MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål til bønda i fra nord
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål til bønda i fra nord

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål til bønda i fra nord
    Posted: 02 januar 2010 at 00:20
Jeg vet det finnes en og annen bonde i blant oss, og til dem har jeg noen spørsmål.

Hvor lenge på våren vil en nypløyd åker være bare jord, dvs. uten spirer eller grønt av noe slag?

Og hvor langt er det sånn ca mellom hver plogfure?
Omtrent hvor dype er de?

Har dette endret seg side 30-tallet?

Pekere til gode fargebilder av åkere er også interessant.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 00:48
Nå spør du mye om "Bonding"   
Etter hva jeg kan huske... Siden i fjord våres, så ble det pløyd, Slådda, Harvet og sådd ifra midten av Mai. Så tar det omkring en uke og opptil 4 ukers tid til spirene synes. Det fins ingen nøyaktige mål av såinga... Siden hva såmaskinen gjør er bare å lage en stripe i jorda hvor den peprer ut såkorn og gjødsel i haugesvis. Så spirene kommer helt random opp. Ikke noen mal der for å si det slik.
Håper dette hjalp. Og jeg kan gi det sabla fine bilder til våren om det fortsatt huskes






Edited by Jonas - 02 januar 2010 at 00:49
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 02:29
Man kan jo se på primstaven for å se hvilke datoer man tidligere brukte. Pløying i midten av april. Såing fra begynnelsen av mai. Slåttonn i begynnelsen av juli, kornet i hus innen midten av september. Ut fra dette vil vel da åkeren begynne å bli grønn i midten av mai? Nå for tida er det muligens litt før, vel? Jeg hørte det var snakk om at pløying/såing startet opptil 14 dager tidligere nå enn f.eks på 80-tallet. Men du skal vel tilbake til 30-tallet, og da var det vel hustri ...

Primstavens viktigste datoer for bonden:

16. april 

MAGNUSMESSE. Magnus Erlendsson, jarl på Orkenøyene, drept under strid med sin fetter Håkon Pålsson i år 1115 og opphøyet til helgen i år 1135. Nå kunne man begynne å hakke i jorden. Merket er ett kors og en hakke.

3. mai 

KORSMESSE. (den store) (...) Første sådag og klippedag for sau. Merket er et kors. (Som 20. juli).

15. mai 


HALVORSOK eller Hallvardsmesse. (...). Buskapen skulle finne føde ute. Merket er en kvernstein.

2. juli

SYFTESOK.. St. Svithuns messe, forvansket til "syfte" som betyr å rense. Dermed en påminnelse om nå skulle åkeren renses for ugress. Som været er, skal det bli til Olsok. Nå kunne slåttonna ta til. Merket er en ljå.

14. september


KORSMESSE (den lille), til minne om at det hellige kors ble erobret tilbake fra perserne. Nå skal kornet være i hus. Siste frist for å føre dyrene ned fra setra. Merket er et kors.

21. september


MATEUSSMESSE efter Apostelen Matheus. (...) Nå er det tid for å lauve. Bjørnen samler gress og mose til vinterhiet. Merket er en øks.

29. september

MIKKELSMESSE, erkeengelen Michaels dag(...) Nå skulle avlingen være i hus. Været er slik det bli neste sommer. Merket er en vekt.


Kilde.



Edited by Henning L - 02 januar 2010 at 03:02
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 02:37
Sjekk flickr.com for foto av åker og eng. Søk på egnede ord, jeg tror advanced search>søk på tags er det som vil gi best resultat.

Her er et søk på "åker" som tag.
Her er et søk på en "tag-cluster" med "field-landscape-sky" som tags.

De som har MJ-bladet 4/2009 kan sjekke en mengde andre fotolenker etc, listet opp på side 26 i artikkelen min der.

Klarte ikke holde meg, men måtte besøke vår venn Google og søkte litt etter pløying
... søkte på handbok åker pløying - pløying åker - tradisjonell pløying åker -og fant:

1. Faktaark om pløying! (PDF)

Dessuten kan jeg anbefale:

Enjoy! Om du blir klokere av det vet jeg ikke. De som vil bygge åker og eng og er av typen som gjerne går grundig til verks
kan ha stor glede av å se litt på Skjøtselshåndboka, den sier en masse om hvordan det tradisjonelt har vært gjort.
De som vil ha kjappe svar og bare krafse i overflaten kan bygge etter foto!


Edited by Henning L - 02 januar 2010 at 03:19
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 12:40
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Enjoy! Om du blir klokere av det vet jeg ikke. De som vil bygge åker og eng og er av typen som gjerne går grundig til verks kan ha stor glede av å se litt på Skjøtselshåndboka, den sier en masse om hvordan det tradisjonelt har vært gjort.

De som vil ha kjappe svar og bare krafse i overflaten kan bygge etter foto!


Mange interessante linker, Henning.
Store deler av jernbanen går jo gjennom kulturlandskapet, men jeg har lest lite om hvordan dette landskapet faktisk ser ut. Det har også vært publisert lite om hvordan gjenskape det norske kulturlandskapet i modell.

