MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Transistorer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Transistorer?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Transistorer?
    Posted: 09 juni 2010 at 21:13
Hei
 
Jeg driver å knoter med å montere en ESU lyddekoder og diverse lys i en motorvogn.
Tanken er å montere inn en LM 317 spenningsregulator som gir 1,5volt til:
-2 frontlys i hver ende, som styres av henholdsvis gul og hvit ledning fra dekoder (retningsbestemt)
-2 endelys i hver ende, som kobles til samme krets som frontlysene (dvs når frontlysene i en ende lyser, vil endelysene lyse samtidig).
I tillegg skal det monteres inn LED lamper som innebelysning, som skal styres av tredje tilleggsfunksjon (grønn ledning).
 
Ideen er å bruke en transistor som bryter mellom de to kretsene, så endelysene kan slås av/på uavhengig av frontlysene. Min hjerne sier at det burde være mulig å bruke fjerde funksjonsutgang (violett ledning) som base til å skru av/på emitter-collector, eller har jeg feil?? Det må vel imidlertid settes på en ganske stor motstand på base så spenningen blir lav nok? I tillegg må det kanskje inn noen dioder for å beskytte både dekoder og transistor?
 
Neste spørsmål er hvilken transistor skal jeg eventuelt velge, og hvilke tilhørende motstander må til??
 
Noen som skjønner hva jeg prøver å si, eller finnes det en mer elegant løsning??
 


Edited by Asgeir - 09 juni 2010 at 22:05
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 21:46
Hvorfor ikke bruke Zimo decoder. MX64V1 Ho Decoder m/ 1,5 V utgang, Decoder med innebygget strømforskyning for 1,5 Volts lyspærer
Denne har jeg brukt med godt hell.
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 22:04
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Hvorfor ikke bruke Zimo decoder. MX64V1 Ho Decoder m/ 1,5 V utgang, Decoder med innebygget strømforskyning for 1,5 Volts lyspærer
Denne har jeg brukt med godt hell.
 
Lite lyd i Zimo dekoderen! Det skal være mulig å koble til noe, men dette har jeg ikke satt meg inn i.
 
Zimo dekoderen løser vel ikke problemet med å styre sluttbelysningen uavhengig av frontlysene, siden den inneholder samme antall ekstrafunksjon utganger??
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 22:41
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Lite lyd i Zimo dekoderen! Det skal være mulig å koble til noe, men dette har jeg ikke satt meg inn i.
 
Zimo dekoderen løser vel ikke problemet med å styre sluttbelysningen uavhengig av frontlysene, siden den inneholder samme antall ekstrafunksjon utganger??
 
Det å styre sluttbelysningen uavhengig av frontlysene er vel noe de aller fleste dekodere kan. Sett funksjonsutgangen til sluttbelysningen til å fungere motsatt av frontlysene, dvs med on/off på en funksjon og til å kun lyse bakover.
 
ESU"en er nok bedre til lyd ja Smile
 
Kai
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 00:11
Originally posted by Kait Kait wrote:

 
Det å styre sluttbelysningen uavhengig av frontlysene er vel noe de aller fleste dekodere kan. Sett funksjonsutgangen til sluttbelysningen til å fungere motsatt av frontlysene, dvs med on/off på en funksjon og til å kun lyse bakover.
  
Kai
 
Ja det er jeg enig i, men da trengs etter mitt hode:
-2 funksjoner til frontlys (hvit og gul ledning)
-2 funksjoner til sluttlys (f.eks grønn og violett)
-og da mangler jeg en funksjon til innebelysningen (jeg hadde tenkt å bruke grønn ledning til dette)
Dvs. at jeg får en funksjon / ledning for lite
 
Hvordan koble opp dette ved bruk av 4 funksjoner / ledninger?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 07:08
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 
Ja det er jeg enig i, men da trengs etter mitt hode:
-2 funksjoner til frontlys (hvit og gul ledning)
-2 funksjoner til sluttlys (f.eks grønn og violett)
-og da mangler jeg en funksjon til innebelysningen (jeg hadde tenkt å bruke grønn ledning til dette)
Dvs. at jeg får en funksjon / ledning for lite
 
Hvordan koble opp dette ved bruk av 4 funksjoner / ledninger?
 
