ikke blir noen opphavsrettslige problemer. Dvs hvis man bruker den opprinnelige teksten / illustrasjonene og oppdaterer der det er behov.
 
Tenker du da på en slags nettbok-løsning, eller tradisjonelle MJwiki-artikler? Slike artikler kan jo bygges på dugnad (av kompetente folk, som du selv sier) uten faktisk å ta utgangspunkt i den opprinnelig teksten, og på den måten bli et helt nytt verk.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 13:03

Man må vel spørre forlaget (Dreyer), men siden det er mange år siden de la ut boken på Mammut-salg etter ca 5 år og de ikke har noe restopplag igjen etter det (jeg fikk tilbud om å kjøpe opp restopplaget), kan jeg ikke tenke meg at de har innvendinger.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2010 at 17:42
Grøndahl og Dreyer ble oppløst for over 10 år siden, og det var vel Cappelen som overtok etter det. Lite trolig at de vil protestere, men er jo greit å høre med de først.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2010 at 10:33
Er nok både en stor fordel og meget nødvendig å avklare dette med forlaget, som rent juridisk sitter på rettighetene til boka.
Forfatteren har jo rettighetene til innholdet, men forlaget sitter fortsatt på bokrettighetene, hvis det er satt opp en vanlig kontrakt mellom forfatter og forlag ved utgivelsen.
Selv om boka er utsolgt.

Opphavsrettigheter er et litt spesielt område, og man kan fort bli sittende med "ræ... grautfatet" hvis man ikke har gjort det riktig.
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2010 at 16:57
Cappelen Damm er forespurt for et par dager siden, men intet svar så langt. Jeg har sikkert en kontrakt med Grøndahl Dreyer et sted også hvis jeg får lett den fram. Det begynner å bli 20 år siden....
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2010 at 17:03
Den boken er utrolig flott. MEN den trenger en god revisjon.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2010 at 21:28
Originally posted by Stian Stian wrote:

Den boken er utrolig flott. MEN den trenger en god revisjon.


Ja, det er det jeg også sier, og at det i tilfelle derfor at jeg vil legge den ut som wiki-tekster som folk dermed kan revidere.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.