MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 10 - Hva er "meiene" oppe på lokomotivet til?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 10 - Hva er "meiene" oppe på lokomotivet til?

 Post Reply Post Reply
Author
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 10 - Hva er "meiene" oppe på lokomotivet til?
    Posted: 09 februar 2010 at 13:27
Vel, hele spørsmålet fremkommer vel i overskriften, men jeg lurer altså på hva "meiene" (i mangel av noe bedre uttrykk) oppe på lokomotivet både foran og bak ble brukt til, eller hva hensikten ved disse var?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 13:36
Så vidt jeg har skjønt er det for å kunne skyve til side en stykke av taket for å komme inn i motorrommet under.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 19:20
Når jeg studerer loket, ser jeg at motorkasse"taket" (i hver ende) er festet til to tverrstenger; den ene går inn i bøylen ytterst, den innerste oppå bøylen.
Jeg vil således tro at når en løsner lokket og skyver det fra styrhuset, vil en med vektarmprinsippet kunne vippe det opp og få helt fri tilgang til mottorommene.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.