MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sagbruk -en oppfølger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sagbruk -en oppfølger

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sagbruk -en oppfølger
    Posted: 15 mai 2010 at 20:32
Da siste nummer av MJ-bladet gikk i trykken var ikke interiøret i min 0-skalasag helt ferdig. På bildet i MJ-bladet var sagbladet bare superlimt til sagbenken.

Her følger en liten oppdatering på hva som har skjedd siden da.

En aksling er lagd av 0,5 messing. Opplagring til denne er lagd av korte biter messingrør som er loddet til 1 X0,3mm messingstrips. Drivhjulet er selvdreid. boret noen hull for å illudere et slags eikehjul.

Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet.

Sagslede er på plass, men jeg ser nå at den kanskje er i smaleste laget.
Ser også at det kunne gjort seg med litt bolter og slikt. Feks. er det meninga at sagvernet skal kunne løftes, og da burde man kunne se gjennomgående bolter i konstruksjonen. Saga er basert på tegninger og bilder, men detaljløsningene er en smule frilanset.






Det som gjenstår er som sagt litt bolter og slikt, samt en styreplate (eller hva det nå heter) for å justere tykkelser.

Jeg har nå bestemt meg for at saga er elektrisk drevet, til tross for at dette er ment å være en gårdssag fra før krigen. Siden saga ligger rett ved en elektrisk drevet jernbane finner jeg det troverdig at de kan ha vært svært tidlig ute med å skaffe seg en elektrisk sag.

Til glede for dem som ennå ikke har somlet seg til å bli medlem i MJF og dermed ikke er i besittelse av siste nummeret av MJ-bladet bringer vi et bilde av hele sagbruket:



Edited by Håvard H - 15 mai 2010 at 21:24
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 22:46
Dette er jo supert! Skal du montere driv reimer og dreie en motor i messing til den ogSmile
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 00:06
Regner med att Håvard setter en liten elmotor og reim så den fungerer Clap


Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 01:11

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 10:12
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.


Det blir nok en "dummy" motor,ja:

Har bestillt en slik fra KB models i england. Så den er i 1:43,5, men ikke si det til noen!

For en modell i 0-skala ser jeg ikke noe poeng i et sagblad som fungerer.
Men for en modell i feks. 1:24 hadde det vært moro å bygd en helt fungerende sag med bevegelig sleide osv. Men det er et helt annet prosjekt.

Edited by Håvard H - 16 mai 2010 at 10:13
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 14:09
 
"Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet."
 
Vernet vart vippa opp av to grunnar etter det eg hugsar. Enkelte rotstokkar var grovare i enden enn sagbladet kunne dele. Vernet vart løfta opp, stokken kjørt fram og vernet lagt ned på stokken. Under saginga la vernet  seg på plass etter kvart som stokken smalna av bakover. Det som bladet ikkje tok måtte gjerast med øks eller motorsag.
Vernet vart og vippa opp når sagbladtennene vart slipte og vikka.
 
Trur "sagsleden" var breiare på operatørsida. Stokken la seg ikkje perfekt når den kom inn på sagsleden. Den måtte snuast og justerast slik at det vart mest utkomme av stokken. Til å snu stokken vart det brukt eit jern som minna om eit kubein i eine enden(ikkje spikar uttrekkarenden).
På operatørsida(trur eg), langsetter  av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
Desse verktøya låg på ei hylle mellom rullane under sagsleden.
 
 Like ved sagbladet, montert påsida av benken stod operatør spaken. Rett opp stod sagsleden iro, framover når ein skar stokken og bakover når sagsleden retunerte.
 
Retting:
 På operatørsida(trur eg), langsetter  av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
 
Det skal vera på motsett side av operatøren.
 


Edited by AT - 16 mai 2010 at 15:28
AT
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 14:35
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.

 
Motorene som sitter i Setskogen, Prydz og Høland må vel være i passende størrelse? Og så kan man evt. lage motorvern i messing til å tre utenpå motoren. Muligheter for skalatro hastigheter og.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 15:07
Har motorer på |11mm lengde og 3,8mm diameter, kan den bygges inn i KB-motoren?
Gospeltrain
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 20:21
Takk for fine bilder og en inspirerende tråd. Selv om den er noen år gammel.

Jeg forsøker meg på litt "alvorlig" smussing i stor skala (16mm/1fot). Har forsøkt en blanding av eddik og stålull for å få fram gammelt trevirke, men får liksom ikke den ønskede effekten.

Finnes det andre måter for å fram effekten av gammelt og slitent trevirke?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:23
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Takk for fine bilder og en inspirerende tråd. Selv om den er noen år gammel.

Jeg forsøker meg på litt "alvorlig" smussing i stor skala (16mm/1fot). Har forsøkt en blanding av eddik og stålull for å få fram gammelt trevirke, men får liksom ikke den ønskede effekten.

Finnes det andre måter for å fram effekten av gammelt og slitent trevirke?


Jeg har gått så langt som å bleke treverket med hydrogenperoksyd og så beise det med en sølvgrå beis. På dette sagbruket har jeg nøyd meg med å beise.

Beisen lager jeg selv av svart lærfarge (Lincoln Leather Dye) som tynnes sterkt ut med isopropanol.
Dette er eksakt det samme som selges i statene under navnet "Silverwood", et produkt som mange seriøse modellbyggere sverger til.

Finnes en liten artikkel om det på MJwiki.no:
Maling av gammelt tre

Edited by Håvard H - 22 oktober 2015 at 21:49
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:37
Den lenken til MJwiki fører ikke noe steds, Håvard.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:54
Originally posted by ses ses wrote:

Den lenken til MJwiki fører ikke noe steds, Håvard.


Forumet fikser ikke linker som inneholder anførselstegn. Det er ordnet nå.

Maling av "gammelt" tre
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 12:58
Imponerende arbeid! Litt spesielt at en sag som er bygd på 90-tallet og revet på 2000-tallet, som omtrent heller aldri har vært i drift, kan gi resultater i form av en naturtro skalamodell på et mj-anlegg :D. Hadde "eieren" av forbildet visst hvilken inspirasjon han har skapt hos modellbyggeren så hadde han vel ristet på hodet ser jeg for meg LOL Hehe Smile   
 
Mvh Atle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.