MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt uklart om normer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt uklart om normer

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt uklart om normer
    Posted: 11 januar 2010 at 22:07
Jeg er litt usikker på hvilke modulkassenormer som Fremo Norge anbefaler å følge, så hvis noen kompetente kan oppklare dette, ville det vært fint.
På Fremo Norge sine nettsider er det angitt kun ett endestykke: http://www.fremo-norge.org/normer/endestykker som benevnes B88/B96. Jeg antar at 88 og 96 referer til årstall normene ble fastlagt, og at B betegner hovedfasongen. B angir tydeligvis profiler med skrått landskap. På nettsiden angis siste versjon som B02. (2002?). Tegningen som er angitt, er imidlertid hentet fra Fremos normsett "Fremo87" (http://www.fremo-net.eu/uploads/media/94281_FREMO87_9d.pdf) som jeg antar er noe annerledes (finere?) enn "Fremo H0 Europa" (http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3_02.pdf)? Dette siste settet har to skråmodulnormer, den kjente B96 og en nyere variant B09. Denne siste er nesten identisk (men ikke helt) med B02-normen fra Fremo87. Det er kanskje på grunn av denne nesten likheten at man på Fremo Norges nettsider har hentet tegningen fra Fremo87-settet fordi jeg trodde egentlig at man fulgte Fremo H0? De norske normene sier at man følger Fremo versjon 2.0, mens altså tysk Fremo opperer med betegnelsene H0 eller 87 (pluss noen flere som er uaktuelle i denne diskusjonen).

Mitt hovedspørsmål er egentlig om Fremo Norge føler Fremo H0 eller Fremo87?
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 10:53
93 visninger på 3 dager, intet svar. Jeg går ut fra at styret i Fremo Norge vet hva slags Fremo-normer man har lagt til grunn for den nasjonale varianten?
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 17:13
Originally posted by ses ses wrote:

93 visninger på 3 dager, intet svar. Jeg går ut fra at styret i Fremo Norge vet hva slags Fremo-normer man har lagt til grunn for den nasjonale varianten?
Du vet Svein, det hender man er hjemmefra noen dager av gangen Wink
 
Det finnes et utall varianter av endestykker i FREMO, det ble satt opp en liste på FREMO-Intern for et års tid siden og den viste atskillige titalls varianter. Størstedelen av disse er ikke i bruk, og noen har vel aldri vært brukt, bare planlagt Confused.
 
Det vanligste er B (for Berg) varianten, opprinnelig B88, siden B96, B99, B02 og nå B09 (som jeg ikke var klar over før jeg begynte å finkikke på tegningene in den "nye" tyske normen. Tallene angir som du indikerer årstallet for kreasjonen av endestykket. Det har vært bare små endringer underveis, den største er vel med B02. Da ble vinkelen på fyllingen endret og gjort noe slakere i henhold til 1:1 normene. Forskjellene til B09 er vel egentlig noen små forskyvninger i horisontalplanet, men jeg er usikker på hva hensikten er.
Det har forøvrig fantes både A og C profiler, i tillegg til de eksisterende E og F profilene Big smile.
 
Da vi satte opp den norske FREMO-normen (opprinnelig 2001, revidert sist 2007) så var det B96 (evt. B88) som gjaldt. Det er denne som har blitt brukt mest. I praksis er det liten forskjell på profilene, og med mindre man skjærer ut endestykkene selv så tar vel de fleste det de får. Jeg kan ikke huske at det har blitt spesifisert noe spesielt endestykke i sammenheng med modulbyggesettene annet enn "B". Det burde det kanskje værtConfused.
 
Nå er det vel gjerne slik at det er til enhver tid den siste som gjelder... Men alle gamle varianter er fortsatt brukbare. Når det gjelder FREMO87 så er det en norm som kun har vært brukt i mindre grad her i Norge (hovedsaklig av Skårerbanen tror jeg). Denne er vel nå mer eller mindre innbakt i den "nye" tyske normen.
 
Vi har her i Norge i hovedsak innrettet oss etter H0 Europa normen som er den dominerende i FREMO. Dermed også de endestykkene som er angitt ovenfor.
 
Jeg håper dette gir noe svar på dine spørsmål. Vi har ikke så langt oppdatert den Norske normen etter de endringene som har skjedd mht. endestykker.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 14 januar 2010 at 17:20
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 09:25
Takk for fyldestgjørende svar.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.