MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo for ''begynner''
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo for ''begynner''

 Post Reply Post Reply
Author
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo for ''begynner''
    Posted: 11 januar 2010 at 19:10
Hei.

Hvis man vil ""begynne"" med at bygge FREMO, og man f.eks har utset seg en station som start, stationen er ca. 600 - 650 meter i virkeligheten. Hvis man så bygger med moduler på 1.20 meter. Hvordan er det så lige, med fremo og ""virkeligheten""..?? Skal man så bruke 5 moduler til denne her station, eller kan man godt korte det ned til f.eks 3 moduler..??


Jeg er nemlig ikke helt sikker på om det er den vei jeg skal gå, med fremo eller... Confused


Mvh
Jacobsen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 19:35
Skal du bygge etter FREMO-standarden så spiller det ingen rolle hvor lange seksjonene dine er, men det vanligste er nok mellom 90 og 120cm. Bare stasjonen har FREMO-endestykke(r) og sporet går vinkelrett midt på disse endestykkene, så kan du gjøre (nesten) hva du vil. Skal det være noe "vits" å bygge etter Fremo-standarden bør du være interessert i trafikkspill samt å være villig til å ta stasjonen din med på treff i ny og ne. Ellers er det på en måte ikke noe stort poeng å bygge etter denne standarden. Fremo er like mye et sosialt nettverk hvor man møter likesinnede som bygger og kjører modelljernbane av høy kvalitet forbilderiktig, som en modulstandard.


Edited by Mr Bridger - 11 januar 2010 at 19:38
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 19:47
I FREMO-sammenheng vil begge deler kunne fungere. Det viktigste er at du har vært med på noen FREMO-treff før du starter prosjektet ditt. Det er mye som blir veldig mye lettere å vurdere når du har sett hvordan andre stasjonsmoduler fungerer i praksis.

Ikke gjør som meg, som begynte å bygge en stasjonsmodul før jeg hadde vært på FREMO-treff. Heldigvis kom jeg ikke så mye lenger i byggingen enn til modulkassene, som etter noen år i kjelleren endte slik i høst:


Truls Slevigen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 20:29
Hvorfor brenne opp?? Hvis det var bare kassene du hadde laget, kunne de kanskje vært brukt av noen andre?
Svein S
Back to Top
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 20:43
Okay, jeg skjønner ""tegningen"". 

Så er det jo bare at prøve at komme seg på sådan noen tref. Men hvor finner jeg ut av når og ikke minst hvor der er tref..??Big smile


Mvh
Jacobsen
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 21:19
Det skal være FREMO-Treff i Arendal fra 12-14. mars. Dette er det første treffet i året 2010.
Eirik
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 23:26
Originally posted by ses ses wrote:

Hvorfor brenne opp?? Hvis det var bare kassene du hadde laget, kunne de kanskje vært brukt av noen andre?


Å dytte sine egne feilvarer på andre ville ikke være en særlig trivelig ting å gjøre.
Truls Slevigen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.