MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Plassering av bygg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Plassering av bygg

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Plassering av bygg
    Posted: 21 april 2010 at 10:14
Hei!
 
Jeg lurer på hvilke typer stasjoner i Norge som har vært utstyrt med egne vognhaller/vognskur; Forgreningsstasjoner, endestasjoner og eller andre???
Hvor ble de som regel plassert?
NjKs statsjonsdatabase er glimrende på mange måter, men gav lite svar på akkurat dette.
 
"Askefast"..........
- I Norge Thumbs Down
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 10:34

Hvis du med vognhaller mener oppbevaringssted for vogner, lik lokstaller, så har vi hatt svært få slike, og man må gå langt tilbake i tid. Unntaket er vognhallen på Flekkefjord som jeg selv rakk å ta bilde av:

Vognhallen er den til venstre i bakgrunnen. (Bildet er forøvrig fra NJKs stasjonsdatabase, men det var kanskje ikke så lett å skjønne at dette var en vognhall og ikke en traktorstall.)

En annen er den på Røros i smalsportida. Denne var vel en kombinasjon av oppbevaringssted for vogner, særlig vinterstid, og en vanlig toghall (se nedenfor). 


I farten kommer jeg ikke på flere, men må i tilfelle finkjemme gamle bilder. 

Jeg vil tro at Flekkefjord fikk slik på grunn av fuktig kystklima, og Røros på grunn av klimatiske forhold også, men der pga vinterkulda.

Hvis du derimot spør etter haller over sporene ved stasjoner som persontogene kunne kjøre under og sikre passasjerenes nedbørfrie entring av vognene, så vet vi om mange flere. Østbanestasjonens toghall er vel den mest kjente, men den eneste som fortsatt er i bruk som toghall, er den i Bergen.

Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 11:46
Hei!
 
I vognhall legger jeg betydning som oppbevaringssted for vogner, og ikke en anordning for å sikre passasjerene nedbørfri entring av vogner.
Takk for ett glimrende svar forressten! De ser ut til å være ett relativt skjeldent fenomen.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 13:40
 
 
Er det ikke en på Eina?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 14:28
Er det lokstall eller vognhall her i Bodø? Der er det plass til i hvertfall 2 Bm93 sett etter hverandre.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 14:41

Jeg oppfatter at en vognhall er for vogner, ikke for framdriftsmateriell. Lok og motorvogner har sine særegne behov for vedlikehold av maskindeler o.l. som vogner har i langt mindre grad. Derfor er vel de fleste (få) vognhallene som er blitt bygd for å huse vognene når de ikke brukes, altså vern mot naturkreftenes nedbryting.   



Men Roger som startet denne tråden kan jo selv forklare hva han tenkte på, om det også var slike haller hvor man plasserer motorvogner for både å verne de og for å vedlikeholde de mellom turene. I så tilfelle har vi jo en ny og moderne vognhall midt i Lodalen. 

Foto: Roar G Nilsson; fra NJKs stasjonsdatabase.



Edited by ses - 21 april 2010 at 14:44
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 14:57
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg lurer på hvilke typer stasjoner i Norge som har vært utstyrt med egne vognhaller/vognskur; Forgreningsstasjoner, endestasjoner og eller andre???
Hvor ble de som regel plassert?
NjKs statsjonsdatabase er glimrende på mange måter, men gav lite svar på akkurat dette.
 
"Askefast"..........
- I Norge Thumbs Down
 
 
Hamar har en egen motorvognhall, ved siden av lokstallen.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 15:01
Vognhaller finnes jo også i dag - for å sikre museumsmateriell mot vær og vind.

Krøderbanen har bl.a. flere vognhaller på Kløftefoss. Se denne siden om Vognhaller og hvorfor av Ulf Berntsen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 17:02
Skreia har vognhall og denne er avbildet i Stasjonsdatabasen til NJK (den gule i tre som er benevnt: en av lokstallene).
 
Typen ble tegnet for Gjøvikbanen og dens sidebaner og ble satt opp flere steder, men hvor husker jeg ikke nå. Dette kan jeg sjekke senere hvis det er interesse.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 17:35
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Er det lokstall eller vognhall her i Bodø? Der er det plass til i hvertfall 2 Bm93 sett etter hverandre.
 
Lokstall, plass til 2 type 93. i sporet som vender mot sjøen. Cargonet bruket et spor i helgene til å stalle 4 Cd66. Det siste sporet er noe kortere og har verksted, brukes av JBV til Robel og Mz 1415. Vogner + Flinken(NSB) står parkert nede ved Stasjonen. Oversikt over sporene i lokstallen på tegningen. Husker ikke om jeg sendte de, sammen med de øverige teningene til deg tidligere Claes.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 17:38
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

 
 
Er det ikke en på Eina?
Lokstall, man hadde DI3 og type 86 her. Nå leier valdressbanen plass her, til veldikehold av sine motovogner(et spor).
 
Men jeg vet ikke om Lokstallene på Dokka betegnes som lokstall eller om de går som det begge.
 