Jeg har akkurat begynt med landskap på en liten 0-skala seksjon, og føler at jeg egentlig famler i blinde. Forarbeidet har rett og slett vært for dårlig, jeg har ingen klar ide om *hva* jeg egentlig bygger modell av. Litt som om man setter i gang med å bygge en vogn uten å vite om det er en passasjervogn eller godsvogn man skal ende opp med.

Så fortsett med å poste linker til bilder og dokumentasjon av det norske kulturlandskapet! Jeg vet at det finnes ekte bønder i blant oss, del gjerne kunnskapen med oss byfolk!
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 12:47
Hei
 
Pløying starter da jorda har tørket opp etter våren veten alt fra første ukene av april til mai etter som vor du holder til i landet.
 
Etter pløying tar det sirka 2 til 3 uker før du ser noe grønn vekst fra pløya...
 
Bredde på pløya har variert etter størelse på plogg. Heste plog fra 7 til 11 tommer, traktor fra 50 tallet og opp over fra 9 til 16 tomms plogg, dette er frem til i dag.
Dybde på bløye bør være far ca 12 til 16 cm
 
Håpper dette er noe av det du lurer på.
 
 
 
 
 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 15:38
Hei
 
Tråden vert innleia med eit detaljspørsmål om åker og plog. Det med plogen har Roger Andre svara greitt på.
Så rygger du tilbake, ser på modulen i eit større perspektiv og spør om kulturlandskapet.
Bergensbanen går igjennom mange svært ulike kulturlandskap. Frå fjord til fjell. Kulturlandskapa har ulik topografi, arrondering av jordet/bakkar , korleis hus og bygningar og vegar er plasserte iforhold til kvarandre. Likans er det ulik byggestil både på løe og hus alt etter kor ein er langs linja.
Eg trur det er rett å tenkje kulturlandskap før ein tenkjer på åkeren. Plogfura er nok mykje lik uansett kvar ein er.
 
Eit tankekart:
"Flatbygdene austanfor" med leirjord(gråfarge?) Morenejord med rund stein(steinrøyser?). Meir bølgande/mjukare arrondering.
Vestlandet; meir fjell,brattare,mindre teigar, humusjord(brun)Grasproduksjon?. Steinen i jorda(åkeren) kan meir kantete(gjenspeglar fjellet rundt)
Kva gjer ein med steinen? Steingjerde mot naboeigendom. Dyrkingsrøys/evt murt røys.
Tilførslevegen mot teigen?
 
Å skape eit milø rundt teigen:Kun åker eller og ta med nabogrense, hus , vegar osv
 
I området eg bur var det korndyrking  til ca 1950. Dei dyrka korn på den beste og solrikaste jorda på garden. Dette ser ein igjen på eigedomskarta. Difor har dei fleste god jord til korn, mindre god og skrapeteig.
Nede ved elva i dalboten er det f.eks flatare ,men kald og veksten kjem seinare igang. God jord oppi bakkane ,solvendt. Og skrapeteigar opp mot fjell/berg. Bratt
Så kjem Bergenbanen og skjer igjennom alle eigedommane. Banen må halde høgdekoten.
Dette medføre at alle eigedommane har sin eigen planovergang. Itillegg skar rallarvegen ,parallellt med jernbanen gjennom eigedommane og.
Stort sett vart det pløyd i oppoverbakke for å ikkje dra jorda nedover. Treft ein på eit gjerde eller ei anna hindring måtte hesten/traktor stoppa. Dermed vart den øverste delen pløyd på tvers. Dette dreg jorda litt nedover og det opplevast så jorda oppom gjerdet ligg eit lite hakk høgare.
 
Små detaljer, men det skaper eit miljø..kulturlandskap. Forma av omgjevnaden og tida.
 
Du må nok snevre inn kva område modulen din er ifrå, eller kva vil du fortelja.
 
AT
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 16:42
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:


Håpper dette er noe av det du lurer på.



Jepp, dette var klargjørende. Takk!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 16:48
Originally posted by AT AT wrote:


Du må nok snevre inn kva område modulen din er ifrå, eller kva vil du fortelja.

 


Området for denne modulen er så innsnevret som den vel kan bli.
Det dreier seg om et område rundt Solbusøy stasjon på Thamshavnbanen.

Altså Sør-Trøndelag.

Grunnen til at jeg ikke var mer spesifikk var at jeg har masse bilder fra dette området, men ingen med nypløyde åkere. Og har heller ingen mål på plogfurer.

Men for at temaet kanskje skulle kunne bli interessant for flere så luftet jeg også noen helt generelle kommentarer/spørsmål om klulturlandskap.

Bilder og beskrivelser av forskjellige kulturlandskap over hele landet finner jeg interessant. Når en ser forskjellene mellom forskjellige regioner er det lettere å se det som er typisk for ens egen region.

Så jeg synes det er interresant om så mange som mulig poster fine eksempler på norsk kulturlandskap i denne tråden, både i forbilde og modell.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.