MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Et av de siste Follumtogene
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et av de siste Follumtogene

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et av de siste Follumtogene
    Posted: 28 desember 2009 at 21:58
Som sikkert flere har fått med seg er godstogene til og fra Norske skog/follum fabrikker nå snart historie. De siste årene har produksjonen gått drastisk ned. Da Hectorrail begynte å stå for trekkraften i disse togene ble det kjørt 6 fullastede tog i uka. høsten 2008 gikk man ned til 5 tog,deretter 4 tog og til slutt gikk man ned til 3 tog i uka. Selv med 3 tog i uka har de sjelden vært fullastet. For litt tilbake regnet Norske skog ut at å flytte transporten over på lastebil ville gi en større flexibilitet og en innsparing på rundt 10 millioner i året. Etter det jeg kjenner til går det aller siste toget i morgen (ingen garanti her). I dag fikk jeg tatt bilde av det nest siste toget...
 
Trekkraften var som vanlig Ex El 15 lok nå med betegnelsen 161, i dag var det 104-5 "Gittes" som stod for trekkraften. Bilde er tatt ved Hølen på Østfoldbanens vestre linje...
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 08:49
ET SKIKKELIG FLOTT BILDE! Jeg hutret og frøs i Drammen i går for å få med meg dette toget, men det kom ikke i rute, heller ikke de neste 20 minuttene. Når tok du dette bildet? Var det i rute da?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 14:13

Takk for det...

Bilde ble tatt like over 13... Toget var bare noen få minutter etter ruta da...
 
Ble et par bilder av det aller siste toget i går.
 
Først ved Haug like nord for Råde.
 
 
Og etter kryssning og forbikjøring i Sarpsborg rakk vi toget mellom Skjeberg og Ingedal.
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 15:30
Flotte bilder, Andreas. Særlig det øverste i posteringen med tre bilder. "Tog i landskap", finere bildemotiv finnes vel ikke. You made my day, her oppi mørtna. Big smile
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Hermann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 12 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hermann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 17:52
Fikk snuppet et bilde mandags morran, da jeg ikke hadde tid til å få med meg aller siste. Tongue
 
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 23:34
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Flotte bilder, Andreas. Særlig det øverste i posteringen med tre bilder. "Tog i landskap", finere bildemotiv finnes vel ikke. You made my day, her oppi mørtna. Big smile
 
Takk for detSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.