MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Julekalender
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Julekalender

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julekalender
    Posted: 14 desember 2009 at 12:56
Jeg har i noen år lekt med tanken på å lage en liten modelljernbane som julekalender for mine små. Idéen kom før jeg hadde noen små, men nå er de her og årene går, så da må man jo få ut fingeren... Jeg sikter meg altså inn på 2010.
 
Jeg ser for meg H0, norsk materiell, og en anleggsstørrelse på omlag 90*150cm (eller deromkring), altså et relativt moderat anlegg. Tanken er at dette skal tas frem i desember og ryddes vekk ved nyttårstider.
 
Banen skal som nevnt være en kalender, så hver dag fra 1. til 24. desember må det "dukke" opp noe nytt på anlegget, evt ting som er der må begynne å fungere (Lys i butikken, biler som kjører, nisse som bukker osv osv). Et annet alternativ er å slenge på en ny vogn hver dag med en liten gave i, men den tanken har jeg gått litt vekk fra da det er mer enn nok av konseptet "lykken er å få mer ting". Min naive tanke er at noe slikt hadde jeg likt da jeg var liten.
 
Anlegget må selvsagt være vinterkledt med snø og en vintermørk stemning.
 
Er det noen som har lagd noe slikt, eller vet om anlegg av denne typen? Jeg har selvsagt søkt rundt på nettet, men ikke funnet så mye. Dersom noen har innspill og forslag til hendelser, scener osv for et slikt anlegg mottas det med takk.
 
Som dere skjønner vil ikke jernbanedelen være det altoverskyggende her, men for all del en viktig og selvsagt del av anlegget. Jeg har pr. dato ikke noe MJ (men har drømt om det i 20 år), og er således litt i tvil om passende materiell for en slik bane. Bergensbanen (Roco) er aktuell, samtidig som et slikt anlegg kanskje krever mer nostalgisk materiale i form av damplok med passende vogner?
 
 
Magne
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2009 at 23:01
Jeg har selv haft samme ide som du og da min datter spurgte sidste år midt i december  om jeg ville lave er lille julebare til barnebarnet.
Projektet blev dog udsat til i år.
Som pensionist er pengene jo begrænsede, men på en tur mellem kasserne i kælderen fand jeg et lokomotiv (Fleismann) og nogle skinner samt en transformator (Märklin).
Jeg købte 4 ensrettere, som brændte af ved første afprøvning. Afsted igen, denne gang havde jeg fundet nummeret på ensretterne, så de holdt.
Sporet blev monteret på et 30 cm bredt bræt. Der var kun buede skinner, men der blev en bugtet punkt til punkt bane.
På yderste skinne i hver ende blev den ene srinne savet over og der blev sat en ensretter ind mellem de to skinnestykker. Derved opnåede jeg at lokomotivet standsede inden det faldt på gulvet. De to andre ensrettere samt en omskifter blev monteret i en "styreboks", der med en skruetvinge blev sat fast i vindueskarmen, hvor banen kom til at ligge. Når strømmens retning skiftes på omskifteren, kører lokomotivet den anden vej.

Under sporet blev der lagt et hvidt skumlag som sne.

Derefter overlod jeg til min datter at lave snelandskab. Der er kommet huse (sæt med lys købt hos isenkræmmeren), figurer og nogle legotræer m.m.
Det helt store var en åben godsvogn, som nisserne omgående tog plads i.

Barnebarnet er 2 år. Det tog ham under en time at finde ud af at skifte strømmen så toget kørte igen, når det var stoppet ved sporets ende.I vindusekarmen som er ca 2½ m lang står stadig et par potteplanter som toget kører forbi.

Når Alexander har kørt med toget et stykke tid, tager han far eller mor med ind for at hente Brio-toget. Han har en eller anden forståelse af at de to ting hører sammen.

Jeg ved ikke hvor gamle dine børn er, men det er nok vigtigt at de kan komme til at lege med toget på deres egne premisser. Jeg tror at julegods er vigtigere end banens udformning. I hvert fal for mindre børn.
M.v.h. Merete N-P
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.