MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 6-pole changeover switch
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

6-pole changeover switch

 Post Reply Post Reply
Author
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 6-pole changeover switch
    Posted: 25 februar 2010 at 09:55
Noen som vet hva denne heter på norsk og hvor jeg kan få tak i en slik?

Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 10:24
Sekspolet momentbryter, kanskje? Fjæra tyder på at dette er en trykkbryter som spretter ut igjen straks den slippes.
Svein S
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 11:10
hmm... usikker på om det er riktig betegnelse... Mener den er av typen som du trykker inn også blir den stående inntil du trykker den inn igjen så spretter den ut, om du skjønner. 
Poenget er å få tak i en bryter med minst 6 poler som man kan velge kontakt mellom den ene siden og midten eller den andre siden og midten. Eller noe tilsvarende. Om det finnes "elektronisk" bryter som kan gjøre noe tilsvarende så vil det også løse utfordringen. Eventuelt om noen har et koblingskjema for å lage en slik?

Tingen er at jeg skal digitalisere styringen av en dreieskive, men ønsker å også kunne styre den "manuelt". Så ønsker å kunne velge om den er koblet til dekoderen eller til den manuelle dreieskive bryteren. Det står spesifikt i bruksanvisningen til digitalstyringen at man ikke må ha den manuelle brytere koblet til samtidig som den digitale, derfor tenkte jeg at denne "multi polet vippe bryter løsningen" kanskje var enkel vei til målet. 

Har vært borti disse bryteren før en gang men greier ikke å huske hvor (har den sikker liggende i en eske et sted Confused)

Kan jo hende det finnes noen andre gode løsninger for dette, er åpen for forslag... Smile
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 11:22

Ok. Da er det ingen momentbryter. Hvis du trenger seks poler, så kan dette også løses ved vippe-releer i passe antall, dvs. som tilsammen har nok poler. Bruk en vanlig enpolet av-på-bryter til å betjene releene, og da kan du henge på så mange releer du vil. 

Omron G6H er 2-polet 12volt (fås i 6V og 24V også) som tåler 1A over bryteren. Pris ca 37,- hos Elfa.

Svein S
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 11:57
Takk det høres ut som en god løsning! Men jeg er ingen elektro ingeniør så jeg trenger litt hjelp for å skjønne dette rett...

- Bør jeg velge 12V eller 24V om jeg skal bruke modelljernbane strømforsyningen min, Den ligger vel omtrent midt i mellom der et sted så vidt jeg husker (har ikke dette foran meg nå men tror den er på 16V). 

- Er det da slik at om jeg setter strøm på pin 1 og 10 så kobler den pin 3 til 4 og 8 til 7 og uten strøm på 1 og 10 så er det pin 2 til 3 og 9 til 8 som er koblet. Har jeg skjønt det rett?

Takk for hjelpen så lang!  Smile
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 12:10
Bryteren du viser øverst er en 4-polet trykkbryter, og jeg er nokså sikker på at den er av typen som står inne når den blir trykket en gang, og spretter ut når den trykkes igjen (altså slik du ønsker). Denne typen var veldig vanlig i radioer og TV på 1970-80 tallet, og sto gjerne montert i rekker med eller uten felles utløsning. Selve bryteren fantes i 2, 4, 6, og 8 pols utgaver. Men jeg er redd den kan være vanskelig å få tak i idag, medmindre du har en gammel radio å slakte LOL.
 
Et annet alternativ kan være en dreie-bryter. Disse kan fås i mange varianter, for eksempel med 2 stillinger og et nesten vilkårlig antall poler. Desverre ser det ikke ut til at Elfa har riktig type for deg. I alle fall må du eventuelt sørge for at en slik bryter ikke er "kortsluttende", dvs. at den bryter den ene forbindelsen før den kopler til den andre.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 12:15
Jeg skal se om jeg kan få laget en skisse på dette i kveld. Dette er likestrømsreleer. 16V kan tyde på AC? En brolikeretter vil senke den litt, så jeg antar at 12V da vil gå bra. Evt. kanskje en diode eller to i serie for å senke spenningen ennå litt.
Svein S
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 12:49
Takk for strålende hjelp gutter! 

