MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vitrineskap til H0-modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vitrineskap til H0-modeller

 Post Reply Post Reply
Author
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vitrineskap til H0-modeller
    Posted: 09 desember 2009 at 23:57
Etter å ha utvidet parken med lok og vogner over en viss tid, har jeg savnet å kunne se og ta på dem litt oftere.....Tongue
Frem til nå har lok og vogner ligget i sine esker på loftet, og det har vært litt styr for å finne de frem.
Fant etter hvert oppskrift på å kunne lage et vitrineskap selv, da jeg syns de man kjøper ferdig er litt dyreEmbarrassed.
Mitt budsjett ble som følger:
IKEA RIBBA Ramme med børstet aluminiumsramme: kr. 299,-
12x70mm Glattkant furu, ca 9 meter kr. 210,- (23,- pr lm)
1/2 l hvit maling, anbefaler oljemaling kr. 149,-
Totalt: kr 658,-.
 
Spiker og lim hadde jeg fra før.
 
Prosessen ble som følgerSmile:
 
Først pakket jeg ut rammen og løsnet bakplaten.
Fjernet papp og passepartouten. Stiftene som sitter i selve rammen for å feste bakplaten ble trukket ut med tang slik at selve frontrammen ble helt ren.
 
På bakplaten festet jeg så ytterrammen ved hjelp av spikerpistol og lim. Kappet glattkanten i 2 70cm"ers lengder og la en tynn stripe lim på før jeg stiftet de fast med spikerpistol på kortsidene:
 
Så målte jeg lenden mellom kortsidene, og kappet to nye lengder slik at de passet på langsidene.
Da ble ytterammen klar, limt og stiftet på plass:
 
Jeg kappet så 6 lengder til i samme lengde som skulle bli hyller.
Her er det viktig å måle nøye opp avstanden mellom hyllene slik at de blir montert med riktig avstand.Shocked
Her må man passe på slik at de ikke blir skjeve. Bruk gjerne vinkeljern !Wink
De ble stiftet fra ytterkant og inn i endene, og husk å legge lim mellom alt. Både i endene og på langsiden som blir mot bakplaten
Her er første hylle på plass:
 
Og slik så det ut når alle hyllene var på plass:
 
Når dette er gjort, så er det bare å sette i gang å maleBig smile
Først bør du gå over skjøter og sprekker med akrylmasse, da ser det mer "helt" ut....
Så legger du på et strøk med grunning.LOL
Da dette er tørt, er det bare å male i vei, jeg brukte vannbasert maling da den tørker raskere, men det blir nok penere med oljemaling. Kan dermed anbefale alle andre å bruke oljemalingEmbarrassed
 
Slik så det ut da det hele var tørt og klart, og alle lok og vogner var på plass:
 
Alt i alt veldig fornøyd, en pen ramme som er blitt til et flott vitrineskap.Big smile
Selve rammen og plexi/plastglasset er løst og kan bare løftes av.
Kjøpte egentlig hengsler slik at rammen skulle bli som en dør, men fant ingen hensiktsmessig festemåte.
Så etterhvert som "parken" av materiell utvides, får man bare lage fler....LOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
gogga View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gogga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2009 at 00:41
Veldig,veldig VEEELDIG bra!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2009 at 08:30
Det der ble råstilig!Thumbs Up

Jeg har også savnet å kunne titte på lokene mine uten å måtte pakke de ut av eskene hver gang, tror jaggu jeg skal prøve meg på det samme. Hvordan har du laget veggfestene, bruker du de originale eller blir de for spinkle med all den ekstra vekten? Vil nødig risikere at hele hylla deiser i gulvet..!Ouch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2009 at 08:39
Hei, og takk for fine tilbakemeldingerSmileSmile
 
Skapet er festet med denne type av skruer:
 
Brukt et lite bor og laget et hull gjennom bakplaten ca 5 cm i fra hvert hjørne oppe.
Tredd skruen igjennom og inn i veggen og festet der. Har du type betong eller mur får du bruke en enkel ekspansjonsplugg for dette bruket.
 
