MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin - Problem med ukontrollert stopp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin - Problem med ukontrollert stopp

 Post Reply Post Reply
Author
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin - Problem med ukontrollert stopp
    Posted: 18 april 2010 at 21:31
Har et start sett fra Märklin med fjernkontroll (IR) samt en del ekstra skinner og penser. Sliter med at når togene (også når bare ett tog brukes) så stopper det plutselig som om det er kortslutning uten at jeg finner ut av det. Det går videre bare jeg trykker på en kjøre knapp igjen. Digital drift og jeg har forsøkt å flytte tilkoblingskinnen (trafotilkobling med IR detektor).

Noen idé?

Slik banen er nå (da jeg gjorde om banen ble det værre):

Litt dårlig kvalitet da det er fotografert med mobil på kvelden, men ment som for å illustrere baneløsningen.


Edited by Amatøren - 18 april 2010 at 21:34
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2010 at 09:43
Hei igjen.

Det kan se ut til at det har sammenheng med når loket paserer penser (C-skinner). Noen idé hva årsak kan være??
Confused
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2010 at 10:07
Det synes som det er en liten kortslutning mellom slepeskoen og skinnene i sporvekslene dine. Det kan være at slepeskoen under loket sitter skjevt eller er løs.
For å sikre god kontakt og riktig trykk på slepeskoen mot kontaktpunktene mellom skinnene skal slepeskoen være ca 2 mm lavere enn hjulbanen på lokets hjul når du løfter loket opp fra skinnene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2010 at 10:35
Tusen takk for tips.
Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Med det samme:

  1. Sliter litt med at "Hogwart express lok" så sporer forerste hjulsett av i penser når pensen ikke er satt i den retningen som toget kommer FRA. Strammet opp "fjæren" som presser hjulene slik Amundsen sa jeg skulle gjøre og det ble bedre, men skjer allivel til tider.
  2. At lok fra start sett har tendenser til å spore av i treveis penser når det svinger til høyre. Rett frem og venstre går ok. Amundsen byttet slepesko på det og også det ble bedre, men ikke helt bra. Med første slepesko så kunne jeg se at slepeskoen kom på siden av piggene for midtlederen så det hang. Dermed ble loket presset opp fra skinnene og sporet av. Noen erfaringer med det?

Uansett takker for all støtte og hjelp hittil med raske svar!



Edited by Amatøren - 19 april 2010 at 10:37
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2010 at 11:31
Noe snodig oppførsel.
Det ser ikke ut til at det bare er i penser lengre. Det virker som om det er overbelastning. Fronlyset dimmer til halstyrke når loket stopper og blir stående 1-2 sekunder før alt er dødt. Starter igjen for ca 5-10 sek. kjøring ved å trykke på en knapp på fjernkontrollen.

Amundsen sa det var greit å kjøre flere lok på samme linje og solgte med til og med ekstra fjernkontroll for at to skulle stryre hvert sitt lok samtidig (bare en kan trykke på knapper av gangen) på samme bane.

Arbeider med elektronikk (nesten) daglig så jeg lurer på om det rett og slett kan ha blitt feil på "sentral modulen" med IR mottakeren. "sh*t happends" med nytt utstyr av og til selv om det ikke ryper av elde.

Noen ide eller erfaringer på dette?

Hilsen

Far til frustrerte sønner.



Edited by Amatøren - 22 april 2010 at 11:44
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.