MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Opp av skuffen, ut i sola!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Opp av skuffen, ut i sola!

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Opp av skuffen, ut i sola!
    Posted: 02 mai 2010 at 18:55
For å få opp moralen har jeg startet en offensiv for å avslutte noen gamle synder som samler støv i skuffene.

Dette er et McKenzie hvitmetall byggesett som har blitt "pimpad" med en enkel førerhytte av egen tilvirkning:








Ingen spesielle teknikker ble benyttet, men ekshaustrøret ble etter min menng såpass vellykket at jeg tar med oppskriften.

1. Bøy til en messingstang, svert denne.
2. Mal den med en matt mørk rødbrun Humbrolfarge, jeg benyttet Matt 70.
3. Før malingen er tørr, "dytt" pigmentpulver inn i malingen. Jeg benyttet MIG´s pigmenter. Først "Regular rust" etterfulgt av "Old rust" og til slutt "Smoke black" på enden.

Thats it.

Men den er ikke helt ferdig ennå, en drivstoff tønne bak og en verktøykasse foran skal på plass. Jeg ser også at plasseringen av eksosrøret er uheldig. Jeg kommer til å lage ett nytt rør som ikke slutter omtrent i det høyre øret til maskinføreren...

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2010 at 21:37
Wow!
 
Meget overbevisende eksosrør, noe av det beste jeg har settClap
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 19:28
Uhm ... Embarrassed

Har man ikke en Fordson fra McKenzie liggende selv, mon tro ... Jeg kan imidlertid ikke love at den ender opp like nymalt som Håvard sin! (En rusthaug er nok mer sannsynlig.) Eventuelt så ender den opp i esken sin. 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 23:05
Nå er denne veiskrapa i 0-skala (1:48) offisiellt ferdig.
Har til og med levert artikkel til Smalsparigt (Som navnet sier liker de slike greier som ikke så mange pusler med...)

Siden sist er det montert verktøykasse, drivstofftønne og nytt eksosrør. Det gamle eksosrøret sluttet omtrent rett i høyre øre på maskinføreren, og selv om ikke HMS var så stort på 30-tallet tror jeg det ville blitt klager på den løsningen!

Litt mere smussing over hele maskina, "krom" i lyktenes reflektorer rundet av det hele.







Edited by Håvard H - 11 mai 2010 at 23:08
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 09:27
Mesterbyggernes forening har fått et nytt medlem.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 09:49
Helt fantastisk! Og for en patina Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 14:11
Æ e bare søkkimponert, Håvard!
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 17:09
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Mesterbyggernes forening har fått et nytt medlem.

Der har vel Håvard vært medlem i mange år allerede.


Edited by trulss - 12 mai 2010 at 17:10
Truls Slevigen
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 19:38
Utrolig bra arbeidClapClapClap
Kjekt å få "oppskrift" på smusseteknikk, slik at vi amatører lærer noen triks.Smile
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.