MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - God jul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

God jul

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: God jul
    Posted: 22 desember 2009 at 21:03
Kjære medlemmer i Modelljernbaneforeningen og brukere av vårt forum
 
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg er farfar til en 23 mnd gammel gutt.  Etter å ha tilbrakt en hel ettermiddag på jubileumsmessen i Bergen i oktober, møtte han meg i flere uker med replikken ”kjøe tåg fafa?” på klingende bergensk.   Dessverre har jeg ikke noe anlegg hjemme i Bergen og mesteparten av det rullende materiellet befinner seg i leiligheten i Oslo (jeg pendler).  Da er jo spørsmålet hvordan jeg skal oppfylle guttens innerste ønsker?  Jeg har lenge vurdert om ikke det bør ligge et startsett under treet denne julen, men har etter hvert blitt overbevist at det ikke blir like godt mottatt hos farmor og guttens foreldre.  De mener nok at toget går i stykker lenge før gutten virkelig har glede av det.  Og de har vel muligens rett all den stund at de fleste digitale startsett ikke inneholder særlig robuste modeller; i all fall ikke robuste nok for toåringer som gjerne kaster lekene sine i veggen i ny og ne.  Da blir løsningen en mer stegvis introduksjon til hobbyen.  Det vil si at Brio eller Lego Duplo får gjøre nytten i de nærmeste årene mens farfar får mer tid og plass til å bygge det anlegget han har planlagt i mange år.  Planen må jo da være at gutten får bli med i bygging og kjøring mens han vokser opp.  Dette var måten en kollega av meg ble introdusert til hobbyen i barndommen.  Han har en onkel som har brukt mye tid sammen med nevøen sin i MJ rommet.  Gutten har blitt godt voksen og jeg fikk gleden av å være sammen med ham og onkelen en hel kveld i høst med kjøring av tog i flere skalaer i hage og kjeller.

 

Det gikk en diskusjon på forumet vårt etter FREMO treffet på Gardermoen i oktober der noen hevdet at vi stiller for strenge krav til ungdommen i form av deltageravgifter og krav til modelldetaljer.   FREMO treffene er spesielle og for spesielt interesserte, men på generelt grunnlag vil jeg allikevel si at jeg er enig i at vi som voksenpersoner må ta oss tid til ungdom som ønsker seg inn i hobbyen, og som ikke har den samme økonomien som oss som har holdt på en stund.  Det MJFs mål at flere unge skal få muligheten til grunnopplæring i MJ gjennom lokale klubber i nærheten av der de bor.  MJF satser derfor på å støtte etablering av lokale klubber. Mottoet må bli å la ungene få et tog før dataen tar dem!

 

Gledelig jul og et fredelig nytt år til alle MJ entusiaster.  Jeg håper at flere av dere blir medlemmer i MJF i løpet av 2010 og at vi i styret klarer å sørge for rettidig leveranse av MJ-bladet og sikker drift av dette forumet og de øvrige nettsidene.

 
Morten Jacobsen
Formann MJF 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.