MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin sjalter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin sjalter

 Post Reply Post Reply
Author
olstor9797 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olstor9797 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin sjalter
    Posted: 15 mars 2010 at 09:28
Question Hei
Jeg har planer om å bygge opp et Märklin HO anlegg fra perioden 1935 - 1938 og den gang hadde Märklin et sjaltesystem for togene som kaltes Fernschaltung 70 og togserien kaltes Märklin 700 Man kunne benytte både AC og DC som strømforsyning. I tillegg til trafo og farstregulering måtte man også ha en egen sjalter for å få togene til å skifte retning. I følge årskatalogene fra den gang viker ikke togene uten dennne sjalteren? Jeg har et tog fra denne perioden - SLR 700 - og såvidt jeg kan se har rotoren tre anker med viklinger og statoren har også en vikling. Det er en håndsjalter på lokomotivet men jeg kan ikke se noen elektrisk sjalter. Jeg har også en fjernsjalter som kobles mellom trafo og strømtilkoblingsskinner og så vidt jeg kan se snur denne bare polariteten? Så til spørsmålene: Har dette lokomotivet en såkalt likestrømsmotor? Er motoren koblet i parallell eller serie? Har lokomotivet i det hele tatt innbygget fjernsjalter? Hvorfor virker ikke lokomotivet uten sjalter. Hva er forskjellene på Schaltung 63,65,66,70 og 80 fra Märklin i prinsippet.
 
MVH
Torstein Olsen
olstor
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2010 at 10:11
Jeg har vært borti noe lignende med separate strømopptak på både hjulene og slepesko i midten. Problemet der var at polariteten var motsatt av ordinære Märklin-modeller slik at det ble kortslutning i koblingene/buffertene.

Hvis du ikke får noen svar her på de norske forumene kan du forsøke å legge ut spørsmålet ditt på marklin-users.net Discussion Forum. Her får du svar fra Märklinister fra hele verden.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.