MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tømmeropplasting på 60-tallet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tømmeropplasting på 60-tallet

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tømmeropplasting på 60-tallet
    Posted: 06 januar 2010 at 00:53
Dette er et lite bilde av Lia sidespor på GFB. Tømmer blir fraktet hit fra de omliggende skogområdene, og blir fraktet videre med jernbanen. Her blir det også fra tid til annen lastet opp trevirke fra et lite sagbruk som ligger like i nærheten, men som ikke har skikkelig veiforbindelse ennå.

Her kommer så en utfordring til de av forumets deltakere som har kunnskap om hvordan slikt lasting/lossing ble gjort for over 40 år siden. Jeg trenger litt info/bilder som viser hva jeg trenger av infrastruktur rundt dette sidesporet slik det ville vært rundt 1965. Jeg ser for meg at man måtte ha en liten kran av et eller annet slag her, og en rampe ved siden av sporet. Kanskje en liten bu av et eller annet slag slik at arbeiderne hadde noe å søke ly i?

Er det noen som vet om tilsvarende sidespor med lignende trafikk?



Edited by Mr Bridger - 06 januar 2010 at 00:57
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 09:42
AT
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 13:32
Ja, mange takk. Linken kunne fortelle meg at kraner på lastebilene ikke ble vanlig før mot slutten av 60-tallet, og jeg kan således forsvare en liten kran ved sidesporet. En rampe ved siden av sporet må nok også på plass. Lasting av jernbanevognene ville anteligvis bli utført av to menn som kommer med tømmerbilen - uten innblanding av jernbanepersonell. Det er derfor lite trolig at det ville bli satt opp noe leskur på plassen. Mulig en kran nogenlunde lik den på bildet under kan være aktuell?


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 14:25
Ved intervju med en tidligere tømmerkjører i Hakadal fortalte han meg:
 
-Tømmerbilene hadde tømmeret surret fast på planet med kjetting, som kunne løses ut med en spesiell lås (bjørneklo et-eller-annet???).
-Når de skulle losse ved Hakadal stasjon, lå det en liten trerampe på bakken som kunne flyttes rundt. Denne var ganske liten og smal, slik at for- og bakhjulet på den ene siden av bilen ble lettet opp fra bakken. Så var det bare å løse ut låsen på kjettingen og ikke stå i veien, for alt tømmeret raste dermed ut til siden. Selve tømmerplassen ligger som en lasteplattform ved sidesporet.
-Tømmeret ble alltid losset så det lå riktig i forhold til lessing på jernbanevognene dvs. med lengderetningen på sporet. Lossemetoden gjorde at det ble fort fult på tomta, da det ikke fantes kran som kunne stable tømmeret i høyden. Dette var nok heller ikke ønskelig mht. videre lessing. Å jobbe med høye tømmerstabler uten kran er farlig! Det var forutsatt at det skulle gå daglige tømmertog i høysesongen.
-Ved lessing på tømmervognene ble tømmeret veltet oppi vognene fra lasteplattformen vha. en liten trerampe som kraget litt ut over kanten og innover vognen.
 
Ved inspeksjon av en lignende tømmerlasteplass i Østerdalen for mange år siden, fantes det rester etter en tilsvarende lettbygd lasteplattform i treverk.
Jeg tror det skulle ganske stor trafikk til at de fikk innvilget en kran, så lasteplattformer var nok mye mer vanlig inntil slutten av 60-tallet.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 14:39

Jeg er litt undrende over at slike kraner ikke ble særlig utbredt før på slutten av 1960-tallet. Hvis begrunnelsen på lav utbredelse er økonomi (og volum), kan man jo i MJ bare vedta at det stedet man vil bygge hadde tilstrekkelig volum og/eller økonomi til at det var forsvarlig.


Det var satt opp en rekke enkle kraner med løpekatt av den typen som vel er modellert på Mo stasjon til SV. De fleste av de ble tatt ned på 80/90-tallet, hvilket vel tyder på at de må ha kommet opp før 1970? Jeg skal lete litt etter slike kraner i billedsamlingen min over 70-talls foto ved anledning.

