MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Blader og magasiner for selvbyggeren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Blader og magasiner for selvbyggeren

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Blader og magasiner for selvbyggeren
    Posted: 24 mai 2010 at 18:55
Noen som har peiling på om det finnes noen blader om det temaet?
Bøker?
 
skulle gjerne hatt noe litratur om selvbygging av spor. Selvbygging av byggninger og andre konstruksjoner.
 
Helst engelsk da min tysk er litt dårlig for øyeblikket.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 22:25
Model Railroader er greit blad på engelsk (amerikansk). Forlaget deres, Kalmbach Publishing Co, har mengder av bøker og hefter om de forskjellige emnene. De har også artikler som kan lastes ned via nettet for en rimelig betaling.
 
 
Model Railroader selges i mange Narvesen butikker. Enkelte av disse har også britiske og tyske blader.
 
Petter
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 22:41

Har kjøpt noen MR men synes det bare er reklame i de og artikkler om anlegg.

Finner ingen magasiner som faller i smak.
Untatt MJ bladet.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 23:23
Hei !
 
Her er en link på bygging av sporskiftere:
 
 
Her er video på samme sak og et par temaer til, lærerikt syns jeg:
 
 
Er på engelsk, og ligger fritt for nedlasting på nettet.
Du får en innføring i bygging i hvert fall......LOL
 
Litt bygging av hus, dansk:
 
Ville også søkt på YouTube, der finner du filmer på det meste....
 
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 07:03
Kanskje vi skulle oppfordre noen av de norske mesterbyggerne i Trondheim MJK, Skaarerbanen eller andre til å lage en artikkel til MJ blader?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 07:36
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Kanskje vi skulle oppfordre noen av de norske mesterbyggerne i Trondheim MJK, Skaarerbanen eller andre til å lage en artikkel til MJ blader?


Det jobbes med saken :)
Truls Slevigen
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 16:00
Og må igjen påpeke at det heter Trondhjem modelljernbane klubb!
 
Når kommer neste mj blad Truls? Det lages jo 4 blader i året. Når kommer disse ut?
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 16:16
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Når kommer neste mj blad Truls? Det lages jo 4 blader i året. Når kommer disse ut?

Det ser du på side 3: MJ-bladet postlegges før påske, i juni, september og desember.
Truls Slevigen
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 23:19
ikke lenge til nesta da. Jippi!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 23:33
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Skulle gjerne hatt noe literatur om selvbygging av spor.
 
N-skalaspor har samme sporvidde som H0e, så der kan du bruke samme materialer og verktøy som oss som lodder vårt eget spor i H0e. Christer i Skaarerbanen har laget flere moduler med selvlagde veksler og spor. Kontakt han for info om tegninger og hvordan. De butikkene som fører Walthers vil jeg tro kan være til hjelp med verktøybestilling. For å komme i gang trenger du printplater -til sviller, en track gauge fra Micro Engineering enten code 55 eller code 40 og skinnestrenger i code 55 eller code 40 og loddeutstyr. Ark og printer har du sikkert på skolen.
 
Hvis du lurer på mere er det bare å sende en pm til meg eller Christer(ritter). Lykke til!
 
 
 
Og vi gleder oss til neste MJ-bladet, Truls!
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 00:54
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

<FONT style=": #d6d6d6">Har kjøpt noen MR men synes det bare er reklame i de og artikkler om anlegg.


Finner ingen magasiner som faller i smak.
Untatt MJ bladet.


Model Railway Journal er Bladet.

I morra skal jeg å hente 5 kg. MRJ på posten. O joy o rapture...
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 10:20
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Model Railway Journal er Bladet.

 
Dette så bra utSmile.
Et spesielt nummer av bladet du vil anbefale for et testkjøp?
 
Har du funnet et sted / firma å bestille bladene, gjerne noen som tar kreditkort eller bankoverføring (og ikke de fordøm.. banksjekkene de fortsatt driver med i EnglandAngry). 
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 12:19
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Har du funnet et sted / firma å bestille bladene, gjerne noen som tar kreditkort eller bankoverføring (og ikke de fordøm.. banksjekkene de fortsatt driver med i England)


Jeg kjøper mine MRJ fra Bob Pearman books med ujevne mellomrom.

