MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Penser og motorer som ikke virker Roco/Fleischmann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Penser og motorer som ikke virker Roco/Fleischmann

 Post Reply Post Reply
Author
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Penser og motorer som ikke virker Roco/Fleischmann
    Posted: 11 januar 2010 at 10:32
Hei!

Ny fersking i faget her! Smile 

Har tittet igjennom endel på forumet her og det virker på meg som det er mye trivelige og dyktige mennesker her som gir raske tilbakemeldinger. Håper å både lære og kunne bidra nå når jeg setter igang med denne spennende hobbyen. 

Har et 937181 Digitalt Jubileumssett i Skala N (1:160) fra Fleischmann som vi nå driver å utvider en god del og bygger på plate (Jeg og guttungen har en stor og "ambisiøs" plan). Har kjøpt en masse ekstra skinner, penser, slip switcher etc. og motorer. Dette blir helt digitalt og motorstyring over alt er planen.

Videre har vi foreløpig en Roco 10775 vekseldecoder for 8 pensemotorer (må kjøpe flere og dette skal vel gå bra så vidt jeg skjønner adressering og programmeringsdelen?) samt en rekke forskjellige pens motorer. Så vidt jeg har skjønt går alle pensmotorene omhverandre? Det er f.eks. høyre og venstrepensmotorer (942201) som nå er helt like. Jeg har også funnet at det finnes varianter av disse, men som jeg ikke har nr. på akkurat her jeg sitter nå. Men det er en type som kommer med noen av pensene (double slip switch og treveispenser) Skjønner at de har gått vekk fra å selge penser med motorer nå, men har fått tak i noen som fremdeles hadde disse. Disse motorene er litt "større", dvs buen over coilen er ganske stor på disse. På 942201 er denne litt mindre. Også har jeg en tredje som nesten er helt flat. Videre har jeg motorer til avkobler skinner og disse er spesielle og forskjellige fra de andre da "vandringen" er noe kortere og de går bare en vei ser det ut som (har ikke testet disse enda). 

Ok, så nå vet dere litt hva jeg har å jobbe med, så problemet mitt:
Flere av pensene jeg har testet så langt virker helt fint (så jeg tror jeg har skjønt hvordan jeg skal koble de, sort i midten, rett frem på den ene siden og sving ut på den andre siden (brune ledninger). Dekoderen er koblet til samme ledning som skinnene, har laget en liten kobling med sukkerbitter). Men jeg har noen penser/motorer som ikke virker noe særlig godt. Altså de greier ikke å "slå over" pensen. Noen ganger går det fint i den ene retningen og andre ganger ikke i det hele tatt. Det virker som pens motoren er akkurat litt for svak i noen tilfeller. Double slip switch pensene ser ut til å være det største problemet, jeg går ut i fra at dette er fordi disse er litt "tyngre å dra over" en de andre pensene. Men disse kom med motorer, så den burde jo være laget sterk nok? Jeg tester uten å kjøre noen lok. 

Jeg har sjekket alle pensene for lett styring uten motor med fingeren, jeg har prøvd motorene uten å ha de på pensen for å se at de virker, og det gjør de. Videre har jeg også prøvd forskjellige motorer på forskjellige penser, har også prøvd motorene på begge sider (der det er mulig og opp-ned) problemet er at det er mer eller mindre tilfeldig når det virker og ikke virker med de forskjellige motorene og pensene jeg har. Men de som virker virker hele tiden.

Jeg legger også merke til at når jeg har prøvd en motor som ikke slår over noen ganger så blir den "svakere" om jeg venter litt så "får den igjen krafte". Er dette en beskyttelses mekanisme mot overoppheting/brenning i motoren som slår til?

Er det jeg som gjør noe galt? er det et generelt problem med disse motorene, at noen rett og slett er dårlige? Eller er det for lite spenning/strøm som kommer til motorene. Jeg har en liten mistanke om at dekoderen min gir litt lite strøm til motorene, slik at det akkurat ikke er nok "futt" til å få dem til å gå over. Går det an på noen måte å justere dette i decoderen? Dette er vel det største håpet mitt at det er noe her som kan løse dette. Er det en dårlig dekoder? Eventuelt så lurer jeg på om en booster vil kunne løse problemet, men så langt jeg har greid å lese meg til skulle ikke dette ha noe å si for pensmotorer, kun hvor mange lok man kan kjøre på en gang?

