MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Synsing om NSB
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Synsing om NSB

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Synsing om NSB
    Posted: 01 februar 2005 at 10:49

Starter en ny tråd, men den er en fortsattelse fra BM 69C oppgradering. Er så upraktisk når det ikke er samsvar mellom tittel og innhold.

Privatisering av jernbanen ble nevnt. Når det gjelder private selskap og service, så får man vel den servicen folk er villige til å betale for. Noen velger Ryan, andre velger British Airways.

 

Magne
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 14:20

Angående tittel på tråden: Er dette synsing om Ryan Air eller NSB?

Petter

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 15:18

Hei

Det er en sammenheng mellom Ryanair og NSB, fordi det er så store ulikheter.

Det som er den største forskjellen på det norske jernbanemarkedet og luftfartsmarkedet er at jernbanen (i Norge) bare har etterspørrselsgrunnlag for en operatør på de ulike strekningene, den som vinner anbudet får "monopol" i den perioden de har konsesjonen. Dermed blir det ikke noe reelle valgmuligheter for de reisende innen jernbanemarkedet, slik det er innen luftfartssektoren.

Dette fører til at den aktuelle operatøren ikke har noe kortsiktig press på seg fra konkurrenter. I luftfartsmarkedet er det rom for ulike aktører som tilbyr ulike tjenester; Ryanair med lav pris, men ingen service, og British eller SAS for den del, med dyrere pris, men mer service og fleksibilitet. Kunden kan velge mellom ulike operatører på samme strekninger, ut ifra egne behov, dette skaper press på operatørene til å stadig forbedre seg. Dersom du velger tog er det bare ett alternativ på en spesifikk strekning, take it or leave it. Dette forholdet forandrer seg ikke med konkurranseutsetting for jernbanesektoren.

Jeg tror derfor at å konkurranseutsette jernbanen i Norge ikke nødvendigvis vil gi like gunstige effekter for kundene som frislippet av luftfartsmarkedet. Det blir ikke kundene som avgjør hvilke operatør de til enhver tid foretrekker, dette valget har staten foretatt på forhånd gjennom å bevilge konsesjon til den operatøren som vinner anbudet, ut fra de kriteriene Staten fastlegger. For Staten er fordelen at de kanskje kan tjene på dette gjennom reduserte subsidieutgifter, men det er ingenting som tilsier at konkurranseutsetting vil gi større valgmuligheter og fleksibilitet for kundene. 

Likevel, forholdene er langt fra optimale for jernbanen i Norge slik NSB blir styrt i dag, så det er nødvendig at noe blir gjort. Spørsmålet er bare om man kan ta blåkopi av løsningene innen luftfartsmarkedet og tro at det vil fungere like bra på jernbanen, eller om man bør tenke ut egne løsninger, og om Norge som nasjon ønsker en billigjernbane med størst mulig profitt for eierne, eller en jernbane som er samfunnsøkonomisk gunstig for hele folket på lang sikt.

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2005 at 00:51

Siden denne tråden er åpnet flytter jeg med et innlegg fra Tom Rosenblad i 69-tråden jeg :

Quote
Hei!

Det skulle bare mangle at ikke NSB skulle servere litt mat til sine reisende i dette tilfelle. Som SAS-mann har jeg sett dette hundreis av ganger.

NSB ødela for meg den dagen det ble umulig å bestille plassbiletter på togene på Vestfoldbanen. Jeg er i en situasjon (ufør) der jeg ikke kan risikere å stå fra Tønsberg til Oslo. Når det ble umulig å kjøpe biletter på stasjonen sa det helt stopp!

Å sammenligne NSB og Ryanair var vel noe drøyt. Jeg har reist mye med Ryanair, og jeg påstår (etter personlig erfaring) at de er meget bra! Jeg flyr fra Torp til Stansted (London) for Kr.1:-, en prisklasse som NSB ikke kan konkurere med!

