MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lyd i Type 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyd i Type 31b

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyd i Type 31b
    Posted: 15 februar 2010 at 15:39

Jeg har en Brimalm type 31b damper som jeg kunne tenke meg å montere en lyddekoder i.

Er det noen som har gjort det og kan komme med tips på installering og hvilken type som passer best? Tenker da på en Loksound dekoder.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 20:29

Hmm over 100 som har åpnet og sett spørsmålet men ingen svarer...

Nå har jeg kikket litt på hjemmesiden til Brimalm og lest historien om Type 31b, og så sammenlignet det med Loksound sine dekodere. Det jeg mener passer bra til min maskin burde være en dekoder for BR 03. Den har også 4 sylindre og er hva jeg kan se, på ca like stor størrelse.

Noen som kan mere om damplok enn hva jeg kan som kan svare?

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 21:06
Jeg har selv en 31b. Jeg har montert dekoder, men uten lyd. Jeg fant det altfor trangt å montere lyd i denne, med mindre du plasserer høytaleren i førerhytta.

Hvis du velger å skru fra hverandre hele saken, kan du kanskje få plass til høytaleren i tanken/kjelen. Da må du antakelig også lage noen åpninger i bunnen for å slippe lyden ut.

Det er plass til en vanlig dekoder i tenderen sammen med motoren som også sitter der. Det kan hende du får plass til en høytaler der, men det er ingen standard høytaler.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 08:04
Jeg hadde en tråd gående om bl.a Brimalm 31B i fjor, du kan jo se gjennom den og evt kontakte noen derfra som har montert lyd i sin:
 
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dr T. View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr T. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 09:50
Hei.
Lyd i brimalm modeller.Jeg hadde en Type 24b som Brimalm monterte lyd dekoder i.
Tendere på 31b og 24b er det ikke så stor diferanse på,så det burde være fult mulig.Jeg åpnet aldri tenderen å tittet inne i.Men alt var lagt i tender også høytaler, Så jeg anbefaler at du kontater Crister Brimalm å be om en brskrivele hvordan de gorde det på 24b. Så du har noe og arbeide ut fra.Har solgt lokket så ingen mulighet for å se etter nå.
 
Hilsen
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 11:16
Mht. lyd i damplokmodeller, så er dette krevede!
Jeg synes ikke om "vilkårlig tøffing" når man først gjør seg umaken (og kostnaden) med å montere inn lyddekoder.
På Brimalm-lok er det meget vanskelig å få plassert en posisjonsgiver for å få til det optimale - nemlig vinkelsynkron lyd. Dvs. lyd som er synkron med turtall og drivhjulenes posisjon. Derfor må man gå for det nest beste - altså synkron lyd som er synkron med omdreiningene.
Dette er mulig ved å bruke en optisk giver (IR) og male svinghjulet i tenderen sort med et hvitt felt.
Optiske givere får man tak i hos f.eks. ELFA.
Man teller hvor mange omdreininger motoren bruker på 1/4 hjulomdreining og setter dette tallet inn i CV 58 når CV 57 settes til 0. Da blir lyden synkron med omdreiningene men man "får leve med" at dampslagene kan flytte seg og derved komme på feil sted i omdreiningssyklusen.
Det skal være mulig å få plass til dette i tenderen til et slikt lok etter det jeg har målt, men jeg har ikke gjordt dert ennå på et av mine lok.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 13:45

Litt off topic men vet noen her hvilken lyd jeg kan bruke til min 61a maskin? og eksisterer det el13 lyd som man kan laste ned?

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.