Ellers har man Natohallen på Støren + lokstall. Vet ikke om Natohallen kan defineres som Vognhall?.
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 20:04
Natohallen på Støren var i hvert fall ikke bygd som vognhall, men for å huse beredskapsdamplok av type 63. Men funksjonelt var det vel en vognhall, da den ellers manglet alt av en lokstalls faciliteter.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2010 at 14:28
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Men Roger som startet denne tråden kan jo selv forklare hva han tenkte på, om det også var slike haller hvor man plasserer motorvogner for både å verne de og for å vedlikeholde de mellom turene. I så tilfelle har vi jo en ny og moderne vognhall midt i Lodalen.
 
Jeg tenkte primært på vognhaller for (oppbevaring av) vogner alene, slik som du innledningsvis viste. Jeg har liten kjennskap til disse hallene, om hvilke stasjonstyper som har hatt slike og om de ble brukt til annet enn kun oppbevaring. Fantes det kun varianter med port, eller fantes det varianter hvor den ene enden var helt åpen også.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 16:24
Hei!
 
Det jeg lurte på i forrige innlegg var om det i Norge har eksistert "åpne" vognhaller av samme type som den fra Bachmann Scenecraft, og eventuellt hvor:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 19:18
På norske jernbaner kan jeg aldri huske å sett noe som ligner dette. Porter var vel tidligere ansett som standardutstyr også. Det er først i nyere tid carportene at noen her kom på tanken at man ikke noe annet enn trengte  fire vegger og porter for å huse noe i regnfulle og snøfulle Norge.
Svein S
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 20:42
Hei!
 
På Garnes stasjon på Gamle Vossebanen finnes det en vognhall. Har ikke pt. noe godt bilde av hallen, men her er i hvertfall en smakebit av endeveggen mot stasjonsbygningen.
 
Og her kommer et bilde av vognhallen i modell, bygget av Tore Bergundhaugen.
Foto: Bjørn Totland
 
Vognhallen mangler forsatt maling, men kanskje den dukker opp på Mj-messen til høsten nymalt?
 
 
 
 
 
Mvh le
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 20:47
Jeg skal se hva jeg har på lur av bilder av vognhallenWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 21:03
Garnes og Voss 076 by you.


Garnes og Voss 004 by you.

diverse juni 09 011 by you.

Håper disse bildene forklarte litt!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 23:05
Er det vestlandsklimaet som er årsaken til at man bygget vognhall her? Garnes var mange år endestasjon for lokaltogene, så dette var vel for å beskytte vognene mens de overnattet, mens loket gikk på stallen. Kanskje huset den en og annen reservevogn også?
Flekkefjord hadde altså også en slik vognhall, og det kan vel også hatt klimatiske grunner.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 00:02
Jeg vet at vogna som dronning Maud brukte til englands båten sto lagret i denne hallen. men det er det eneste. Men lokstallen på Garnes ble bygget til å akkurat huse en motorvogn, den ble senere forlenget for å få plass til et damplok, jeg vet ikke hvilket men dette er litt som jeg vet om garnes. Samt at om man går bak lokstallen så ser man omrisset av et damplok som har kjørt igjennom veggen der.Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 00:06
Tror du ikke det var damplok først, og så motorvogn, for lokstallen?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 01:02
Kan være jeg surrer grådig da, men hvorfor var det da et hull i bakdelen av lokstallen med form som et damplok? det er ikke mye plass å gå på mot skiva heller så jeg vet ikke helt jeg......
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 01:26
NSBs bygningsregistrering fra 1984 gir svar:

Garnes stasjon ble befart og oppmålt i juni 1983.

Den første lokstallen på Garnes er fra 1882 og ble bygget sammen med et vanntårn i tre, med plass for én smalsporet maskin. Etter at banen ble bredsporet i 1904, var den ikke lenger i bruk som lokstall, og ble i 1919 omgjort til privet og vedbod. Vanntårnet forsvant senest på den tiden. Bygningen eksisterer fortsatt som uthuset beliggende nord-øst for stasjonsbygningen.

Stasjonen fikk også i 1882 et "vognskur", 50 Fod langt "for smalt spor, 2 vogne". Bygningen ble forlenget i 1904 til 42,6 meters lengde. Det er den som vises på et bilde i et annet innlegg.

Dagens lokstall er tegnet i 1903 og oppført i 1904, altså til Vossebanens ombygging til bredt spor, og erstattet altså lokstallen fra 1882 nevnt over. Originaltegningen viser en stall som er 18,0 meter innvendig og ca 19,4 m utvendig. OPpmåling i 1984 viser at den er 19,4 meter utvendig, altså er stallen aldri forlenget eller påbygd. Men hvis et lok har gått gjennom veggen en gang, er det vel sporene etter en reparasjon av veggen som i dag synes å være en forlengelse av stallen. Rapporten fra 1984 har følgende bemerkning: "Lokstallen er sterkt nedslitt bl.a. som følge av bruk som bilverksted og drlig vedlikehold". Det var i 1983 ikke noe spor inn til stallen.

Etter dette overtok NJK Gamle Vossebanen Garnes stasjon og tilbakeførte bygningene til en jernbaneaktiv periode, og både vognskur og lokstall fikk igjen spor inn.

(NSBs bygningregistreringer fra 1980-tallet innehodler forøvrig en skatt av bygningstegninger, noe som var etterspurt i et annet innlegg på forumet her.)
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 01:27
En ekstra opplysning. godshuset på Garnes er den gamle lokstallen fra smalspor tiden! Så den lokstallen vi har i dag er ikke den første der.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 02:05
Ser at du var noen sekunder før meg med opplysningerEmbarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.