MVH, Tom

Med de prisene SAS har operert med burde de absolutt ha råd til litt ekstra mat ja

Når det gjelder NSB og billettbestilling tror jeg ikke du har noe vanskeligere for å bestille en billett via nettet, enn du har for å bruke dette forumet f.eks.?
Og det er da fullt mulig og reservere plass på nsb"s "komfort" avdeling så du slipper og stå.......
Forøvrig er det fire plasser forran i "komfortvogna" ved konduktørens informasjonsplass på 70-sett som er merket med "reservert eldre og uføre". Også dette noe nytt de senere år, i likhet med reserverte plasser for reisende med barnevogn.......

Jeg har og reist flere ganger med Ryanair, og skal reise med dem igjen om 14 dager på vei til Nürnbergmessen, og har ikke noe å utsette på selve transporten jeg har vært ute for der og.... Poenget var bare det at de gjør nettopp en ting.... transporterer deg fra A til B..... skjer det noe uforutsett som gjør at du ikke kommer deg videre e.l. så er nok svaret bare "sorry". Tror ikke du får dem til å dekke videretransport med taxi e.l.

Eirik

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2005 at 10:07

Vanskelig å hoppe på Ryan i siste liten, ja   Kommer du etter oppsatt stengetid for innsjekking, blir du konsekvent avvist - selv om det ennå er mange minutter til flyet letter ...

 

Ellers synes jeg det sees litt snevert på begrepet "konkurranse" når det gjelder togtransport. Det skal på død og liv innføres flere operatører for å få til konkurranse, mens den reelle konkurransen jo er mot andre transportformer ...

 

Det har mye med holdninger i besluttende organer å gjøre. Eksempel:

- det uttrykkes undring over den positive økningen på Østfoldbanen med årsak i bedre servicetilbud. Ja, for en har jo hele tiden ment at nedskjæring er beste medisin for å bedre lønnsomheten

Bjørn Egil
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2005 at 14:30
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det har mye med holdninger i besluttende organer å gjøre. Eksempel:

- det uttrykkes undring over den positive økningen på Østfoldbanen med årsak i bedre servicetilbud. Ja, for en har jo hele tiden ment at nedskjæring er beste medisin for å bedre lønnsomheten

Jeg får dessverre ikke reist så mye for tiden, men har tatt toget noen få ganger de siste månedene.

Jeg tror at årsaken til økningen på servicenivået på Østfoldbanen har mest med at vi har fått nytt godt materiell (BM73B) som jeg synes er mere komfortable enn f.eks. BM70 - og at det når går langt flere avganger. Dessuten er stillekupeene virkelig fint for de av oss som trenger ro for å ha en behagelig reise.

Men det er jo ikke samme nivå på servering som før. Ikke det samme med automat som med trillevogn, selv om jeg aldri har vært storbruker av dette. (Tar med meg matpakke - noe svenskene visstnok ikke er vant til - var en diskusjon om dette på Postvogna)

Servicen har også noe med holdningene til personalet å gjøre, f.eks konduktøren jeg så som var behjelpelig med veksling og hjelpe en som hadde problemer med automaten....

Men rett før jul opplevde jeg også problemene med bussing, manglende informasjon (NSB eller jernbaneverket?), Linx som ikke ville ta med oss som skulle av i Halden. Tog som kjørte tomt forbi (for å komme i rute?) oss som var busset til Moss. Vi kunne ha slappet mere av på Oslo S og ventet, men, men.....

For meg ble dette en slitsom opplevelse (og pga av kronisk sykdom har jeg ikke mye å gå på fra før)

... men stort sett er jo også regulariteten bedre. Det drar folk til toget.

Når det gjelder Østfold, leste jeg at også ekspressbussene øker, E6 har jo nådd bristepunktet sør for firefelt, og det har vært mange ulykker. Spennende å se hva som skjer når det blir firefelt hele veien.

Og et hjertesukk - hvorfor kan ikke samferdselspolitikerne si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler: både vei og dobbeltspor (utbygd for langt høyrere hastigheter enn idag).

Jeg tar gjerne toget igjen, bare så det er sagt.

Hilsen Knut på Tur

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.