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 14:50
Kjempeflott hvis du kunne finne noen bilder Svein! Jeg synes også det er rart om slike kraner ble satt opp i noe særlig antall etter 1970. Da måtte det isåfall være snakk om store volum i og med at de fleste lastebiler etterhvert fikk påmontert egne kraner i samme tidsrom.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 15:21
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg er litt undrende over at slike kraner ikke ble særlig utbredt før på slutten av 1960-tallet. Hvis begrunnelsen på lav utbredelse er økonomi (og volum), kan man jo i MJ bare vedta at det stedet man vil bygge hadde tilstrekkelig volum og/eller økonomi til at det var forsvarlig.


Det var satt opp en rekke enkle kraner med løpekatt av den typen som vel er modellert på Mo stasjon til SV. De fleste av de ble tatt ned på 80/90-tallet, hvilket vel tyder på at de må ha kommet opp før 1970? Jeg skal lete litt etter slike kraner i billedsamlingen min over 70-talls foto ved anledning.

 
I NSB tekniske meddelser fra slutten av 50-tallet (mener jeg å huske), står det en oversikt over store tømmerkraner som har blitt satt opp og som er planlagt. Jeg skal se i arkivet i kveld om jeg kan finne noe mer eksakt.
Jeg husker i hvertfall at jeg ble forundret når jeg leste artikkelen over hvor få slike kraner som fantes.
 
Forøvrig var linken lenger opp til oppgaven om tømmertransport veldig lærerik. 


Edited by Asgeir - 06 januar 2010 at 15:25
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 16:13
Kanskje utbredelsen skjedde i løpet av 1960-årene da.
Svein S
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 19:37

sitat SES;

"Jeg er litt undrende over at slike kraner ikke ble særlig utbredt før på slutten av 1960-tallet. Hvis begrunnelsen på lav utbredelse er økonomi (og volum), kan man jo i MJ bare vedta at det stedet man vil bygge hadde tilstrekkelig volum og/eller økonomi til at det var forsvarlig. "
 
Ja, kvifor ikkje. Kansje var Lia sidespr på GFB tidleg ute med kran. Krana kan og vera av eldre dato, nedmontert og flytta til Lia. Ein har alltid tidleg brukarar av utstyr. Motsett har ein dei som er seint ute. Kjøper kran i perioden der lastebilkranar overtek lastinga.
 
Eg trur du kan ha både kran, og itillegg ha ein lenger rampe som viser manuell opplasting. Tidsriktige snutebilar i rette fargar . Klipp og lim element, men la det sjå ut som på 60 talet.
AT
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 20:59
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Jeg er litt undrende over at slike kraner ikke ble særlig utbredt før på slutten av 1960-tallet. Hvis begrunnelsen på lav utbredelse er økonomi (og volum), kan man jo i MJ bare vedta at det stedet man vil bygge hadde tilstrekkelig volum og/eller økonomi til at det var forsvarlig.


Det var satt opp en rekke enkle kraner med løpekatt av den typen som vel er modellert på Mo stasjon til SV. De fleste av de ble tatt ned på 80/90-tallet, hvilket vel tyder på at de må ha kommet opp før 1970? Jeg skal lete litt etter slike kraner i billedsamlingen min over 70-talls foto ved anledning.

 
I NSB tekniske meddelser fra slutten av 50-tallet (mener jeg å huske), står det en oversikt over store tømmerkraner som har blitt satt opp og som er planlagt. Jeg skal se i arkivet i kveld om jeg kan finne noe mer eksakt.
Jeg husker i hvertfall at jeg ble forundret når jeg leste artikkelen over hvor få slike kraner som fantes.
 
Forøvrig var linken lenger opp til oppgaven om tømmertransport veldig lærerik. 
 
Jeg fant jeg fant:
NSB Tekniske meddelser nr. 1 1957 har en artikkel om "bokk-kran" satt opp i tilknyttning til stasjoner. Pr. 1 januar 1957 finnes det 32 stk med kapasitet 10, 12, 15 eller 20 tonn, flesteparten er montert i tidsrommet 1954-56. Alle på såkalte samlestasjoner, hvor de fleste er på hovedlinjer. De på sidebaner er: Åbogen, Fagernes, Krøderen og Notodden.
 
