MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trafo til Digitrax
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trafo til Digitrax

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trafo til Digitrax
    Posted: 27 desember 2009 at 19:14
Hei,
 
Lurer på hva folket bruker som trafo til Digitrax digitalstyring. Der står at den krever 15 volt likestrøm, dog ikke over 16 volt peak.
 
Jeg har en kjørekontroller fra MRC som yter 16 volt likestrøm. Er det risikabelt å bruke denne?
 
Fortsatt god jul, folkens!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 00:18
Hei Tom, og god jul.
 
Hvilken Digitrax er det? Dersom det er Zephyr så sier bruksanvisningen:

Electrical Rating:

Maximum Input: 2.5 Amps, 15 Volts RMS AC, 50/60HZ, 37.5 VA continuous.

DO NOT exceed 16V RMS AC, 50/60HZ or 22VDC input.

Dvs. at det er opp til 15V vekselspenning, max 16V AC eller 22V DC. Med en kapasitet på 37,5 VA, eller i praksis 2.5A ved 15V. Altså kan du bruke enten AC eller DC, spenningene er rimeligvis forskjellige.

Jeg vill ikke brukt likestrømsutgangen på MRC"en dersom den har puls-mulighet, dette kan forstyrre digitalsignalene ut fra DCC-sentralen. Men om den har en vekselstrømsutgang med riktig spenning så kan den brukes.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 11:00
Hei Halvor,
 
Tusen takk for oppklarende svar ! Tror jeg går til anskaffelse av trafoen som Knuts Maskinservice, (han med bladet Modell og Elektronikk), selger.
 
Er litt usikker på om MRC"en gir puls-strøm på utgangen som har konstant spenning.
 
Men er fortsatt nyskjerrig på hva folket her på forumet, om det er noen, som bruker Digitrax Zephyr, og hva slags trafo de benytter.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 11:09
Dersom du monterer en diode (som tåler litt strøm) i serie med denne MRC-kontrolleren og en elektrolyttkondensator i parallell og så måler spenningen, så ser du om den er egnet.
En slik krets vil også fjerne pulsene ut fra MRCen slik at det blir en "glatt" likestrøm.
Det du bør være klar over, er at "maksimalspenningen" til en sinusformet vekselstrøm er ca. 1.4 ganger høyere en effektivverdien (RMS) som er den spenning som oppgis her. Derfor bør den "glattede" spenningen ut fra MRCen ikke være være > ca. 22.5 VDC og nominelt  rundt 21 VDC.
 
Det er nok en likeretter og glattekondensatorer inne i Digitraxen som ellers vil filtrere bort pulsene fra MRCen, men det viktigste for deg er at spenningen er "passe" - og da må du måle "toppene" på pulsene" som angitt her.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 11:50
Jeg bruker en Roco 10725 til min Zephyr. Den er faktisk også utstyrt med en plugg som passer til inngangen på Zephyren.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 12:36
Hei,
 
Hmm  Roco sin 10725 virker fristende. Den ser jeg gutta på Strømmen har. Og jeg har oppdaget at jeg ikke har kabel til UP 5 , som er en ekstra kontakt knyttet til Loconet utgangen på Zephyr"n. Kan jeg her benytte kabel fra f.eks Clas Ohlson, med en vanlig RJ11 kontakt ?
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2009 at 23:08
Hei
 
Merk at Loconet kabelen er 6 ledere og pluggen er type RJ12. Dette innebærer at RJ11 ikke er rette tingen. Det som Clas Ohlson/Biltema begge har er en modulartang for å lage kabel selv. Skal du lage noen kabler blir dette ofte en rimelig løsning.
For kjøp av kabler etc kontakt f.eks Laar import..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 09:16
Hei igjen,
 
Laar Import er kontaktet, og han har svart at han kan lage kabler til meg. Dermed er det problemet også løst. Laar Import er superraske til å svare!
 
Hva skulle jeg gjort uten venner på forumet Wink
 
Tusen takk alle sammen !
 
Mj-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 13:37
Jeg bruker AC-utgangen på en gammel Fleischmann-trafo som kommer fra et startsett jeg fikk til jul for ca. 25 år siden :) 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 14:51
Hei,
 
"Jeg bruker AC-utgangen på en gammel Fleischmann-trafo som kommer fra et startsett jeg fikk til jul for ca. 25 år siden :)  "
 
He..he... ja, der kan du se; det enkle er ofte ganske greit!
 
Jeg har en gammel Märklin trafo, men den støyer så fælt. Forslaget til Rosenblad tror jeg at jeg går for.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 23:39
Jeg bruker en gammel Märklin 30VA trafo. Bruker den vanlige brune og rød, men har satt ned til ca 14-15 volt ut, da skal det jo bli litt mer strøm A ut, håper jeg.
Fungerer i alle fall greit.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 12:13
Originally posted by TomL TomL wrote:

Forslaget til Rosenblad tror jeg at jeg går for.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
 
 
Det vil du ikke angre på. Pluggen som skal mate Zephyren er jo også genial!Clap
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.