MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mine erfaringer i hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mine erfaringer i hagen

 Post Reply Post Reply
Author
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mine erfaringer i hagen
    Posted: 06 april 2010 at 19:22
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Hei!Spennende lesing!! Har du noen bilder som beskriver fremgangsmåten? Eller skisser å scanne inn som kan hjelpe oss som (snart) er i start gropen?

Nå er absolutt ikke min bane i nærheten av å være en fasit, men man lærer så lenge man lever. Og jeg kan jo ramse opp de forskjellige fremgangsmåtene jeg har brukt, og det positive og negative med dem.

Subus rett på fjell:
Det aller aller enkleste dersom du har en liten fjellknatt i hagen som du kunne tenke deg å bruke som lokasjon for jernbaneimperiet.
Her støpte jeg underlag for pensene for å unngå subus i de bevegelige delene (et problem du aldri blir helt kvitt dersom du velger å bruke subus).
Så la jeg en planke mellom de høyeste punktene og fylte inn med steiner/pukk under den til jeg hadde et grovt underlag. Så la la jeg på subus, stampet/komprimerte og vannet i flere omganger.

Når jeg endelig var kommet opp til planken med subusen kunne jeg begynne å plane den.


Når stykket jeg arbeidet på var plant og hardt, begynte jeg å legge skinner. Det er på dette tidspunktet det er greit å lodde lasker dersom du har tenkt til det.
Deretter begravde jeg rett og slett hele banen i subus, omtrent 5-6cm over skinnetoppene, en seksjon av gangen. Da slipper du at det du gjør i fortsettelsen forflytter noe av det du har gjort. Men sørg for å ikke få subus i pensene.


Når banen var ferdig vannet jeg godt flere ganger og lot det stå noen dager før jeg gikk fatt på "utgravingen". Det gjorde jeg ved å børste over skinnene med en helt vanlig kost, fra pensene, helt til jeg sto igjen med dette.
På dette stadiet er det mange som vanner banen med fortynnet hvitlim for å holde ballasten på plass. Det gjorde ikke jeg.

Sement og støp:
Ikke det letteste alternativet, men i praksis det som medfører minst vedlikehold siden, noe som ihvertfall jeg synes er viktig.
Det vanskeligste her er å lage en god støpeform.


Her ser vi også den neste formen for konstruksjon som er påler med plank. Gjerne kalt "ladder roadbed" i USA.


Etter å ha støpt er i grunnen fremgangsmåten den samme som for subus rett på fjell.


Og da blir det slik. Det er i grunnen ganske flott.

Fordeler med "rett på fjell" og støp:
Veldig stabilt dersom grunnarbeidet er gjort godt for støp. Fjell er fjell, og med mindre det kommer et jordskjelv (og da tror jeg hagebanen kanskje ikke ville vært det primære fokuset) så ligger det der det ligger.
Null telehiv.

Ulemper:
Krever påfyll av subus ihvertfall en gang i året ettersom vann liker å ta med seg subus etterhvert.
Subus kommer seg inn i penser og kan ifølge rykter også avogtil komme seg inn i lokomotivdrivverk (jeg har ikke sett det).
Subus kan faktisk være magnetisk dersom det er mye metall i fjellet den er laget av (jeg har heller ikke sett det selv).


Edited by Hagen - 06 april 2010 at 19:26
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 19:35
Kjempe flott! Både bilder og forklaring!

Tusen takk. Flere kan gjerne komme med sine erfaringer.

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 21:37
Den neste konstruksjonsmetoden.
Påler og plank, metode 2 høykant:

Det er to måter å gjøre dette på. Den ene måten er å slå ned pålene først, og deretter skru bordene på pålene. Dette er veldig greit på rette strekker. Har man derimot spesielle kurver som vist så kan det være enklere å lage hele seksjonen først, med avstandsklosser som her og deretter slå pålene ned mellom bordene.


Det viktigste med denne måten å gjøre det på er at konstruksjonen støttes opp, enten ved å fylle etter med jord og stein slik at konstruksjonen egentlig bare holder skinnene på plass i terrenget. Her har jeg etterfylt med singel og denne seksjonen kan jeg gå på. Eller ved å gjøre konstruksjonen så solid i seg selv at den tåler det den utsettes for.
Bildene mine viser en materialdimensjon som er for liten til å brukes helt alene, men de illustrerer metoden.


