MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ i VG i dag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ i VG i dag

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ i VG i dag
    Posted: 08 februar 2010 at 19:56
Finn Moe og NMJ er på midtsiden av VG i dag, i en artikkel fra Nürenberg messen.
 
Fikk såvidt skummet gjennom noe av artikkelen, før bilen var ferdig vasket, men ga inntrykk av en hyggelig og positiv vinkling av hobbyen vår.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 12:15
Det eneste triste var at avisen valgte å fokusere på de dyre modellene. Hobbyen hadde vært mye bedre tjent med om avisen hadde avbildet og omtalt noen billige startsett enn en dyr superlinemodell som er mer egnet til å skremme potensielle nybegynnere vekk av frykt for en "dyr" hobby.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 12:46
Er ikke dette helt i stil med mange av diskutantene her sin oppfatning av mj-hobbyens framtid? Leken er dødsdømt, mens messingen er framtiden ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 13:43

Her? Det er vel på naboforumet (Norsk MJforum) at diskusjonene har gått høyest om hvorvidt problemene for Märklin etc. er ensbetydende med gravøl for hele hobbyen. Mange av oss synes det er en type pessimisme det verken er grunnlag for og hvis sutring vi godt kan være foruten. At "messingen" er framholdt som framtiden, kan jeg ikke huske noen har nevnt. WinkWink

Leken sitter dessuten ikke i modellene, men i hue.

Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 14:54
Jeg vil tro at det er de mindre produsentene som lager nisjemodeller som klarer seg. Når jeg var på messen i Nürnberg i fjor var det mange av de mindre som kom med flere nyheter og klarte å levere, og selge produktene selvsagt. Hva som er grunnen til dette er nok noe sammensatt, men de mindre selskapene har hverken store og dyre administrasjoner. Og de driver nok mer strømlinjeformet enn de store. Jeg fikk sjokk når jeg så hvor mange ansatte det var hos de store produsentene på messen. Og jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at det skal være behov for så mange folk på en messe som varer knapt en uke.
 
Kjetil
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 16:15
Nei, når en ser hvor manga ansatte Finn Moe har i sitt NMJ, og en ser hvor mange modeller han klarer å produsere/har produsert/har på tegnebrettet, så kan en begynne å lure hva de store driver med. NMJ er snart en gigant på MJ-markedet, hva angår modeller og utvalg. NMJ produserer selvsagt ikke selv, men har andre som produserer for seg, i Kina blant annet. men det har de ande også.
Verdt å nevne er også at Finn lager rimelige plastmodeller til en for hobbyen sympatisk pris. Hos Finn kan man være Ole Brum, og si "Ja, takk begge deler" dvs både messing og rimelig plast. Se hva han får til med f.eks Roco. Der har prisene gått ned, kvaliteten opp. Gammeltysker type 61 f.eks. Rimeligere i butikken til NMJ enn en brukt gammel type hos Collector Modell.
 
ClapClapClap  NMJ
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 18:31
Originally posted by TomL TomL wrote:

Gammeltysker type 61 f.eks. Rimeligere i butikken til NMJ enn en brukt gammel type hos Collector Modell.
ClapClapClap  NMJ
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Virker som du er rimelig irritert på Collector Modell etter diverse innlegg. Tør gjøre oppmerksom på at CM bedriver auksjon, og at det derfor er helt fritt opp til enhver hvor høyt man vil legge seg i pris. Kan jeg forstå det dithen at en annen har snappet din ønskemodell foran nesen din i auksjonen engang, eller er det bare Bratz du misliker siden du gir ham en slenger like ofte som NRK sparker til FrP??
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2010 at 23:58
Du har ikke skjønt en dritt, Mikael !! Ingen flere kommentarer fra meg!
 
TomL
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 07:57
Originally posted by TomL TomL wrote:

Du har ikke skjønt en dritt, Mikael !! Ingen flere kommentarer fra meg!
 TomL
 
Vanligvis koster en Gammeltysker hos NMJ 1939,-. Akkurat nå er den tilfeldigvis på tilbud for 1449,-. På CMs siste auksjon gikk det en for 1000,- omtalt som "ubrukt". Denne modellen har de norske flaggstripene,noe som er av samlerinteresse for enkelte og gjør den mere attraktiv for noen selv om den er av den gamle drivverktypen.
 
