MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - styre servo manuelt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

styre servo manuelt?

 Post Reply Post Reply
Author
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: styre servo manuelt?
    Posted: 01 desember 2009 at 00:22
Går det an å styre en servo manuelt. Med manuelt mener jeg at man kan ha en bryter som kjører strømmen gjennom forskjellige komponenter som sender ønsket puls. Jeg har forstått det slik at servoen styres av variabel puls mellom 1 puls per 1millisekund og 1 puls per 2millisekund.

Vet jo at dette kan stryes digitalt, men det blir så himla mye styr med programmering o.l. Mye å sette seg inn i. Finnes det komponenter som gjør om til slike pulser som jeg enkelt kan koble på et kretskort og veksle dermed veksle mellom to forskjellige pulser (og dermed to forskjellige stilllinger på servoen)?

Dette ble kronglete fortalt, men håper noen forstår hva spørsmålet går ut på...
Back to Top
stian.storengen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stian.storengen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 08:42
Ja, det er relativt enkelt.
http://sarconastic.tripod.com/servodriver.html viser en enkel krets, samt teorien bak denne.
Ulempen med en slik krets er at servoen vil gå fra den ene posisjonen til den andre umiddelbart, altså ingen rolig bevegelse.

Som et alternativ leverer ESU en liten boks de kaller Switchpilot Servo. Den koster 250-300kr og kan tilkobles 4 servoer og brytere for å styre disse, samt styres digitalt. Her kan man også justere endepunkter og hastighet individuelt på hver servo.

Stian
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 09:36
Viessmann har denne som kan styres analogt:


Utsnitt av annonse fra Knuts Maskinservice i Horten.

Mvh Heine
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 10:19
Det er mulig å regulere servoer både via DCC og manuelt med forskjellige dekodere som finnes på markedet. Der kan man stille inn begge ytterpunkter servoen skal bevege seg mellom og hastigheten. Det er til-og-med mulig å programere inn en liten vibrasjon i ytterpunkter (som er forbildetro på f.eks semaforsignaler og veibommer).
De fleste leverandører av digitalutstyr og dekodere har slike servodekodere. De leveres normalt i en utførelse for 2,4 eller 8 servoer. Noen har også opsjon der manuell styring med trykknapper i tillegg til DCC-styring er mulig. Man kan også få opsjoner som har reléutgang i tillegg til servoen for polarisering av skinnekryss eller automatisk togstopp.
Det er bare å velge det som passer best!
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 17:52
Jeg har ingen erfaring med slike servomotorer, foretrekker manuell fysisk omlegging, men her er et par linker.
Tam Valley Depot i USA produserer elektroikk for styring av servomotorer på MJ-anlegg.
En artikkel om dette stod også i ModelRailroadHobbyist nr 3/2000 (MRH).
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 21:58
Originally posted by stian.storengen stian.storengen wrote:

Ja, det er relativt enkelt.http://sarconastic.tripod.com/servodriver.html viser en enkel krets, samt teorien bak denne.Ulempen med en slik krets er at servoen vil gå fra den ene posisjonen til den andre umiddelbart, altså ingen rolig bevegelse.Som et alternativ leverer ESU en liten boks de kaller Switchpilot Servo. Den koster 250-300kr og kan tilkobles 4 servoer og brytere for å styre disse, samt styres digitalt. Her kan man også justere endepunkter og hastighet individuelt på hver servo.Stian


Hensikten er å bruke servo tilå kontrollere en sporveksler, så om den beveger seg fort er vel ikke noe problem.

Takk til alle for veldig nyttige svar!!!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 23:44
Originally posted by baywatch4ever baywatch4ever wrote:



Hensikten er å bruke servo tilå kontrollere en sporveksler, så om den beveger seg fort er vel ikke noe problem.

Takk til alle for veldig nyttige svar!!!


Vel, for mange av oss er noe av poenget med å bruke for eksempel Tortois vekselmotor, nettopp at det den beveger seg langsomt over fra den ene posisjonen til den andre, akkurat som i virkeligheten.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 14:48
Det å bruke "skilpadder" er nesten avlegs nå - etter min mening.
Du kan oppnå det samme - og mere til ved å bruke servoer.
Jeg har god erfaring med slik "servoelektronikk" fra MBtronik i Tyskland.
Det er slett ikke slik at servoer endrer stilling lynkjapt. Dette er avhengig av styringselektronikken.
MBtronik har variabel/innstillbar hastighet.
Les mer på hjemmesiden deres:
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 14:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det å bruke "skilpadder" er nesten avlegs nå - etter min mening.


