MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips til banebygging?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips til banebygging?

 Post Reply Post Reply
Author
Mathias View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 26 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mathias Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips til banebygging?
    Posted: 26 november 2009 at 19:45
Vi skal bygge bane på et område som er ca 120 cm * 360 cm.
Vi har tenkt å bygge en sløyfe med digital drift, og en med analog drift.
Hadde vært kjekt med hjelp/tips om hvordan vi kan bygge den. Er åpen for alle forslagWink
 
Merke vi bruker er Märklin - HO, og vi har startsett digital, 2 påbyggningssett og ett startsett analog med den nye typen skinner. 
I tillegg har vi kjøpt en middels stor samling av eldre togskinner og lok/vogner.
 
Vi fikk med noen brosjyrer om bygging, men som desverre har forsvunnet. Har dere noen linker til oppbyggingsplan, hadde det vært knall hvis dere sendteSmile 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2009 at 21:07
Kanskje du finner noen ideer her:
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2009 at 07:28
Hei Mathias, og velkommen!Smile

Her er en side med diverse sporplaner fra tidligere Märklin-sporplanbøker, flere av disse har materialliste og bilder av det ferdige anlegget.

Når det gjelder selve sporplanen er det vel bare fantasien som setter grenser, men det kan være greit å tenke litt på hva dere ønsker å oppnå med anlegget. Vil dere f.eks sitte og se togene kjøre rundt og rundt uten innblanding fra dere, eller vil dere ha en mer aktiv rolle med mulighet for å sette ut og plukke opp vogner fra ulike sidespor og industrier? Eller kanskje litt som Ole Brumm: Ja takk, begge deler?Wink

Det kan også være verdt å nevne at selv om dere vil ha en digital og en analog bane er det ingenting i veien for å bygge anlegget slik at det ser ut som en sammenhengende bane, bare pass på at digital og analog del er isolert fra hverandre. Ved riktig planlegging vil det da være enkelt hvis dere bestemmer dere for å gjøre hele anlegget digitalt senere. Jeg mener å ha lest noe om at de gamle M-skinnene ikke er optimale til digital kjøring, men det vet jeg for lite om til å kunne uttale meg sikkert.

Lykke til!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2009 at 21:45
Hei !
 
Har brukt en del timer på nett for å finne noe gode plan-ideer.Sleepy
Her er noen linker jeg har kommet over:
 
Du får sjekke igjennom og se om du finner noe interessant.Big smile
Lykke til !Wink
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 19:13
fins der noen spor planer på nettet som er gratis og man SELV kan designe?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 19:21
Ehh... Mulig jeg er litt treig akkurat nå, men hva er poenget med å finne gratis sporplaner på nettet hvis du selv ønsker å designe de..?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 20:27
Originally posted by Ludvig Ludvig wrote:

fins der noen spor planer på nettet som er gratis og man SELV kan designe?
 
Mener du programmer for tegning/design av sporplaner må du kjøpe lisens.  Du kan laste ned for å teste, men da med begrenset funksjonalitet og uten mulighet for å lagre.  Jeg har kost meg mye med 3rd PlanIt fra El Dorado Software ( http://www.eldoradosoft.com/).  Brukerterskelen er litt høy og det hjelper om du kan få litt assistanse fra noen som har erfaring med designverktøy (CAD).
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 21:24
OK, da er jeg med. Sorry, hue mitt funker ikke som det skal ikveld...

Jeg bruker XtrkCad som tegneverktøy, det er helt gratis og kan lastes ned herfra. Selv om programmet er gratis er det et kraftig verktøy som jeg gjerne anbefaler, selv om noen mener at læringskurven er litt for bratt. Ta deg tid og gjennomgå alle øvelsene først.

Programmet har et stort bibliotek med mange ulike skinneprodusenter, slik at du kan velge det biblioteket du ønsker og begynne å legge skinner med en gang. I tillegg kan du faktisk "kjøre" anlegget du har tegnet på PC-en og teste det ut der, før du begynner med selve byggingen. Veldig kjekt for å prøve ut planen og luke ut eventuelle problemer på forhånd, i tillegg til at du også finner ut om planen i det hele tatt er interessant å kjøre, eller om den bare -ser- fin og spennende ut men ikke funker noe særlig i praksis.

Jeg vil likevel advare litt mot å starte med et CAD-program av denne typen uten først å tenke litt over hva du er ute etter. Selv om programmet lar deg sette sammen skinnene i alle mulige og umulige kombinasjoner er det ikke sikkert at det du ender opp med vil fungere i praksis, derfor er det greit å bruke litt tid på planlegging før du setter deg ved PC-en. Programmet kan hjelpe deg med å tegne inn sporplanen din nøyaktig, men selve designen må du finne ut selv...

Svein

(edit, skriveleif)


Edited by Svein_A - 28 september 2010 at 21:26
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2010 at 17:56
tusen takkSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.