Jeg har en låve med litt gamle TV"r og radioer i ja, spørsmålet er vel heller om det er noe der jeg ønsker å slakte. Jeg skal ta meg en titt og se hva jeg finner Wink

Syntes uansett opplegget til Svein høres interessant ut, hadde vært moro å bygge noe slikt om ikke annet en for å lære litt. Ser for meg at dette kan brukes mange sammenhenger...
Tar jeg strømmen rett fra trafoen så får jeg vel AC, men kan vel også ta den fra "skinnene" og få DC... Spørsmålet er om det er fornuftig å ta den fra skinnene og eventuelt komme i fare for å lage støy der. Kjører Fleischmann/Roco DCC.
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 13:20
Jeg ville ikke blandet inn CDD-strøm i slikt, og da nettopp med tanke på støy som spolene i releene kan gi tilbake til DCC. 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 19:33
Her er en skisse over hvordan koble releer som erstatning for mangepolet bryter.


Her har jeg brukt pinne-tilkoblingen som på Omron G6H-rele-familien. Dette er relativat billige releer fra Elfa, pris ca 37 kroner. Med en enkel bryter tegnet nederst, kan du betjene så mange reller du vil parallellt, dvs. ettersom hvor mange poler du trenger kobler du bare flere releer bortover slik skissen viser. For hvert rele får du to on-off-on-brytere (DPDT) som du kan bruke til hva som helst. Releet krever DC, og leveres altså i 6V, 12V og 24V. Jeg tror dette er ganske nominelle verdier, så de tåler spenninger utenfor det, så det bør holde å velge den som ligger nærmest. For å begrense strømbruken og dermed øke holdbarheten, bør man prøve å kjøre de på så lav spenning som mulig, og at de likevel trekker. Så kanskje ville jeg ha prøvd om et 24 V-rele trekker på 16 V. Nå er prisen for 24V riktignok litt dyrere enn 12 V.

Rele-skissen er å forstå slik at når det ikke går strøm gjennom releets spole (terminal 1 og 10), så ligger bryter 2 og 3 sluttet, og 8 og 9. Når strøm sendes gjennom spolen, skifter den slik at 3 og 4 er sluttet, og 7 mot 8.

Det er fullt mulig å flytte bryteren til den motsatte siden av spolen. Men det er ikke dumt å ha som prinsipp at slike brytere jorder, for da kan bryterne betjene hva slags spenninger det skal være innenfor samme bryterpanel for eksempel. Med denne koblingen kan man tenke seg releer el.l. som styres av ulike spenningsverdier, mens bryterne selv alltid går mot jord (0 volt).

For å skaffe seg likespenning hvis man bare har en vekselspenning til rådighet, så krever disse releene ikke spesielt glatt eller regulert spenning, så det holder med en brolikeretter. Jeg sjekket dette hos Elfa også, samt vanlig enkeltdioder:

Brolikeretter 2A: 70-362-70 - pris 6,03
Diode 1A 1N4001 40V: pris 0,549 (kjøp gjerne i større kvanta, så blir det enda billigere per diode)
Diode 3A 1N5401 100V: pris 2,26.

Brolikeretter kan man altså lage av 4 enkeltdioder. JEg la vel inn en skisse på det tidligere her på forumet.


Edited by ses - 25 februar 2010 at 19:39
Svein S
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 21:56
Hei Svein!
Suverent og tusen takk skal du ha!! Big smile


Dette var veldig godt forklart og nå setter du griller i hodet mitt...!!
Men først, og mulig dette er dumt spørsmål, men jeg prøver bare å forstå hele sammenhengen. Kan du forklare meg funksjonen til den dioden på venstresiden? Jeg tror det kanskje må ha noe med at kretsen må være sluttet eller noe sånt, men du forklarer så godt at jeg håper å lære litt mer  Wink

Grillene jeg fikk i hodet er: Hva om jeg i stedet for å bruke en bryter kunne sende en impuls fra pens dekoderen min som ville svitsje releet den ene eller den andre veien? Altså bruke en "impuls" for å bytte retning på releene? Da kunne man fått et fint opplegg for å styre andre ting som f.eks. lys setting i bygninger osv. via digital styringen. Det finnes vel ferdige bokser for slikt, og jeg tror den nye dekoderen som Roco kommer med etter hvert kan håndtere dette. Av likevel tanken på og kunne forstå elektronikken og kanskje lage det selv er besnærende.  Jeg hadde litt digital teknikk for mange år siden og det jeg tenker i retning av er en latch/vippe. Altså egentlig et 1 bits minne i rele form, om du skjønner...