Synes imidlertid det er synd om det lille produksjonsmiljøet i Norge bare skal rakkes ned på. Selv om det helt sikkert er mangt og meget man alltid kan dvele ved, må vel totalen for de fleste bli at vår mikronasjon har vært ekstremt heldige de siste årene når det gjelder tilbud av nye nasjonale modeller. Gutta som står bak det fantastiske utbudet er vel ikke mere enn mennesker de heller,og dersom vi kikker oss selv i speilet en gang i blant er det nok ikke bare velstand å finne der heller.
 
Bratz og Moe er vel de som får mest kjeft. Men om du hektet av disse gutta var det neppe mange norske modeller igjen og få kjøpt for oss som samler norsk.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 08:27
Tom og Mikael.
Nå frykter jeg diskusjonen er i ferd med å dra i en retning hverken dere eller oss som leser vil. Skal vi avslutte denne tråden her og nå og si at videre diskusjon om NMJ kontra CM tas ansikt til ansikt over en kaffekopp (eller te) og en bit fruktkake?

Dag Cato
Assisterende Moderator

Edit: Lagt inn riktig signatur


Edited by Dag Cato - 10 februar 2010 at 08:30
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 10:39
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Tom og Mikael.
Nå frykter jeg diskusjonen er i ferd med å dra i en retning hverken dere eller oss som leser vil. Skal vi avslutte denne tråden her og nå og si at videre diskusjon om NMJ kontra CM tas ansikt til ansikt over en kaffekopp (eller te) og en bit fruktkake?

Dag Cato
Assisterende Moderator

Edit: Lagt inn riktig signatur
 
Så du mener at en person kan slenge dritt om Bratz hele tiden uten moddens inngripen, mens dersom jeg prøver å forsvare en person som ikke er tilstede på en høflig måte, så skal ytringene kveles. Dette minner mer og mer om mediesamfunnet rundt oss der noen kan slenges dritt om uten stans,mens andre ikke engang har krav på å bli forsvart. Tar til etteretning at noen får fortsette å få lov til å mobbe Bratz uimotsagt på dette forumet. Stakkars mann.
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 11:21
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Så du mener at en person kan slenge dritt om Bratz hele tiden uten moddens inngripen, mens dersom jeg prøver å forsvare en person som ikke er tilstede på en høflig måte, så skal ytringene kveles. Dette minner mer og mer om mediesamfunnet rundt oss der noen kan slenges dritt om uten stans,mens andre ikke engang har krav på å bli forsvart. Tar til etteretning at noen får fortsette å få lov til å mobbe Bratz uimotsagt på dette forumet. Stakkars mann.


Alle forhandlere, produsenter, redaktører og redaksjonsmedlemmer i mj-blader og andre i ledende bransjerelaterte stillinger (helt ned til administratorer og moderatorer på små mj-foraWink) må tåle en viss grad av kritikk. Andre brukere må gjerne være uenige i kritikken som fremsettes, men bør da holde seg til å tilbakevise kritikken gjennom eksempler som viser at kritikken er grunnløs, ikke ved å angripe kritikerene og mistenkeliggjøre deres motiv eller instilling.

Tom L sitt siste innlegg i denne tråden er rapportert av andre brukere til administrator som upassende, men da det allerede var innkommet svar på dette samt at en moderator hadde gått ut og bedt debatantene roe seg ned valgte administrator å ikke gripe inn med noen kraftigere virkemidler.

Nå ønskes det imidlertid at debatantene avstår fra å komme med ytterligere innlegg i denne tråden med mindre de inneholder beklagelser av tidligere utsagn, eller synspunkt og meninger som er mer direkte relatert til trådstarters opprinnelige tema.

Kommer det nye innlegg av den typen man ser i de seneste innleggene ovenfor så vil de bli fjernet.