Det er heller ikke noe stort problem å få til veksler med en slik løsning. Dersom strukturen er sterk nok til å holde alle tre sporene korrekt i forhold til hverandre. Mine materialer er som sagt for pinglete.


Her ser vi overgangen til et støpt stasjonsområde, og jeg kommer til å gå for støp under alle kompliserte skifteområder og stasjoner. Da blir det litt mer som de små skalaene og veldig robust. Noen velger også å bruke værbestandige plater av forskjellige typer på slike områder.


Her er en nesten ferdig overgang over til stasjonen og den underliggende konstruksjonen synes ikke lenger.

Fordeler med metoden:
Det går raskt.
Mindre graving og ryggproblemer dersom du velger å la det være med en "pålebane".
Skinnegangen blir ikke vindskjev dersom plankene skulle vri seg.

Ulemper:
Mindre solid enn støp.
Treverk er levende og skruer holder ikke alltid ting så godt på plass som en skulle ønske
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 21:48
Må bare si nydelig! Er bare helt misunnelig....

Hvordan fester du skinnene (svillene) i betongen? Jeg tenker på mulig tyveri. Det er jo lett hvis det er helt løst.

Hva slags fabrikat på skinner og rullende materiell brukes? Leste en gang om en eller flere som brukte LGB skinner og Märklin Spor1 materiell. LGB skinner pga holdbarhet selv om de ikke er skala riktige for Spor1. Meninger om temaet?
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 22:02
Så har vi en annen avart av den foregående som nesten blir som å bygge en H0 bane utendørs. Jeg har ikke gjort noe slikt, men her er en lenke til en god lesestund.

Constructing the Port Orford Coast

Dersom det er trøblete med den store (den er over 24MB), så finnes den delt opp her:
POC construction part 1
POC construction part 2
POC construction part 3

Fordelene her er at du har en mye bedre arbeidsstilling, og til og med jeg har merket at det kan være greit noen ganger.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 22:13
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Må bare si nydelig! Er bare helt misunnelig....Hvordan fester du skinnene (svillene) i betongen? Jeg tenker på mulig tyveri. Det er jo lett hvis det er helt løst.Hva slags fabrikat på skinner og rullende materiell brukes? Leste en gang om en eller flere som brukte LGB skinner og Märklin Spor1 materiell. LGB skinner pga holdbarhet selv om de ikke er skala riktige for Spor1. Meninger om temaet?

Jeg har punktlimt svillene på noen steder på stasjonsområdet der jeg har brukt Peco #1.
På strekkene der jeg har brukt LGB og Aristocraft ligger de løse i subus.

Jeg har begge, dvs jeg har Peco #1 spor, LGB og Aristocraft, men i fremtidige prosjekter kommer jeg til å gå for code 250 nysølv på grunn av pris.
Det finnes veldig mange leverandører av 250.
Microengineering
switchcrafters
Peco (hos Vestfold modelljernbaneimport og Livingsteam i Norge)
Llagas creek
Sunset Valley
For å nevne noen, men det er litt utenom poenget med denne tråden, og fortjener vel strengt tatt sin egen tråd.

I grove trekk kan du si at skinner er ikke mer solide enn underlaget de ligger på. LGBs elefanttest ble ikke foretatt på en skinne som kun var hengt opp i endene. Den lå på asfalt eller betong... Og da vil Peco G45 spor takle det like godt, jeg kan ihvertfall gå på spor 1 varianten og det holder for meg. Men pass på sidelengs bevegelser, for da kan du nok rive skinnene ut av festene.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 22:23
Jeg kommer heller aldri til å kjøpe messingskinner noe mer.
Messing er noe møkk utendørs og korrosjonen som foregår er isolerende noe som fører til sinnsykt mye pussing.
Nysølv, og gjerne patinert nysølv, for resten av livet...
Nå bruker jeg bare batteri eller lokomotiv med slepesko på messingskinnene, og er veldig fristet til å rive ut hele greia å bytte ut med nysølv etter erfaringene "bak".
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 07:53
Takker igjen! Skjønner at skinner i nysølv er tingen da.
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 15:47
Enda en link som viser "ladder roadbed":

Bob Applegate"s boring web page
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2010 at 14:23
Her er en link som viser påle og plank
www.tenmille.com

Edited by Hagen - 09 april 2010 at 14:24
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2010 at 21:56
Nydelige bilder og linker dere legger ut!

Var hos Amundsen i dag og han forslo Märklin 1 i hagen (kunne ligge ute hele året sa han).  Er det noen erfaringer med det? Kvalitet på skinner, oksydering.....