Vanligvis ville du brukt 1 funksjon til frontlys og 1 funksjon til sluttlys. Henholdsvis hvit eller gul sammen med blå som er felles for funksjonene.
 
Det vil være et unntak om du f.eks. skal styre frontlysene nede fritt i forhold til hovedlyskaster, da vil du trenge 2 funksjoner til frontlys.
 
Så du burde egentlig klare deg med tre funksjoner for front-, slutt- og interiørlys.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 14:39
Hei Asgeir!
Det lar seg enkelt gjøre å styre rettningsavhengige slutt- eller topplys med en enkel F-utgang fra dekoder. Utgangen trenger da ikke "mappes" mht. rettning. Det gjør at man kan få følgende funksjoner på en LokSound med 4 utganger:
Rettningsavhenging lys (F0r + F0f)
Inhibitering av sluttlys (rettningsavhengig) F1
Innvendig lys F2
 
Jeg har brukt denne teknikken på de Agder BM69 som jeg har bygget om, bare med den endring at der styrer jeg rettningsavhengig topplys i begge ender med en F-utgang. Topplyset kan da ikke tennes uten at F0 er på. Jeg tror at du kan bruke samme metode for å løse din utfordring? På Agder sin ombygde BM69 har jeg brukt redusert spenning (6V-spenningsregulator), så dette burde virke med 1,5V også?
 
Til det trenger du kun:
2 NPN-transistorer, 2 dioder og 2 motstander.
Du kobler "pull-up"motstanden mellom collector-base og dioden videre fra basen til F-utgangen. Når denne slåes på (dekoder 0 volt) vil transistoren slutte å lede (slå av strømmen).
Dersom emitter på hver transistor kobles til respektive F0-utgang, vil du kunne styre sluttlysene rettningsavhengig med F1 (F1 påslått vil da slukke sluttlysene).
Eneste "problem" med denne enkle løsning, er at om du bruker dioder, så flyter det en liten strøm gjennom "pull-up-motstanden" som kan få dioden til å lyse svakt. Derfor må "pull-up-motstanden" velges så stor som mulig. Dette kan løses med å bruke flere transistorer - eller sette en motstand over dioden. Det hele spørs hvor mye arbeid du vil legge ned og hvor komplisert du vil ha løsningen.


Edited by Kjell H. - 10 juni 2010 at 14:41
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 19:32
Hei Kjell
 
Dette høres ut som det jeg har tenkt ut.
 
Jeg har myst litt i slike elektroniske bøker (av Rutger Friberg) og funnet at et sted å begynne å ekperimentere er med NPN BC 547 Transistor. Verdiene på motstandene må jeg fikle litt med. Diodene fungerer så vidt jeg skjønner som "stengsel" for feedback til dekoderen.
 
For sikkerhets skyld kan det hele bygges opp å få til å fungere, før det kobles til dekoderen.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 22:20
Jeg tror  en BC547 kan være passende? Disse har jeg brukt selv.
Du bør bruke en transistor med  høy Hfe (forsterkningsfaktor) for å kunne ha en så høyohmig "pull-up"-motstand som mulig og som klarer de mA du skal ha gjennom lampene.
Diodene som er koblet med anode mot basen til transistoren må du ha for at ikke sluttsignalene skal "påvirke hverandre" (gjennom emitter på transistorene). De er ikke for å beskytte dekoderen.
Det anbefales å teste før installasjon!
Du kan prøve en motstandsverdi på rundt 47 kohm. Muligens den må senkes om strømtrekket på transistoren blir for stort? Her er det bare "å prøve og feile"! Dette er uansett ingen "hitech-løsning"!
Lykke til!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.