MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - amatør og trenger veileding
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

amatør og trenger veileding

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: amatør og trenger veileding
    Posted: 20 november 2009 at 10:38
Hvis planen din er å heve sporet på venstre side 20 centimeter over platen så vil du få problemer. Normalt bør ikke sporet stige mer enn 2-4 centimeter i høyden for hver meter.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
darthell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2009
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote darthell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 11:03
Tusen takk Eirik
 
Da må jeg revurdere litt ja Smile
Takker for innspillet, det er slike ting jeg ikke vet og ikke tenker på. Har prøvd en bakke som steg mer enn 4 cm pr meter, det gikk men tåget slet litt da ja hehe. men jeg har jo bare begynner tågene og de har jo ikke noe "tracktion" hjul. tenkte kanskje at de bedre tågene ville klare det.
 
Da blir det tilbake til tegnebordet
 
 
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 14:27
Hei,
 
Du skriver ikke hvilke type tog du har kjøpt; Likestrøm eller vekselstrøm. Har du Maerklin går det bra, men har du Roco eller annet lokestrømtog, må du passe på + & -. Du har laget en "felle" som må isoleres, slik at du ikke får kortslutning hvis du har 2 skinne system.
LOL
Mvh
Per
perflo
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 14:32
Originally posted by perflo perflo wrote:

Hei,
 
Du skriver ikke hvilke type tog du har kjøpt; Likestrøm eller vekselstrøm. Har du Maerklin går det bra, men har du Roco eller annet lokestrømtog, må du passe på + & -. Du har laget en "felle" som må isoleres, slik at du ikke får kortslutning hvis du har 2 skinne system.
LOL
Mvh
Per
Det fremgår vel ganske tydelig av bildene at det dreier seg om Märklin...Wink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
darthell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2009
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote darthell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 14:54
Hei Perflo
Min feil, det er maerklin som Eirik sier c-track, startsett 29532 og 29181 med c2 c3 c4 og c5 skinnepakker. Det er et damp lok og et diesel lok.
Har rettet så det høyeste skinnene er ca 10 cm over hovedplata, og -10 cm i snadtaket. har kjøpt finerplater som jeg hadde tenkt til å legge under skinnene så det blir litt lettere å få en pen stigning.
 
Takker igjen for all tilbakemelding
 
Back to Top
darthell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2009
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote darthell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 15:09
Du nevner en "felle" jeg har laget Perflo, hvor er den?
Er det noen klassiske sporvalg feil her?
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 15:24
Neida, han tenker bare på om du hadde to-skinne system (DC), for da treffer + og - hverandre om du ikke isolerer! Du har Märklin 3-skinne system (AC), og kan derfor glemme den problematikken.. :)
Back to Top
darthell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2009
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote darthell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 15:57
Ok Øystein
takker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.