Han er til å stole på, tar kort og PayPal. Han har hatt noen bankproblemer i det siste, så min siste grandiose bestilling (og den var grandios, oppdaget at det dreide seg om over 100 utgaver!) tok uvanlig lang tid.

Anbefaler å prøve noen av de nyeste utgavene.
Vær oppmerksom på at dette er noe helt annet enn de glossy MJ-bladene du finner på Narvesen. MRJ er tynt og smalt, med lite fargebilder og ganske dårlig layout, men det er *masse* å hente i disse bladene når det gjelder avanserte teknikker.

Hvis du vil lete etter utgaver med artikler om spesielle emner så finnes det en glimrende online-index over alle utgavene av MRJ:
Model Railway Journal Online Index
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 13:03
Øystein,
du kan også finne en del interessant i ModelRailroadHobbyist - MRH
Det er gratis Smile og kan lastes ned som PDF-fil.
I de første nummerene var det en artikkelserie om sporbygging.
Og det er en del tips i serien om dreieskiver - turntables
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 15:12
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Skulle gjerne hatt noe literatur om selvbygging av spor.
 
N-skalaspor har samme sporvidde som H0e, så der kan du bruke samme materialer og verktøy som oss som lodder vårt eget spor i H0e. Christer i Skaarerbanen har laget flere moduler med selvlagde veksler og spor. Kontakt han for info om tegninger og hvordan. De butikkene som fører Walthers vil jeg tro kan være til hjelp med verktøybestilling. For å komme i gang trenger du printplater -til sviller, en track gauge fra Micro Engineering enten code 55 eller code 40 og skinnestrenger i code 55 eller code 40 og loddeutstyr. Ark og printer har du sikkert på skolen.
 
Hvis du lurer på mere er det bare å sende en pm til meg eller Christer(ritter). Lykke til!
 
 
 
Og vi gleder oss til neste MJ-bladet, Truls!
MY1201, jeg er jo medlemm i TMJK. Der er det jo flere som har selvlagt spor, og som sikkert vil lære meg det, håper jeg
 
Leser MRH og, det er fint.
 
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

<FONT style=": #d6d6d6">Har kjøpt noen MR men synes det bare er reklame i de og artikkler om anlegg.


Finner ingen magasiner som faller i smak.
Untatt MJ bladet.


Model Railway Journal er Bladet.

I morra skal jeg å hente 5 kg. MRJ på posten. O joy o rapture...
 
Håvard, er dette til det overfylte bibiloteket på TMJK eller skal du ha ditt eget bilbiotekLOL
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 16:31
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Håvard, er dette til det overfylte bibiloteket på TMJK eller skal du ha ditt eget bilbiotek


Hva tror du selv, da?
Dette er et seriøst innhogg i hobby-budsjettet, og selv om jeg er veldig snill er jeg ikke dumsnill...
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 21:46

Dïsse kommer ikke hos hyllene på TMJK. Men du forsto at det var en spøk. Men er det mulig og låne disse for en ivrig og ung modellbygger som kansje har frir i flere dager nå. Er dette gamleblader som du fikk i tak i til god pris eller? Det er sikkert en rimelig heftig pris på dette.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 22:10
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

<FONT style=": #d6d6d6">Dïsse kommer ikke hos hyllene på TMJK. Men du forsto at det var en spøk. Men er det mulig og låne disse for en ivrig og ung modellbygger som kansje har frir i flere dager nå. Er dette gamleblader som du fikk i tak i til god pris eller? Det er sikkert en rimelig heftig pris på dette.




Det er nok litt samlertillegg på de tidligste utgavene, ja. Nr. 0 kostet £ 10,- Nr. 1&2 £5,- pr. stk. Men hallo, etHornby Magazine koster vel rundt en hundrings på Narvesen! Er ikke tvil i min sjel om hva som er best valuta for pengene.

Ellers tar Bob bare coverpris på bladene, den er for tiden £3.75. Regn med sånn ca. £6 i porto for 10 blader.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 23:02

Jeg får se hva jeg får i lønn dette måndeskiftet. Skal jeg kjøpe blader eller spor ""hmm""

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.