Enkelte stasjoner er utstyrt med mer mobile lasteapperater som kan flyttes etter som behovet melder seg (ikke noe mer definert i artikkelen). Forøvrig refereres det til en artikkel i NSB Tekniske meddelser nr. 2 1955 s.45-50: illustrert oversikt over de tekniske hjelpemidler som er tatt i bruk ved NSB for lasting og lossing av tømmer og trelast (jeg har ikke dette, men kopi kan sikkert besilles fra Jbm).
 
Det står ikke noe om fremtidige/planlagte kraner, men det ble montert flere. Imidlertid kan jeg ikke huske å ha sett noen utenfor et stasjonsområde dvs. i forbindelse med et frittliggende eller privat sidespor, men alt er mulig (i hvertfall i MJ-verden). Som regel er virkligheten sprøere enn det man tror :-)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 21:04
Et alternativ til de litt store traverskranene som var vanlig på mange stasjoner, er de litt mindre og enklere derrikkranene. Det vil kanskje være en mer foruftig størrelse som kran på Lia? Dette er en variant fra Faller:

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 21:28
Gå inn på jernbanemuseets fotosamling http://asp06.bibits.no/jbv/ og se på bilde 018077 og 016037.
Søk også på "tømmer", da kommer det opp litt av hvert. Prøv også opplasting og last.


Edited by Steinar Snøtun - 06 januar 2010 at 21:36
Steinar
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 21:35
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Et alternativ til de litt store traverskranene som var vanlig på mange stasjoner, er de litt mindre og enklere derrikkranene. Det vil kanskje være en mer foruftig størrelse som kran på Lia? 

 
Var i høst med på en tur til NSB"s gamle og forlengst nedlagte plattform-kant-steinbrudd ved Grua på Gjøvikbanen. Det sto fortsatt igjen ferdig uthuggede plattform-kant-steiner og disse er mye større enn jeg trodde. Her fantes også rester etter en slik derrikkran (heter de virkelig det?).
 
ScanTrain solgte for mange år siden noen fine byggesett av slike, men jeg tror disse kom fra en produsent i England. Finnes sikkert mange spennende alternativer på dette internettet.
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 21:42
Jeg husker fra Sande at mye av tømmeret kom i hele bunter som ble løftet over på tømmerbiler, med ei kran.  Ble ofte stående å se på dette på vei fra skolen.   Noe tømmer ble etterhvert håndtert med en frontløftetraktor.  Såvidt jeg husker kom dette ikke i ferdige bunter, men det kan være at dette kun ble gjort for å øke kapasiteten på lossingen.  Vil anta at tømmerbiler med kran og tømmerklo kom i første halvel av 70 årene.  Så langt jeg husker ble krana og sporene fjernet midt på 80 tallet, sammen med godshuset, og området ble bebygget.  Uheldigvis tok jeg ikke bilder av dette den gangenCry!
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 22:33
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

....Her fantes også rester etter en slik derrikkran (heter de virkelig det?).


Derrik (eller Derrick) kran er definert som en litt annen type kran.
Ref. http://de.wikipedia.org/wiki/Derrickkran
Bjørn Egil
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 22:46
Jeg har funnet en del dokumentasjon på tømmertransport og tømmerkraner. Planen er at det skal bli en artikkel i MJ-bladet av det.

De første bukkranene ble levert i 1954. Disse kunne løfte 15 tonn. I 1955 var det levert eller under levering slike kraner til 16 stasjoner.  I 1960 var det kommet på plass enda flere. Bildet under fra Jernbanemuseet viser en av disse 15-tonns kranene på Atna i 1963. Disse kranene ble først levert uten takoverbygg, men det ser ut som det ganske raskt kom på plass på de fleste (alle?).






Truls Slevigen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 23:04
Hola Tore!
 
Er det ikke et bilde av en enkel tommerkran/traverskran fra en eller annen stasjon/lastespor pa Arendalbanen i boka "Togbytte pa Nelaug"¿


Edited by jevistad - 06 januar 2010 at 23:08
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 23:24
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Er det ikke et bilde av en enkel tommerkran/traverskran fra en eller annen stasjon/lastespor pa Arendalbanen i boka "Togbytte pa Nelaug"¿
Joda, og Tore og jeg har vært på befaring for et drøyt år siden Tongue.
 
