MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Drossel eller ei
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Drossel eller ei

 Post Reply Post Reply
Author
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Drossel eller ei
    Posted: 14 februar 2010 at 11:44
Ved digitalisering av gamle lok finnes det mange muligheter. Det finnes ymse motorkonstruksjoner og ymse dekoder varianter - tilsammen ganske mange kombinasjoner.

Ett felles problem med alle lok er at det som regel er trangt under kåpa. Det er derfor ønskelig å ikke måtte putte inn mer enn nødvendig.

Mitt spørsmål dreier seg rundt drossler som kobles mellom dekoder og motor. Kan det sies noe generelt her, avhengig av type motor eller type dekoder?

Jeg har mange lok hvor jeg har installert drossler, og mange uten. Jeg har ikke gått systematisk tilverks for å finne ut hva som er best og når det er det, og jeg håper også å slippe å gjøre denne praktiske øvelsen. Derfor dette spørsmålet.




Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 13:11
I utgangspunktet skal alle yttre komponeter (som drossler og kondensatorer) fjernes ved montering av dekodere. Dette gjelder uansett motortype.
 
Disse komponenter er (populært sagt) for at ikke de elektriske gnistene som dannes på kommentator, skal lage radiostøy. Tilsvarende kretser finnes på dekoderen.
Dersom man allikevel beholder dette støyfilter, kan det virke forstyrrende for motorstyringen til dekoderen. Dette gjelder spesielt for dekodere med EMF (eller "cruise control").
Drosselen kan begrense effekten i de små pulsene ved krypkjøring og kondensatorene kan forstyrre EMF-signalet fra motoren. Resultatet er dårligere motorkontroll enn det som er mulig å oppnå.
I værste fall, kan også dekoderen ødelegges - da spesielt av store drossler da det kan oppstå så store spenningspulser at utgangstransistorene "punkteres". De fleste slike trtansistorer tåler ikke > 30  V -> 50 V.
 
Jeg vil derfor generelt anbefale "å strippe" motorene for eksterne komponenter.
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 14:41
Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Derfor lurer jeg på hvorfor bl.a. ESU sier at de bør sitte der og også hvorfor ESU har dem montert på sin dekoder tester. De følger også med i ombyggingssettene til bl.a. Märklin.

Det er kanskje for å tilfredstille noen EMI/EMC krav som vi på hobbybasis ikke trenger å bry oss om?
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 15:48
Det er en regel som heter at et støyfilter bør monteres så nærme støykilden som mulig. ESU har kontroll med dette på sin dekodertester som er beregnet brukt sammen med Programmer.
Støydempedrosselen er ikke eneste induktans i motorkretsen. Her bidrar også ankerviklingene.
 
Ulike lokfabrikat har brukt ulike verdier på drossler og kondensatorer. Derfor er dette utenfor dekoderfabrikantens kontroll og de ønsker dette fjernet for å ha mest mulig like forhold mellom lokfabrikantene.
 
Dessuten har det stor betydning hvilke frekvenser et slikt LC-filter skal dempe med størrelsen på verdiene for slike komponenter. Det skal små verdier både på kondensator og drossel for å dempe > 100+ MHz enn for å dempe støy  på 200 kHz.  Før var det mer utbredt å lytte på radio på mellom- og langbølge. I dag er det knapt "noen i nærområdet" der det kjøres MJ som bryr seg om dette. Gamle lok har derfor gjerne et mer lavfrekvent filter enn nyere lok.  Derfor er det mulig å bruke LC-filter uten problemer for dekoderen men dette tror jeg neppe folk flest er i stand til å vurdere, derfor er det likegodt å fjerne det.
 
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 16:47
Hei
Dette er nyttig informasjon, har selv montert et par dekodere i "gamle" Marklinlok med dekodere fra andre leverandører, og har vært i tvil om "alt" skal bort.
Monteringsanvisningen er litt uklar på dette punktet.
Har stort sett latt den der dippedutten på motoren stå, men i fremtiden skal den fjernes Smile
Spesielt viss du Kjell antyder at en kan få bedre saktekjøringsegenskaper ?


Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 17:22
Det er stor forskjell på dekodermontering ¨mellom forskjellige Märklinlok.
Hovedskille går mellom gamle allstrøm-motorer (de uten permanentmagnet) og de som har "vanlig" likestrømsmotor.
ESU anbefaler for sine dekodere at det settes inn en drossel i serie med viklingene på "hvert bein" av elektromagneten, dette trolig for å begrense pulsstrømmen? Andre dekoderfabrikanter har slikt innebygget i dekoderen. Spesielt på vakt må man være for dekodere som både kan ta allstrøm-motorer og likestrøm-motorer. De kan ofte (som ESU) kreve eksterne komponenter. Slike er oftest ikke vedlagt og må kjøpes separat.
 
På allstrøm-motorer vil det uansett være vanskelig å få gode saktekjøringsegenskaper da EMF (eller "cruise control") ikke virker. Det har Märklin også forlengst innsett, så de motorer de har i dag er likestrømsmotorer og step-motorer.


Edited by Kjell H. - 14 februar 2010 at 17:29
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 19:53

Märklin anbefaler stort sett at motoren bygges om til en likestrømsmotor med permanentmagneter og nytt fempolet anker istede for det opprinnelige 3 polede. Da blir motoren "fem sylindret" i stede for "tre syndret" og går av den grunn også javnere på liten hastighet.  I tillegg også med en liten kondis mellom bena på motoren og en drossel i serie med hver.

Men det er vel som Kjell sier, at dette er vel og bra, men både kondis og drossel må i såfall tunes inn slik at de passer til den spesifikke motor og dekoder kombinasjon. Og det er vel ikke like enkelt uten osiloskop - antakelig, + en tjukk installasjonsmanual....
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.