Dette er ganske frustrerende, vi var godt i gang med å legge skinner og frese plass til motorene (legger de opp-ned for skjuling og bedre plass). Så begynte vi å teste litt før vi gjør ting permanent og dermed så får vi disse problemene. Har sittet og testet div kombinasjoner og studert pensers og motorer mekanikk i hele helgen uten å finne ut av dette. 

Jeg vurderer nå også å frese sporet til pensmotorene tvers igjennom plata og lage åpningen litt romslig slik at pensmotorene kan taes av fra undersiden i tilfelle problemer senere. Er det andre som gjør slikt? Er det generelt en god ide?

Oppsummering: Er det noen måte å få litt mer futt i disse pensmotorene? Har jeg feil dekoder, eller er feilprosenten relativt høy i disse motorene slik at jeg rett å slett må bytte de som ikke virker bra nok, eller er pensene jeg sliter med for dårlige?

Ja det var mange spørsmål på en gang og jeg håper dere kan bære av med meg og at noen her har tilsvarende erfaringer og en løsning på utfordringen. 

På forhånd tusen takk for hjelpen!  Smile
Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 12:42
Dersom digitalsystemet ditt er tilpasset N-skala, så har noen produsenter lavere effektivverdi på digitalstrømmen (f.eks. Uhlenbrock´s Intellibox m. fl.).
Se instruksjonsboken om dette er en parameter som kan justeres på Roco?
Det gjør at dekoderen har lavere tilførselsspenning når den forsynes utelukkende med strøm fra sporet. Da kan det være aktuelt å legge opp en separat spenningsforsyning til vekseldekoderene med høyere spenning. De fleste dekodere har slik mulighet. Igjen sjekk instruksjonsboken.
Du kan da sikkert klare deg med en vanlig trafo til dette og trenger nødvendigvis ikke kjøpe ekstra booster.
 
De andre "problemet" du erfarer at vekselmotorene virker dårligere når du har prøvd noen ganger, skyldes nok at magnetspolen da er blitt oppvarmet? Kobbertråden har større motstand når temperaturen øker og det går derved mindre strøm som gir lavere magnetisk kraft i pensmotoren.
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 13:29
Hei Kjell og takk for raskt svar! Smile

Ja systemet er n-skala Fleischmann og jeg bruker strømforsyning og DCC som fulgte med settet. 

Har pratet med NMJ nettopp og de virker litt usikre på problemstillingen min, men anbefaler at jeg skaffer en kraftigere strømforsyning (10725):

Jeg mener jeg så en slik hos VMJI, og skal stikke innom der i kveld å prøve det. 

Jeg har lest instruksjonsboken til DCC"n og Multimausen uten å finne noe måte å justere effektverdien på, men skal sjekke igjen, tenker på om det er noe slik CV e.l. et sted i veksler dekoderen? 

Når det gjelder veksler decoderen fra Roco (10775) så har jeg studert denne og instruksjonene grundig uten å finne noe måte å justere effekten eller koble til ekstra strøm. Denne har en tilkobling til strøm/signal med tre poler J - K, jeg har koblet til J og K, vet ikke hva "-" er til? Skjønner da heller ikke hvordan jeg skal kunne koble til egen strømforsyning? Kanskje det er noe triks her noen vet om? Har googelt endel uten å finne noe...

Tenker du har helt rett i at spolene blir varmet opp og at dette fører til motstand. Virker logisk og passer med mine observasjoner. Fint å få det bekreftet. 

Er åpen for alle forslag vider her, stikker innom VMJI i kveld å er det noe som jeg bør prøve så kan jeg jo få gjort det da...

Syntes det er rart at ingen andre har opplevd dette, i og med at det eneste "showstopper" problemet jeg har møtt på så langt og bruker helt vanlige komponenter anbefalt av butikken. 

Takk igjen for tilbakemeldinger så langt, håper jeg finner ut av dette ila dagen, så vi kan fortsette å legge skinner i stedet for å plundre med dette... 

Til slutt, hva tenker du om ideen med å skjære gjennomgående hull til motorene for å kunne gjøre vedlikehold og bytte fra undersiden uten å måtte "rive opp terrenget" over. Er dette vanlig?

Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 18:16
Det ser ikke ut som om Roco Multimaus (eller sentral) er så avansert at den har mulighet for å justere spenningen som andre mer avanserte system har? - Det er allikevel ingen umulighet at det finnes flere varianter av dette systemet med ulike innstillinger for N-skala og H0? - Det vet jeg ikke.
 
Vanligvis er effektivverdien begrenset til 12 - 14 V for N-skala men kan være opp til 16 V for H0. Derfor er som regel forsterkertrinnet i sentralen og event. boostere begrenset til denne reduserte spenning i "N-modus". Gamle (og billige) boostere er ofte uregulerte og da blir det trafoen som gir spenningsnivået.
Oftest er det en strapping på boosterkortet som må settes til "rett spenning".
Det kan derfor være at en annen trafo vil få sentralen til å gi ut mer spenning (om den er av den uregulerte typen)?
Risikoen for at "noe går galt" når man bruker høyere spenning er kanskje beskjeden? Hyppigste "feil" er at loket "stikker av" for full fart. Årsaken til dette er at dekoderen oppfatter den høye digitalspenning som analog spenning. Dette kan forhindres ved å sette CV29 på loket til en tallverdi som er 1 mindre enn det den har. Således blokkeres analog drift men loket risikerer å være tildels ukontrollerbart.
 
Mht. magnetartikkel-dekoderen så ser jeg at denne også er i "forenklet utgave" uten mulighet for ekstern mating. Den er sikkert derfor beregnet kun for H0?
Du bør derfor få byttet den der du kjøpte den i et annet fabrikat med ekstern mating. Det er bedre enn å heve spenningen med ny trafo dersom du har en annen liggende som du kan bruke?
 
Mht. tilkomst fra undersiden er det sikkert å foretrekke? Der har jeg ingen preferanser.


Edited by Kjell H. - 11 januar 2010 at 18:25
Back to Top
Odd-Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd-Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 22:58
HURRA! I"m back on track!  Wink

Jeg tok med meg problem pensene og etter nok en lang og meget trivelig kveld hos VMJI har vi løst problemet. Han hadde ikke trafo 10775, den jeg hadde sett var en 6811. Dette er for en litt eldre generasjon Fleischmann digital trafo på 45 VA, med to utganger, en på 16,5V 0-2,73A og en på 14V 0-3,2A. 

Men "junior" på NMJ hadde fortalt meg at det skulle gå bra med trafo opp til 19V (mener jeg han sa...) om jeg hadde det liggende. Så derfor var det tut og kjør og prøve. MultiMaus hadde ikke noe problemer med denne spenningen og motorene på slip switchene spratt frem og tilbake som bare det! Big smile
Vi prøvde begge utgangene og det fungerte flott med både 16V og 14V. Litt mer futt i 16V og litt mer stillegående i 14V. Resten av kvelden ble preik som vanlig...

Når jeg nå kom hjem så jeg meldingen din Kjell, så ble jeg litt bekymret, kanskje ikke lokene ville gå som de skulle?? Var bare å få koblet alt sammen opp og prøve. Det gikk som en drøm! Faktisk bedre en før. Jeg har jo ikke skrudd fast alle skinnene eller koblet opp strøm annet en kun på et punkt så, ved tidligere test turer så har loket "lugget" litt når det kom et stykke fra kontakt skinnen. Dette var merkbart bedre nå også!

Både DCC"n fra Fleischmann og Pensdekoderen fra Roco har både kortsluttingsbeskyttelse og overspenningsvern... 

Trafo 10775 er bestilt og 6811 har jeg fått låne inntil den andre kommer. 

Konklusjon: Trafoen på 36 VA som følger med Fleischmann Digital-Startsett 937181 er ikke kraftig nok til å drive pens motorer (hvis de får ørlite gran motstand). Syntes det er litt vel spekulativt å levere et startsett med to penser (som man kan koble motorer til) og som ikke kommer med sprek nok trafo til å drive dem. Har jo også ført til at jeg feilaktig har holdt på å returnere en hel bunsj med motorer. Ellers er det et veldig bra sett!
Har nå testet 7 penser og en avkobler, helt uten problemer.

Tusen takk for hjelpen Kjell og en takk til gutta på NMJ og Jørund på VMJI!! Big smile

Mvh,
Odd-Henrik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.