Tidligere blitt anbefalt nysølv i skinner.
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2010 at 23:13
Märklins nye (tidligere Hübner) penser er helt topp, og Amundsen har selvfølgelig rett angående skinnene.
Det Viggo muligens ikke nevnte er at Märklins skinner ikke kan brukes med "G" utstyr, dvs. LGB, aristocraft, bachmann G (Bachmann Brass bør gå greit). Unntaket er altså de nye pensene som fungerer med LGB flenser (ihvertfall da de ble produsert av Hübner).
Så dersom du har lyst til å invitere likesinnede med eget utstyr eller har lyst til å prøve litt selvbygg bør du gå for en litt grovere skinneprofil.
Pecos #1 spor er kun 0,003" høyere, men det er nok til å kunne kjøre LGB på.
Eller de tidligere nevnte code 250 skinnene, disse er også rimeligere enn Märklin.
Märklin er flott og fint, men det er ikke noe særlig for lommeboka. Jeg har to Märklin lokomotiver selv, og kun noen få vogner (Maxi), men til 1000,- vogna er det litt over mitt nivå ihvertfall
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 11:34
Noen som kan si noe om hvor man får kjøpt skinner av typen "code 250" i Norge?

Samtidig: Er det noen anbefalinger av rullende materiell?

Har ikke bestemt meg for skala enda. Det er kona som presser på med hagetogEmbarrassed
Sist hun var med i togbutikk, så var det et lok hun bare måtte ha....Shocked Jeg syntes vi hadde handlet nok i det siste, men jeg hadde ikke noe valg. HUN hadde bestemt seg....
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 12:21
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Noen som kan si noe om hvor man får kjøpt skinner av typen "code 250" i Norge?

Står lenger opp i tråden...
"Peco (hos Vestfold modelljernbaneimport og Livingsteam i Norge)"
vmji.no og livingsteam.no
Det er de som heter 2m
Men utvalget er bare Peco, jeg ville sjekket ut penser fra f.eks. Switchcrafters, de har #6 penser til samme prisen (omtrent) som Pecos G45 penser
http://www.switchcrafters.com

Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Samtidig: Er det noen anbefalinger av rullende materiell?Har ikke bestemt meg for skala enda. Det er kona som presser på med hagetogEmbarrassedSist hun var med i togbutikk, så var det et lok hun bare måtte ha....Shocked Jeg syntes vi hadde handlet nok i det siste, men jeg hadde ikke noe valg. HUN hadde bestemt seg....

Det er greit å bestemme en skala først, dersom du har ett og har tenkt å fortsette med den størrelsen ville det jo vært greit om du sa hva det var

Dersom du går for "smalspor" og "G", eller en standard sporet industribane, så vil du for eksempel kunne klare deg med krappere kurver og penser ettersom smalspor gjerne hadde litt "røffere" spor enn standardsporede hovedlinjer.

Edited by Hagen - 12 april 2010 at 12:41
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 12:46
Opsssss...Embarrassed

Det sies at det er øynene man først blir blind på.... Sleepy Høres ut som det blir smalspor ja. Allerede for 8-9 år siden da kona begynte å mase om hagetog tenkte jeg på smalspor (og LGB).

Må bare takke for korreks og gode tips! Clap

Da gjenstår bare bruker erfaringer av smalspor utstyr for code 250 skinner..... (Hvis jeg får lov til å stille dette spørsmålet på nytt)?Embarrassed

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 12:58
Det er veldig variabelt, Pecos penser i G45 serien kommer faktisk ganske dårlig ut for LGB ettersom de kortslutter LGB-lok med slepesko.
De krever også et stabilt underlag, (som alle penser).
Men det er mange, spesielt i Storbritannia som bruker Peco G45.
Og veldig mange i statene som bruker Code250 fra andre leverandører.

Jeg kan anbefale boken
"A Garden railway adventure, building and operating the Southern Cross GRR"
Han bruker bare Peco G45, mange inspirerende bilder og artikler i den boken.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 13:37
Skjønner jeg har mye å lære på den tekniske siden når det gjelder hagetog. Nesten så jeg ikke tør å begynne.... av frykt for å brenne inne med noe som ikke går sammen.

Confused


Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 14:30
Det meste går om hverandre, men noe krever litt "mekking", f.eks. kan Peco G45 pensproblematikken "fikses" ved å bøye LGB slepeskoene litt opp i ytterkant, det er veldig lite som skal til.

