MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo flot el. grimt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo flot el. grimt

 Post Reply Post Reply
Author
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo flot el. grimt
    Posted: 31 desember 2009 at 17:28
Hei.

Jeg har begynt at kigge litt rundt på nogle netsider til fremo. Jeg kan dog ikke helt bli enig med med selv om det er flot/rigtig eller noe dårligt/ikke godt.
Det skyldes helt sikkert at man er uviden om dette. Men når tenker på hvad der for meg er et anlegg, er det jo på ""lad os sige"" 2,5 meter x 1,2 meter. 
Et fremo anleg kan jo (selvfølgelig fordi man skal bære det) nesten kun være ca. 1,2 meter lang og så 50/60 centimeter bredt..?? (husker ikke den nøjaktige bredde)

Men jeg tenker her litt på at hvis jeg nu vill bygge en station med en det spor og side spor, Feks. Eidsvoll station eller Alnabru station. Alt dette kan jeg jo ikke have på et modul, men hvordan klare man sig så med sporene i bredden..??

Kom gjerne med litt inspill/forklaringer, for en som ikke veit så mye.. Embarrassed



Mvh
Jacobsen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 18:13
I grunnen er det eneste viktige at du i hver ende av det du bygger har et Fremo-grensesnitt. En "modul" kan bestå av flere seksjoner og teoretisk være enorm! Husk bare på at det gjerne skal fungere sammen med andres moduler i et stort modulanlegg, så det er lurt å holde seg unna de helt grandiose planene!

En bred stasjon kan altså godt bygges, gjerne ved å utvide bredden i en seksjon i hver ende og så f. eks ha 75 cm bredde på selve seksjonen. For stor bredde er neppe bra, da du jo også må nå inn over den uten å strekke deg for mye.
Back to Top
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 18:23
Jeg kan godt se hvad du mener, men det som er mit problem/valg er det at jeg skal til at bygge helt på nyt og spørs er jo så hvad..?? 
Jeg er ""typen"" der gjerne vil have en/to stationer med masse rangering da det er det jeg liger.

D.v.s en station med rangering av gods og så kjøring til en anden station for rangering.. Lyder måske litt ensformig, men det er sådan jeg husker det i min barndom, og det er det jeg gjerne vil bygge op. Om det så skal være på almindelig vis eller på fremo vis, må tiden vise..

Men det er jo måske derfor jeg gjerne vil vite litt mere om fremo.. Smile

Mvh
Jacobsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 04:26
Fremo er en måte å koble din verden til resten av verden på. HVs som skjer inne på din verden er egentlig Fremo-konseptet likegyldig, bare overgangen mellom din verden og resten av verden er utformet i henhold til Fremo-standardene. Grovt sagt er det at modulen er 50 cm bred, og at sporet ligger midt på og 130 cm over gulvet.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.