Dette holder lengeWink
 
Lykke til !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2009 at 18:14
Flott arbeid!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2009 at 22:07

Genial ide"! Takk for at du deler med ossThumbs Up

Blir tur til Byggmaker og Ikea i morgenWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2009 at 15:50
Lykke til med prosjektene !
 
Gleder meg til å se bilder av resultatene !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2009 at 18:12
Dette ble kjempeflott!
 
Quote
Fant etter hvert oppskrift på å kunne lage et vitrineskap selv, da jeg syns de man kjøper ferdig er litt dyreEmbarrassed.
 
De er dyre, men selv om man er villig til å kjøpe, er det enkelte leverandører som ikke svarer på e-post.
 
Kunne selv tenkt meg et slikt skap. Nå har jeg iallfall en fin oppskrift på hvordan man kan få det. Smile
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2009 at 20:44

Takker !

Vet de har et på NMJ, ca 1300,-.

Da tror jeg det er med glasshyller og skyvedører, så det er jo et pluss.....

Men skapet er trehvitt, og det er ikke helt min favorittConfused
 
Så er det jo kjempegøy å lage noe selv daBig smileBig smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2009 at 22:38
Det står litt info i denne tråden fra mars i år.

Jeg har kjøpt vitrineskap fra Tronrud og er godt fornøyd.
Han selger også på enkelte MJ-messer.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2009 at 00:16
Jeg vil veldig gjerne kjøpe vitrineskap fra Tronrud. Men han svarer ikke på e-post, så det er ikke så enkelt å kjøpe fra ham.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2009 at 08:51
Mulig at han har ny e-postadresse.
Forsøk tlf. 92297848.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2009 at 22:59
Ny e-postadresse er sikkert flott, men da bør man oppdatere den på sine nettsider....hvis man er interessert i å selge da. Unhappy
Ser at han fortsatt bruker samme adresse som jeg sendte på i august og enda ikke har fått svar på.
Ja, kunder kan ringe. Men driver man firma, bør oppgitte kontaktmuligheter fungere.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2009 at 00:01
Ringte ham i dag på mobilnummeret. Og han tar telefonen, så det fungerer! Big smile
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2009 at 13:59
Hei,
 
Jeg er også på jakt etter 2 stk vitriner, og har sendt mail til Tronrud, og sms på tlf om at han har fått mail. Ingen reaksjon. Men han er vel en travel mann. Kjører buss og lastebil, og er stadig på messer i utlandet.
 
MJ-Hilsen Tom L
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 16:04
Da var mitt skap kommet seg opp på veggen...
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 16:22
Så bra, Andres !
Du la inn litt mer avstand mellom hyllene ser jeg, da fikk du en hylle mindreConfused
Flott med den aluminiumsprofilen, og ikke minst med skinner i skapet ! Godt jobbaBig smileBig smile


Edited by LokoJon - 16 desember 2009 at 16:40
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 19:05
Takk for det! Ble en hylle mindre ja, fikk ikke tak i 12 mm, så det ble 15 istedet, samt at jeg ville ha plass til skinner gjorde at jeg valgte å droppe en hylle.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 20:07

Ikke for å virke pirkete men det er da 2 hyller mindre! Men like bra begge to likevel. ClapKommer nok til å ta en tur innom Ikea en dag snart selv jaBig smile

Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 21:12
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

fikk ikke tak i 12 mm, så det ble 15 istedet, samt at jeg ville ha plass til skinner gjorde at jeg valgte å droppe en hylle.
 
Du må gå i riktig byggevarebutikk vettu.... bibompiBOMP! Men fint ble det!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 22:21
Hehe... Handla på Coop OBS bygg som var eneste byggevare foretning som var åpen da jeg var på vei hjem på lørdagskvelden. Hva jeg synes om Coop OBS bygg kunne jeg skrevet mye om... Blir som reklamen som tidligere gikk på radio Norge: "2/4"? Er ikke det sånn planker?"Confused
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.