Det aller viktigste er å gjøre jobben ordentlig dersom du vil ha varig glede gjennom flere sesonger. Å legge et midlertidig spor på plenen eller i blomsterbedet går også fint, men da er nok LGB-skinner å foretrekke, selv om de er dyrere.

Og du begynner i rett ende, spør spørsmål først, før du investerer



Edited by Hagen - 12 april 2010 at 14:38
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 14:53
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 18:57
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Det meste går om hverandre, men noe krever litt "mekking", f.eks. kan Peco G45 pensproblematikken "fikses" ved å bøye LGB slepeskoene litt opp i ytterkant, det er veldig lite som skal til.

Det aller viktigste er å gjøre jobben ordentlig dersom du vil ha varig glede gjennom flere sesonger. Å legge et midlertidig spor på plenen eller i blomsterbedet går også fint, men da er nok LGB-skinner å foretrekke, selv om de er dyrere.

Og du begynner i rett ende, spør spørsmål først, før du investerer


Tror det går rmot forskalling og støping av fundament som skinnene legges på. Det blir nok i blomsterbedet og kanskje noe sidespor ut over plenen. Da må jeg forsøke å gjøre så jeg kan få klippet gresset inntil uten å ødelegge skinner eller klipper.

Frister med Märklin Spor 1 (men ikke prisen) som rullende materiell, men lurer på om ikke smalspor er lurere Spor G. Jeg er ikke opptatt av skala riktig skinner i forhold til toget, men noe som er holdbart og kan få mest mulig for pengene (høres nesten ut som NSB, men jeg er klar over at det vil kreve noe vedlikehold).

En sak er ihverfall sikkert. Jeg vil gå for elektrisk drift (digital) så kona kan sette det i gang når jeg er på arbeid.

Alle tips mottas med STOR takk.



Edited by Amatøren - 12 april 2010 at 19:40
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 18:57
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Noe for inspirasjon

Jada du frister.....
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 20:05
Spor 1 er nok absolutt minst rimelig i denne hobbyen av en eller annen grunn.
Jeg valgte det som mitt satsingsområde fordi det er noe med "doble buffere", det er det jeg har vokst opp med, så derfor valgte jeg det.
Det er også litt morsomt at det faktisk gå an å få tak i mye norsk rullende materiell til en rimelig penge dersom en gjør en liten egeninnsats. Jeg tenker da på settene fra proinor.no

En annen ting som er artig er at i G er det ikke nødvendigvis det dyreste som er det beste. Det er kommet på markedet endel Kinaproduserte LGB-kopier som gjør det rimelig å skaffe seg lange tog med tankvogner (f.eks.), utvalget er begrenset, men det som er er verdt å få med seg. Og til en firedel eller mindre av LGBs priser er det nesten gøy. Men LGB er nok fortsatt kongen når det gjelder kvalitet i G.
Og det er mulig å få tak i i Norge.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 20:28
Frister med Spor G (LGB) da jeg føler med ganske fri med tema. Gruve linje, gammelt norsk smalspor eller western stil. Trenger ikke være skala riktig heller detaljert bare det ruller. Kanskje forskjellige temaer rundt i hagen.

Tenkt å kjøpe meg ESU ECos II for Märklin og den kan jeg vel bruke til digital drift på hagetog også. Eller er det noen innvendinger der?



Edited by Amatøren - 12 april 2010 at 20:28
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2010 at 01:10
Og styre togene i haven med denne http://www.withrottle.com/WiThrottle/Home.html trådløst via trådløs ruter til PC og via interfacen på ECos II


Lars Erik
Eier av en DASH 9 i skala 1:29 fra Aristo Craft http://www.staubinonline.com/store/Aristo-Craft-GE-Dash-9-44CW-ART230XX.html den røde og sølv med nr. 600 med lyd digital.
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2010 at 17:15
Og der var Lars Erik også
Her er en link som viser en liten hagebane med støpt underlag og Hapke broer. Ser desverre ut til at Hapke har lagt inn årene...
Flott bane
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2010 at 10:14
Hvordan lodde skinnelasker
Husk at du trenger en stoooor loddebolt for LGB og Aristoskinner.
På Peco skinner klarer jeg meg med en helt vanlig 30 watts sak fra Biltema
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 11:15
Her er en flott byggebeskrivelse, han bruker en teknikk jeg ikke har sett så mye.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.