MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Mystisk" sidespor på Jarlsbergbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Mystisk" sidespor på Jarlsbergbanen

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Mystisk" sidespor på Jarlsbergbanen
    Posted: 20 mai 2010 at 11:35
Hei!
 
Her om dagen fikk jeg se ett "hønngammelt" kart over østlandet, som blandt annet ga en god oversikt over jernbaner og sporføringer der. At det var gammelt og fra 1067mm-tiden på Vestfoldbanen, kan de inntegnede TEB og HVB bekrefte. Men; På Vestfoldbanen, og antakeligvis daværende Jarlsbergbanen, var det tegnet inn ett lengre sidespor som strakk seg i Østlig rettning, mellom Skoppum og Barkåker stasjon. Er det noen her som vet mer om dette, og eventuellt kan fortelle mer om det sidesporet?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 17:02
Hei!
 
Kan det være sidesporet på Adal stasjon som refereres til i denne tekst (som er hentet fra Borreminne), som jeg så på kartet:
 

"På den tid var det forsendelse av melk fra gårdene deromkring, også fra Undrumsdal, og denne gikk med jernbanen til Holmestrand melkefabrikk.
Det var sidespor som godsvognene ble satt fra. Kunstgjødsel og kraftfor, dyre-transport, ja alt kom med jernbanen. Så var det jo heller ingen biler ..."

Jeg hadde kanskje trodd at ett slikt sidespor ville vært plassert på stasjonsområdet, og ikke strakt seg mot øst......

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 11:23
Hei!
 
Det har ikke kommet mange svar i denne tråden, så jeg har anstrengt meg litt for å forsøke å finne noen selv. For de av dere som måtte lure, kan jeg presentere den mulige fasiten her:
 
Sidesporet ligger omtrent midt mellom Adal og Barkåker stasjon med avvik sydover, hvorpå det deretter kurver mot øst-nord/øst mot Jareteigen. I Sem og Slagen bygdebok fant jeg følgende sitat angående Jarlsbergbanen:
 
"På Jareteigen har jernbanen hatt eget grustak. Fra dette er det i tidens løp ført bort atskillige kubikkmeter grus, både til anlegg og vedlikehold av banelegemet."
 
Derfor er det vel rimelig å anta at dette sidesporet kan ha vært anlagt til jernbanens grustak.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 11:44
Nå har du jo funnet svaret, men for lignende spørsmål er det vel bedre å stille spørsmålet på et dedikert 1:1-forum framfor på et MJ-forum. Det er jo mange som vet mye om 1:1-jernbane som ikke er på MJ-forumene eller har interesse for MJ i det hele tatt.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 18:21
Hei!
 
Nå er vel ikke jernbanemiljøet i Norge så stort at det ikke finnes en del som står med én fot i begge "leire" (både 1:1 og modell). Jeg har ihvertfall registrert at dette forumet frekventeres av av enkelte norske "jernbanehistorikere", deg selv inkludert.
 
Betyr dette at du anser dette delforumet som heter "Forbildet til mj: Ekte jernbane
Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her", er uegnet for å stille spørsmål om 1:1-forhold, og er i såfall NjKs delforum Mj-Rommet tilsvarende uegnet siden det finnes dedikerte Mj-fora allerede?
 
Det var nok ikke noe enkelt spørsmål som innledningsvis ble stilt, men svaret dukket allikevell opp på dette modelljernbaneforum.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 20:40
Selvfølgelig er det ikke uegnet å stille 1:1-spørsmål her, men hvis spørsmålet er vanskelig å besvare, så er det selvsagt større sjans for å få et godt svar dersom det er flere som ser spørsmålet blant de som man kan anta kan ha kunnskap om emnet. Og det gjelder selvsagt omvendt også når det gjelder MJ-spørsmål. Hvis jeg har et vanskelig MJ-spørsmål (dvs. som jeg tror ikke mange vet svaret på), ville jeg IKKE stilt det på NJK bitte-lille MJ-rom, men her og på Norsk MJforum. 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 20:41
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
Det var nok ikke noe enkelt spørsmål som innledningsvis ble stilt, men svaret dukket allikevell opp på dette modelljernbaneforum.
 


Mend et ble vel ikke besvart av andre på dette forumet? Fant du det ikke ut selv?
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 02:05
Sånn er det når man sitter å "googler" hele nattevakten.
Man finner som regel svar på det meste om man bare leter på nettet.

Men Svein har jo et poeng:
Spør man der hvor fagekspertisen ferdes på nettet, så er sjansen større for et raskt og korrekt svar enn om man bare spør på det ett forum.

Jeg har selv stilt forbildespørsmål her MJF-forumet, på Norsk MJ Forum, og på NJK-stasjonen, og da jeg fikk bare svar på NJK-forumet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.