Jeg ønsker jo ikke å be om å få alt opp i fanget og nå ble jeg så inspirert av tegningen og forklaringen din at jeg har prøvd meg jeg også. Det begynner å bli sent, men har prøvd å ha tunga rett i munn og laget en ny tegning. Blir dette riktig og vil dette fungere tror du?



(Første tegninen ble riv ruskende gal, så nå har jeg redigert den og håper denne henger mer på greip?)


Edited by Odd-Henrik - 26 februar 2010 at 00:17
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2010 at 09:51
Hei!
Svaret på ditt spørsmål om dioden, er at den sitter der for å "slukke" spenningsspisser som lages i spolen i releet. Alle spoler fungerer slik at om det går strøm i spolen og den brytes, så lager den en høy spenning som sendes ut. Det er slik tenningsanlegget på en bil(gammel bil med coil) virker. Disse høye spenningene kan ødelegge andre elektroniske komponenter, så dioden er en beskyttelse mot dette.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2010 at 10:38

Dioden: Så vidt jeg har lest meg til (men ikke helt forstått hvordan), så er det for å hindre støy fra spolen idet strømmen til spolen brytes, for da vil spolene et lite øyeblikk kunne generere strøm pga induksjon.

Jeg har sett på koblingsskjemaet ditt, og det tror jeg ikke virker etter hensikten. Å sette impulsbryterene over spolen, har i hvert fall ingen virkning.

Jeg har imidlertid en løsning på dette, tror jeg, men jeg har ikke tilgang til noen scanner her så jeg må skissere dette med tekst kun. Jeg bruker de pinbetegnelsene du har, og da er det vippa 7-8-9 som jeg bruker på begge. 8 er altså vippa, som når spolene ikke trekker, ligger til 9:

Begge releene kobles slik:
- 8 til jord
- 9 til den "lave" siden av spolen på det andre releet

Så legger du inn momentbrytere mellom den "lave" siden av hver av spolene og jord. Den adnre siden av spolene kobles følgelig til +12V.

Kretsen er ustabil ved oppstart, siden begge spolene jordes i det strømmen settes på, og dermed kan begge spolene trekke, men samtidig brytes da strømmen til den andres spole og releet trekker ikke lenger. Mulig kan dette føre til at releene bare står å tikker og ikke faller til ro. Det kan endres ved å legge inn et passende forsinkelsesledd på den ene. Jeg vil tro en passende lav motstand i serie til inngangen til en av spolene og en litt fet elektrolytt mot jord er tilstrekkelig.

Men når den har falt til ro i én av posisjonene vil den virke slik at den ene vippa alltid gir strøm til den andres spole. Derfor er den stabil. Skifte skjer ved en momentbryter der man jorden den som ikke trekker, for dermed brytes strømmen til den andre, og dermed gis det strøm til den samme som du jorder ved å bruke momentbryteren, og den holder inne når du slipper momentbryteren. Voila!

Svein S
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 17:26
Hei Svein,

Mener du slik:


Problemet med denne er at decoderen min ikke har av og på bryter men gir en impuls, altså +/- 16,5 V så lenge jeg holder knappen nede. Tenkte da at det kunne gå å bruke denne til å drive en av spolene om gangen...?
Driver å eksprimenterer litt med dette i NL5 skjema SW for å se om jeg får noe til å virke....
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 18:27
Nesten. Koble 9 og 10 sammen på begge. Nå har du bare gjort det med den ene. Og skal det ikke være vippebrytere mot jord, men momentbrytere. Det er mulig du mener det, men symbolet du bruker er vel for en av-på-bryter som kan bli stående i begge stillingene.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.