Det er mulig, men poenget her var altså å begrunne hvorfor langsom omlegging var et poeng.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 15:01
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det å bruke "skilpadder" er nesten avlegs nå - etter min mening.
Du kan oppnå det samme - og mere til ved å bruke servoer.
Jeg har god erfaring med slik "servoelektronikk" fra MBtronik i Tyskland.
Det er slett ikke slik at servoer endrer stilling lynkjapt. Dette er avhengig av styringselektronikken.
MBtronik har variabel/innstillbar hastighet.
Les mer på hjemmesiden deres:


Nå tror jeg nok de fleste ikke er kommet dit ennå. Jeg har hittil ikke sett en eneste servo til vekselomlegging med egne øyne, men har så vidt lest og hørt om de. Vi har i TMJK nettopp besluttet å anskaffe slike for den største stasjonen vår som også trenger omleggere som ikke trenger så mye plass som Tortoise-motorene. På de Fremo-treffene jeg har vært, har jeg ikke hørt om en eneste som har benyttet servoer, men jeg har heller ikke undersøkt alle vekselmotorene på modulene.

Teknikken virker interessant, og så vidt jeg har skjønt kan den prismessig også konkurrere med Tortoiser, så det skal bli interessant å få erfaring med dette.

Det aner meg kanskje at det kreves en større evne til å ta inn ny/endret/mer avansert teknologi enn ved overgang fra dobbeltspoleomskiftere til vekselmotorer (Tortoise, Lemaco)?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 17:12

Det blir unekelig litt komplisert, ja!

Slik jeg oppfattet spørsmålet fra "baywatch4ever", så lurte han på en måte å bruke servoer med manuell styring?
Dette går utmerket an å få til med f.eks. MBtronik.
Man får samtidig muligheten til å styre servoene digitalt og de kan hastighetsreguleres.
Dette var tydeligvis viktig for noen?
I så måte kan man få nåværende ønsker oppfyllt, samtidig som løsningen er forberedt for fremtidige og mer avansert fjernstyring - uten ombygging!
Når det hele ikke koster stort mer enn "konvensjonell skilpadde-løsning", er det etter min mening vel verd å vurdere? Dette er også utprøvd teknologi (MBtronik har vært i handelen siden 2001) så det er ingen nyhet!
Nytt er kanskje at flere og flere dekoderfabrikanter kommer med tilsvarende løsning. Det er godt for konkurransen og vel også en bekreftelse på at løsningen med servoer er fremtiden?
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 19:29
Originally posted by ses ses wrote:


Vel, for mange av oss er noe av poenget med å bruke for eksempel Tortois vekselmotor, nettopp at det den beveger seg langsomt over fra den ene posisjonen til den andre, akkurat som i virkeligheten.


Joda, jeg ser også at det er et poeng dersom man ønsker en mest mulig virkelighetsnær fremstilling. For mitt vedkommende er dette ikke veldig viktig. I første omgang er jeg opptatt av å i det hele tatt kunne styre sporvekslerne mine automatisk. Jeg syns märklin sine mekanismer ser dårlige og sårbare ut, og tror bruken av servoer kan være en mye bedre og billigere alternativ. Selv har jeg tenkt til å bruke servoer jeg har anskaffet meget billig fra dealextreme.com gjennom min fetter som driver med robotteknikk. Koster vel ca. 25kr stykk tror jeg og iflge han fungerer de helt greit til en enkel jobb som sporvekslermekanisme.

Og ja, må si meg enig med at servoer ikke bare må bevege seg fort. Har ikke veldig god greie på det, men slik jeg oppfatter det får du servoer med ulike gir som kan gi deg alt fra brå bevegelser til meget sakte bevegelser med mye kraft.
Har selv vært borti bruk av servoer på flymodeller (som er min andre store lidenskap, ikke den flygbare typen), der de har blitt brukt til å sakte heise ned landingsutstyr. Skulle ønske jeg visste mye, mye mer om elektronikk... Kommer ikke langt med å vite forskjell på en frygisk og mixolydisk skal...
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 21:58
Selv bruker meg mbtronic sinde dekodere og servoer til styring av dører på lokstaller.  Hadde jeg ikke allerede montert andre motorer (märklin) og tilhørende selvbygde viessmann decodere på pensene hadde jeg utvilsomt brukt servoer på disse også.  De tar liten plass, kan programmeres/justeres og anvendes til mange formål som f.eks. semaforsignaler.
Styrer disse selv elektronisk, og kjenner ikke til analog styring av de.
Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 18:10
Da har jeg vært på elfa og handlet inn det som trengs av råvarer, så da er det vel bare å sette igang. Skal gi updates fortløpende, dersom dette funker.
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 21:18
hmmm... har prøvd meg fram med følgende krets, men noe er galt...


Den beveger seg til et ytterpunkt og lager en "jerking" lyd. hele servoen rister, men beveger seg ikke etter bevegelsen jeg gjør på potmeteret.

Prøvde å bytte ut med en to-veisbryter der jeg satt 3k ohm på den ene siden, slik at jeg har minimum og maksimumsverdien til potmeteret, men da står den stille på den ene siden, og rister på samme måte på den andre siden. Har skjekket kretsen, og alt virker som det er som det skal. Mulig jeg får prøve en annen. Noen som har noen synspunkter??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.