Haugsjå stoppested fikk en ganske stor tømmerkran i 1965, av en spesiell kostruksjon som hadde lagerplass for tømmeret under krana. det ble sendt 60 vognlaster tømmer årlig. Krana hadde stolper i tre, og løpekatt på en lang H-bjelke som strakk seg bakover fra sporet.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 00:34
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 01:16
Blir vel litt "overkill" med en traverskran på dette lille sidesporet.

Mener at det på slike små steder ble brukt et primitivt opplegg med to par lange skrå tømmerstokker, hvilende på et par vertikale, slått ned i bakken. På motsatt side av vogna, et par staker/stolper med trinser på toppen. Og en vinsj med wire som dro tømmeret opp på vogna.

Hvis det passer med landskapsplanene, hvorfor ikke en liten kjerat som fører tømmeret fra en sjø, og opp på vognene.

(Mener å ha sett foto av begge alternativer fra Krøderbanen)
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 09:52
Tror nok at en traverskran kun er aktuell på stasjoner.
Arna har vel sin fremdeles (har sett den i bruk med tømmer).  Hønefoss har sin (ble en periode på tidlig 90-tall brukt til å løfte stålcoiler fra Shimmsvogner over på bil til Høvik Stål på Hensmoen)
 
Denne her er vel kanskje mer aktuell dersom du vil selvbygge:
 
Ellers har jeg lenge ønsket meg til Tremetsrud en egen kranbil til formålet.  Dvs en mer eller mindre avlagt lastebil, f.eks en gammel rusten Scania, med kort ramme der planet er erstattet av en tømmerkran.  Vet jeg at jeg har sett et par slike i tidens løp.
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 10:40
Her er det mye bra info å finne! Smile Jeg ser av linken Steinar postet at det også ble lastet tømmer med håndmakt. Jeg tror allikevel en liten derrikkran (hvis det er det det heter da) med svingog manuell betjening måtte være idéellt for mitt sidespor. Har noen sett en modell av en slik i en litt finere utførelse enn Faller sin som jeg postet bilde av lenger opp, må de gjerne si ifra!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 14:55
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Har noen sett en modell av en slik i en litt finere utførelse enn Faller sin som jeg postet bilde av lenger opp, må de gjerne si ifra!
 
Du er jo omtrent like "anglofil" som undertegnede, og jeg trodde kanskje at du visste om disse allerede. Til tross for at de er i "00" tror jeg ikke den lille skalaforskjellen vil være særlig synlig på ett objekt som en slik kran, og ei heller tror jeg "mj-politiet" kommer og arresterer deg dersom du bruker det på ett H0-anlegg:

 

 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 15:25
Ser man det. Jeg har uansett bestilt inn et par Faller-kraner, så får jeg se hvordan de ser ut. Hvis ikke de er noe tess, ser jo den til Wills bra ut
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2010 at 15:59
Wills og ratio kranene pleier forsvinne fort ut av butikkhyllene har jeg sett, men de er sikkert snart på plass i butikken i Horten en helg du er oppover igjen ToreSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2010 at 01:45

Hei Tore!

Interessant dette her.
 Vi kan studere en DVD jeg har fra Maskinskyddarna med tittelen "Timmerbilar til 1000!" Den presenterer seg med "... en kavalkad av lastutrustningar och timmerbilar åren 1930 - 2005 som du aldrig sett maken til ......."
Tror man bl.a.ser noe fra jernbanemilø også.
En stund siden jeg så den, men garanterer at det er mye herlig nostalgi!
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2010 at 10:04
Her er en annen kran som kanskje kan være interessant?
 
"Fordelen" med denne er at den er funksjonerende og DCC-kompatibel!
Prisen er ca. NOK 1600 i Tyskland.
 
Forøvrig hadde de fleste slike kraner i Norge en løftekapasitet på 10 eller 15 tonn. Kun 2-3 kraner kunne løfte 20 tonn. Kristiansand hadde en slik kran som eneste stasjon på Sørlandsbanen.


Edited by Kjell H. - 09 januar 2010 at 10:12
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.