Mvh
Eirik
-admin
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 17:49
Hmmm ... skjønner ærlig talt ikke at disse gutta, altså Moe og Bratz fortjener den minste lille klage. Moe sier jo selv i VG-artikkelen at NMJ aldri har hatt et bedre år - noensinne - og dette i et år som var preget av finanskrise verden over. Jeg tør nesten påstå at Bratz og Moe på hver sin kant reddet MJ-hobbyen her til lands, de har begge holdt på i nærmere 30år (eller er det kanskje mer?), noe de ikke hadde hatt sjans til om de ikke leverte. Tenk bare på de mange tusen modeller på et meget høyt nivå enmannsbedriften Collector Model har levert oss, og tenk hvilke spesielle og ikke minst særnorske modeller NMJ har fått til! Jeg synes det er enestående, og nøler heller ikke med å rose gutta for det de har gjort - for hobbyen generelt og for oss samlere spesielt.
Heldigvis er hobby fortsatt noe man frivillig driver med her i landet, og har man funnet seg en hobby der man verken liker det som frembys eller prisnivået, så bør man kanskje vurdere et hobbybytte?
Jeg bytter i hvert fall IKKE, verken hobby eller forhandlere! Men jeg er åpen for enda flere ... små og gode ... Approve
Åsmund Arnesen.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 00:18

Mange tru mj er hobby for unger og ikke oss voksne. Men nå jeg forteller folk hvor anvansert der er med digitalstyring og hvor mye det koster.  Og never de som driver på samler på dyre messingmodeller, får folk en oppfatning om at det er en hobby for voksne: og ikke bare for de små barna.

Det er fint med all de norske produsentene som har kommet i de seinere år. Men skal innrøme at jeg fortrekker modeller som er ferdigbygget, selv om jeg har bygget 3 vogner selv.
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 13:55
Først må man se det positivt at MJ i det hele tatt kommer i pressen!
Det kan jo hende at NMJ har snakket om at det finnes rimelige modeller, men at skribenten (Journalister er det vel ikke lengre i avisene...) har valgt å skrive om de dyre modellene?
 
Men siden vi er inne på en slik diskusjon, hva skal til for at hobbyen vår lever videre via den yngre generasjonen og ikke dør ut med oss som er over "lavalderen"?
 
Noen stikkord er kanskje omtale i media, pris og ikke minst at ungene kan bruke dagens teknologi / syssel (les: PC) til MJ? Vet at det er noen ildsjeler som klarer dette, men skulle gjerne gitt en premie til alle som klarte å få en utenforstående fra den yngre generasjonen til å kjøre MJ.
 
NMJ har nå i hvert fall gjort et forsøk. Noen andre som har innspill til tiltak?


Edited by Pelle - 17 februar 2010 at 13:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 14:32

Messer, messer, messer.

For øvrig er det mange som begynner med MJ som voksne, så hobbyen står og faller ikke på at man starter som ung.

Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 15:42
Jeg er et levende bevis på at messer kan tiltrekke folk til og bli med i mj klubber (i mitt tilfelle, tmjk)
Jeg ble medlemm i tmjk i august 09. Jeg hadde ikke gjort noe på mitt mj anlegg på ca 3-4 månder, men da jeg hadde hvert på messen på nidarvoll i april fikk jeg endelig lyste igjen.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 19:18
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Først må man se det positivt at MJ i det hele tatt kommer i pressen!
Det kan jo hende at NMJ har snakket om at det finnes rimelige modeller, men at skribenten (Journalister er det vel ikke lengre i avisene...) har valgt å skrive om de dyre modellene?
 
Men siden vi er inne på en slik diskusjon, hva skal til for at hobbyen vår lever videre via den yngre generasjonen og ikke dør ut med oss som er over "lavalderen"?
 
Noen stikkord er kanskje omtale i media, pris og ikke minst at ungene kan bruke dagens teknologi / syssel (les: PC) til MJ? Vet at det er noen ildsjeler som klarer dette, men skulle gjerne gitt en premie til alle som klarte å få en utenforstående fra den yngre generasjonen til å kjøre MJ.
 
NMJ har nå i hvert fall gjort et forsøk. Noen andre som har innspill til tiltak?
Jeg har inntrykk av at enkelte mj-klubber legger lista litt høyt når det gjelder bygging/detaljering av klubbanlegg. Juniorene burde kansje få bygge på et eget anlegg sammen med noen mer erfarne byggere. Ikke mye spennende å se mens andre bygger!
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.